Lilla hamstern nyser... ?=(

J

Jozephin

Japp som det står i rubriken. Han nyser! Alternativt har väldig hicka! Han har inga rinnande ögon, är pigg, ja det enda är att han "nyser".
Han har ju inte blivit utsatt för kyla/värme eller blåst eller liknande. Kan ha blivit lite kall när jag hämtade honom men det var ju mer än en vecka sen...
Fundera på om han blivit förkyld??? :confused:

Nån som har koll på sånt...?

Sv: Lilla hamstern nyser... ?=(

Nyser han fortfarande? Hur mycket?

Jag har en hamster som får nysattacker ibland. Första gångerna trodde jag att hon blivit jättesjuk och höll på att dö, men hon har repat sig varje gång. Någon gång har hon t o m nyst sönder blodkärl så det blött ur näsan, det såg riktigt otäckt ut.

Så länge din hamster verkar pigg i övrigt och inte blir sämre tror jag inte att du behöver oroa dig.

Okej tack så mycket. Han har inte nyst mycket sedan jag skrev inlägget så. :bow:

Nu har han börjat nysa igen. Kan det vara att han blivit förkyld?
Han började nysa efter att jag bytt bur... :confused:
Han verkar pigg i övrigt som sagt och inga rinniga ögon. Nån som vet vad det kan vara?

Jag tycker inte att det verkar damma alls. Det är ju kutter som är gjort för små gnagare så tycke rinte det borde vara det. Han har ju haft kutterspån hos uppföödaren så... :(

du kanske ska prova med "toa-lätt" istället, det känns mindre dammigt än spån och tar bort lukten bättre.

Ja jag tänkte kolla med hans uppfödare och se om hon har märkt att han nyst. Tror dock inte det är spånet som är boven eftersom jag inte märkt det innan och det är samma spån som han alltid haft så.

Använde själv kutterspån till hamstern hela hans liv - utan problem.
Tänkte bara att det kunde vara nåt..... ;)

Det var en klok tanke och jag bugar och bockar för svaret. :) :bow:

Nu ha man pratat med fröken veterinär och hon rekomenderar att vi åker in rätt akut till blå stjärna. :confused:
Så nu sitter man i en nedrans telfonkö och fösöker komma fram på djursjukhusets telefon. :(

usha!!!
Hatar när dom små liven blir sjuka. :( Tycker så synd om honom. :(

Telefonköer är bland det värsta som finns.....
Hoppas han blir bra, det lilla livet!

Ja speciellt eftersom jag satt 16 minuter i kö för att få veta att jag skulle ringa en annan avdelning 40 minuter senare. :crazy:
Jo han blir nog bra men är ju jobbigt för honom.
Fick tid imorgon bitti så. :cool:

Hoppas att det går bra för lilla hamstern på sjukhuset imorgon och att det inte är något allvarligt!

Veterinären jag pratade med i telefonen misstänkte lunginflammation... vet inte hur allvarligt det är för en 6 veckors hamster. Om det nu är det det är. Får jag ju veta imorgon.

Hoppas det går bra. Är så orolig för honom. :(

Idag har Curry och Matte Jozephin varit hos veterinär Jenny på Blå stjärnan.
Hon ställde diagnosen som jag själv tidigare på morgonen ställde, Lunginflammation.
Så Curry fick sig en liten spruta med antobiotika och bvitamin som gör att han börjar äta normalt igen.
Så nu blir det medicinering varje morgon och kväll. Han har knappt nyst nånting sen han fick sprutan.
Men vi får väll se hur han mår inatt för det är då han mått som värst.

Skulle vilja vana alla om såna där plaströr man kan köpa. Borde kanske göra ny tråd. De var nämligen (förmodligen) orsaken till lunginflammationen. Dom är för täta för en liten hamster som ju älskar att lägga upp spån och mat i dom så.

Är glad att jag fick med honom hem igen. Nu är han så trött så efter sitt stora äventyr ute på stan med buss och tåg och grejor så nu är han supertrött. Men men nu är det medicineringsdags! :crazy:

Det kan ha varit nu när du bytt bur..
fast nös han innan också? :confused:

Är det farligt med plaströr?!?
Min hamster har masor med plaströr. Fast han brukar inte gå i dom så ofta, men ändå.. :o

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: russinbulle
·
K
Katthälsa Var hos en bekant igår kväll. De har nyss köpt sig ett hus på landet. Familjen som bodde där innan har vanvårdat både djur, trädgård och...
2
Svar
25
· Visningar
3 464
Senast: Majvi
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 748
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter