Liknande tuppkam ? Nyfiken.....

Sv: Liknande tuppkam ? Nyfiken.....

Vad är tuppkam för något?

En antiinflamatorisk produkt som man får fram av pressade tuppkammar, fungerar ungefär som cortison. Ofta gör man en "cocktail" av båda produkter
för bästa resultat. Rätta mig om jag har fel men så har jag uppfattat det ang
tuppkam.

Det ges till dressyrhästar på hög nivå, gör att leder och ffa glidleder får en extra smörjande effekt. Jag använder det till vår äldsta pålle som är 23 år, han behöver en liten extra skjuts nu så här på äldre dagar och ta mig :devil: om han inte är lika smidig eller bättre som för 10-12 år sedan.

Tänk att tanken har funnits för egen del, dock har jag ännu inte vågat prova och jag har inte hittat någon som kunnat svara på om det funkar på homo sapiens och i vilken dos.

Vad är tuppkam för något?

Numera framställs det synteiskt.
Saxat ur fass:

Egenskaper
Det verksamma ämnet i HY-50 Vet är natriumhyaluronat som produceras av bakterier. Hyaluronsyra är en polysackarid med hög molekylvikt. Den består av till varandra kopplade disackaridenheter bestående av D-glukorunsyra och N-acetylglykosamin. Natriumhyalurat är hyaluronsyrans natriumsalt. Hyaluronsyra förekommer i bindvävnaden hos alla däggdjur och dess kemiska struktur är densamma oberoende av art. Hyaluronsyra förekommer särskilt rikligt i ögats glaskropp, navelsträngen och ledvätskan. Hyaluronsyra förekommer normalt även i ledbroskets extracellulärutrymme.

Hyaluronsyra har biokemiska effekter som skiljer sig från dess reologiska och fysikaliska egenskaper. Hyaluronsyra eliminerar effektivt syreradikaler och förhindrar leukocyt- och makrofagmigration och aggregation. Dessutom har hyaluronsyra visat sig befrämja läkningen av bindvävsskador.

Intraartikulärt och intravenöst injicerat natriumhyaluronat lindrar aseptiska ledinflammationen och förbättrar ledfunktionen. Verkningsmekanismerna hos hyaluronat är inte kända i detalj.

Undersökningar med radioaktivt märkt hyaluronsyra hos kaniner och får indikerar att hyaluronsyran har försvunnit från leden inom 4 till 5 dagar efter den intraartikulära injektionen. Upptaget sker huvudsakligen via lymfkärlen. Hyaluronat metaboliseras i levern. De farmakokinetiska egenskaperna för intravenöst administrerat natriumhyaluronat har inte undersökts

Hy 50 som du beskriver är syntetiskt framställd av bakterier men har mycket lägre viskositet än riktig tuppkam (Hyonate) som också används.

Hej!

Jag är mycket nyfiken på Orthohyl och har kollat upp det. Verkat bara finnas en som säljer det (via hemsida) i sverige. Kostade dryga tusenlappen och håller i 1 månad om man ger underhållsbehov. :eek:
När du ger dina kurer, hur mycket per dag och hur länge brukar du ge? Kanske blir billigare att göra så och att mellan kurerna underhålla med något billigare (tex flexjoint som jag gett tidigare, eller nyponpuver som du ger).

Jag ger kurer ca 3 ggr per år, där mellan ger jag nypon pulver. Jag har islänningar vilket gör att dosen blir lite mindre.

medlet som du undrar över är ett oralt medel som likas vid en avmaskningspasta. Det ges enl vetchef om man har en häst som endast visar en ½ gradighälta eller har ett symptom som är så liten att man kanske lika gärna kunnat låta dem vila.

Medlet söker själv upp där det behövs, klurigt jag vet. Och att det inte är någon karens.

Tuppkam kan man välja istället för cortison när man behandlar mot hälta och ska spruta ett knä/kota/led.
Tuppkam framställs av just tuppkam. Tuppkam har 28 dgr och cortison 14 dgr.

Ok! Min häst är rätt stor så det blir skillnad i dos.
Tyckte du att det stod bra info på förpackningen om hur mycket som ska ges i en kur och stod det något om i hur många dagar kuren håller på?
På hemsidan stod det bara hur mycket som skulle ges dagligen men inte hur länge.

Jag ger F L med glukosamin o Ha till min megastora som har råkat ut för de mest osannolika skador o blev trots tidigare lååång vila o diverse behandlingar fräsch i höstas på Cosequin.

Jag o vet kliade oss i huvudet innan jag kom på hur det kunde komma sig.:angel::banana: Han tror mig inte:rofl:
Ger nu som sagt ett annat med Ha o hästen är fräschare än vad den någonsin har varit- nu 12 år.

Gav först i flytande form o nu i pulver. En stor burk räcker flera mån. på underhållsdos.

Hej! Vad står Ha för? Är det hyalonsyra? Märkte du någon skillnad mellan det preparatet du ger nu F L(vad står förkortningen för?:) *nyfiken*) och Cosequin?

Nu är Orthohyl flytande, vilket gör att man märker effekt rätt omgående, jag har inte fått denna effekt med något annat preparat men ändå testat det mesta som finns.

Hej! Vad står Ha för? Är det hyalonsyra? Märkte du någon skillnad mellan det preparatet du ger nu F L(vad står förkortningen för?:) *nyfiken*) och Cosequin?
Ja.

Svårt att säga. Har bara gett det sen i Maj. Det finns inga skavanker iallafall. Vi får väl se om vi ska utreda ngt...igen.
Åkte in i Maj- med fräsch häst:angel:

Den tränas nu ganska hårt i dressyr.

kl

Jag tittar runt på de orala preparat som finns att köpa, och försöker jämföra innehåll. Inte så lätt... Vad är den aktiva substansen, och vad vill man ha "mycket" av?

Letar efter underhållspreparat till äldre häst, alltså inte som en engångskur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka