Liknande tuppkam ? Nyfiken.....

Charlotte1975

Trådstartare
Fick i helgen höra om att man i en del dressyrstall sprutar sina hästar med någon som liknar tuppkam (samma effekt), men det är något som ges i munnen. Dessutom ingen karens. Hästarna ska bli sååååå fina. Tror priset var runt 1500 SEK och man behövde göra om det ca var 5:e vecka. Har aldrig hört talas om detta tidigare och blev lite nyfiken vad det är. Någon som vet?

Sv: Liknande tuppkam ? Nyfiken.....

Det låter lite knepigt? Men jag blir intresserad av att veta mer! Kan det vara nåt homeopatiskt tro?

Orthohyl heter det nog och är hyalonsyra samma samma tuppkam.

OT

Jo jag är rätt säker på att jag har skrivit om det i någon av dina tidigare trådar.

Jag vet inte exakt vad det innehåller men det är antiinflammatoriskt och man ger det ofta till hästar med ledinflammationer.

Charlotte1975: är medlet du pratar om mycket svagare än tuppkam? Funkar det mer som ett smörjmedel för lederna? Annars låter det lite farligt att regelbundet ge hästen antiinflammatoriskt medel, kan inte det ”dölja” små problem så att man inte upptäcker dem förrän de blivit mycket värre? Lite luddigt förklarat men...

*kl*

Jag använde mig av ett medel som hette Conquer. Aktivt medel, Sodium hyaluronate.

Jag hade en märbart positiv effekt på min gamle man. Men jag kände att det inte var hållbart i längden, det botade ju inte honom utan bara döljde symptomen. Nu visste jag ju vad han led av, men jag ville hjälpa honom på traven (!) lite. Göra livet mer uthållbart, och det gjorde det ju. Men botat blev han inte utan det var en mkt låååååång konvalecens.

Precis så fick jag förklarat för mig, som ett smörjmedel. Men som sagt måste de ju var svagare än tuppkam då det inte är någon karens. Men enligt personen som berättade detta för mig så ger det märkbar effekt på hästarna som rör sig bättre och blir på så sätt beroendeframkallande... Har aldrig hört om detta tidigare så jag var bara nyfiken på om någon annan hört om detta.

Gav också Conquer till min gamla dam. Funkar kanon och hästen kändes mkt fräschare. Nu har hon en cysta i bakknät som gör att hon lättare får en inflamation där och det var därför vi använde detta. Blir dyrt att hålla på med det i längre perioder.

Kanske är de. Googlade lite och hittad den produkten i flytande form. Jag fick för mig att det var mera som en pasta (som avmaskningmedel) som man gav i munnen. Men jag kan ha förståt fel.... Hittade inte mkt info om detta i Sverige.

Jag ger också Conquer till min, så vitt jag vet så finns det som pasta.
Men det här ges oftare än det som TS söker efter.

Cartrofen gav de i "mitt" gamla dressyrstall.

Det är för hund, så de trodde att det inte var doping. :devil:

Min ena häst är i princip utdömd o hade bara förra året 3 allvarliga skador - förkalkat ligament i ena bakknät- behandlat en gång o 0 resultat. Bröt loss en benflisa i samma bens has med medföljande ledinflammation- ej operabelt.
Sen ett avsparkat griffelben. På hösten skulle jag sätta igång den så smått o jag o Vet. fattar inget:confused: hästen är fräschare än någonsin-*so far*

Kunde inte begripa. Vilat- hade den ju gjort hur mkt som helst förrut o inte blivit bättre.
Tänkte till:idea: Å visst tusan. Hon har ju fått Cosequine:banana:

Har nu provat Finish line. glukosamine, chondroitin, MSM samt med Hyaluronsyra.

Båda hästarna samt den gamla hunden står på det o jag ska utvärdera.
Är man inte nöjd- pengarna tillbaka-garanti.

ska nog ta lite själv:angel:

Det finns även ngt nytt i US med ngt collagen som faktiskt ska kunna förnya cellerna i ledbrosket- kanske bara snack:crazy: Jag låter andra testa först.

Låter som mirakelmed. ;)
Kul att det fungerat på dina djur, ska lägga namnet på minnet.

Precis så fick jag förklarat för mig, som ett smörjmedel. Men som sagt måste de ju var svagare än tuppkam då det inte är någon karens. Men enligt personen som berättade detta för mig så ger det märkbar effekt på hästarna som rör sig bättre och blir på så sätt beroendeframkallande... Har aldrig hört om detta tidigare så jag var bara nyfiken på om någon annan hört om detta.

Det är ingen karens på tuppkam heller. Inte så länge det ges oralt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka