V

vickis-pajala

ja min häst:love: ( den stora)
har lagt till sig med liggsår på båda haserna :confused: :confused: igetligen ett gott tecken på att hon ligger och känner sig trygg enligt mig.
så nu vill jag ju givetvis veta vad jag kan göra åt detta problem
jag har spån som underlag i boxen.
rengör och smörjer varjedag.

nå fram med råden och tipsen

Sv: liggsår

Steg 1 är väl att ha mer strö.
Steg 2 kan vara att inte ha så *rent* i boxen, lite småsmutsigt strö ligger bättre. Till min tunga häst (shire) mockar jag ut kisset en gång per vecka, det bildar då ett kompakt bottenskikt som inte skjuts åt sidan då hon ligger. Min här är extremt renlig, vilket är bra här.
Steg 3 kan väl vara att köpa has-skydd till lilla hästen..

Men om hon får liggsår så verkar det som du har för lite spån i boxen så hon får ligga på golvet ?

Hur mycket spån har du ?

Mvh Miaa

När min häst hade liggsår (haserna var mest utsatta) slet jag mitt hår av fötvivlan då jag hade en tjock bädd o den låg kvar där jag lagt den, men det visade sig då att pållan fick sina liggsår så hon la sig för nära väggarna o skavde upp hasern mot väggen, detta avhjälpte jag genom att sonika spika upp hetäckningsmatta längs väggarna.

ja min häst:love: ( den stora)
har lagt till sig med liggsår på båda haserna :confused: :confused: igetligen ett gott tecken på att hon ligger och känner sig trygg enligt mig.
så nu vill jag ju givetvis veta vad jag kan göra åt detta problem
jag har spån som underlag i boxen.
rengör och smörjer varjedag.

nå fram med råden och tipsen

ja, jag förstår precis vad du menar. min häst är likadan, spelar ingen roll hur mycket spån jag slänger in, han skrapar undan det och sen får han skav på hasen. Men jag brukar också försöka att inte gräva så mycket när jag mockar, fungerar bättre.
men jag vill också ha tips.

En stor klick zinksalva på såret brukar i alla fall skydd när det redan är där. Zinksalvan brukar "sitta" kvar längre än andra salvor. Vissa hästar har större benägenhet att få liggsår än andra.

Jag hade en åring med samma problem, stog på boxvila. Jag köpte hasskydd, och det blev mkt bättre. Däremot så tror jag att halm ovanpå bädden kan hjälpa mot liggsår.

oj vad ni är kloka kul att höra olika varianter och förslag

jag har rejält med spån i boxen efter varje mockning kör jag ju in drygt två kärror spån a110 liters skottkärra:angel: :angel: plus det då som ligger i boxen
men ska förasöka börja mocka slarvigare :crazy: :crazy:

sussanekan du inte förklara lite bättre vad en permanenet bädd är och hur jag ska börja:confused:

arabias förslag gillade jag heltklart :bow:

I en permanentbädd låter du kisset vara kvar och mockar bara ut bajset. Kisset rinner ner, och bädden håller sig torr ovanpå. Man kan ha kalk, stalosan, etc. i botten, men jag tycker att det funkar bra utan också. Jag har "vanlig" spån, dvs inte kutterspån. Lite halm ovanpå är alltid trevligt, om man så önskar.

När man har permanentbädd blir det mjukt och sviktande, men ändå fast och stabilt. Om man inte har en fruktansvärt stökig häst, bör man ha en fin bädd efter ett par veckor. Sedan låter man bara bädden "byggas på". När det ser lite blött ut uppe på får man skrapa lite på ytan (rör ej för långt ner!), och köra in en kärra spån. Likaså om man tycker att bädden börjar bli för hög. Då kan man skrapa av ett par kärror spån, och lägga in lite nytt ovanpå. Den ENDA nackdelen jag ser med permanentbädd är att man får jobba hårt med att tömma den sedan. Jag brukade alltid vara så korkad att jag gjorde det så fort jag släppt hästarna på bete. Dumt! I år väntade jag tills LÅNGT in på sommaren. Bädden hade torkat till ordentligt, och det var inte hälften så slitsamt att köra ut den, och det luktade knappt ingenting även när jag kom ända ner till botten.

Lycka till med din bädd!

Tycker att det är mkt bättre o lättare att få en stabil bädd som inte luktar -av torv.
Sen kan man ha vad som helst ovanpå.

En stor klick zinksalva på såret brukar i alla fall skydd när det redan är där. Zinksalvan brukar "sitta" kvar längre än andra salvor. Vissa hästar har större benägenhet att få liggsår än andra.

jag lägger på i nuläget helosansalva
zink är ju bra på det viset att det har en uttorkande effekt
hur ofta rengör du:confused:

på tex Hööks kan man köpa hasskydd. Enkla att sätta på, sitter bra och lätta att hålla rena.

Hade en häst innan som hade liggsår, kvittade i stort sett vad vi hade för underlag, för han var så stor och tung och hade så känlig hud och typ ingen päls. Men med dessa blev det jätte bra!

min häst fick detta...tidigare ...Men jag gjorde så att jag lyfte bort en vägg så han fick bättre med plats...Alltså dubbel box...massor med spån och hellre lite skitit spån än helt fräscht ;) så det inte flyttar sig vid minsta andetag ;)
Sen hade jag funderingar på att skaffa gummimatta...Men jag löste det så här i stället ;9

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 948
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka