"Liggsår" på haserna

E

exina

Har nyligen bytt strö från halm till torv, och har nu fått ett problem som aldrig funnits tidigare.
Min ena häst får sår på båda haserna varje natt, som läker ihop delvis under dagen för att sedan skavas upp under natten igen.
Har provat att lägga in extra halm där hon ligger, även provat med mer torv just där men inget fungerar. Hon bara bäddar som hon vill.
Provade härom natten att linda haserna på henne, men hon lyckades bara ta av sig lindorna, så det gjorde varken till eller från.

Någon som har något bra knep för hur man kan motverka detta?
Är det helt enkelt så att jag måste byta tillbaka till halm?:confused:

Sv: "Liggsår" på haserna

Om du har testat att lägga in ordentligt med torv i boxen och hon bara stöter upp det mot kanterna och lägger sig direkt på golvet (eller bara lite strö) och får sår på grund av det är nästan halm det enda alternativet.
Hur kom det sig att du gjorde ett byte?

strö på med ännu mer torv o se till att få en fast o bra bädd!!!!

lycka till =)

Det var endast pga av att vi inte fick tag i halm just då. Fanns inte att köpa någonstans :/
Men har kollat runt lite mer nu, så det får nog bli halm nästa vända, även om min andra häst mår bättre av att stå på torv.

Min ena häst är likadan. Hade sår på haserna jämt när hon stod på spån/torv. När vi bytte till halm försvann det och har aldrig återkommit.

Många trivs ju mkt bättre på halm... De spökar upp det andra ströet intill väggarna och ligger direkt på golvet. Enda lösningen är nog att ha halm till sådana hästar tyvärr. Tycker det är tråkigt att köpa hasskydd bara för att undvika skaven, känns ju då bättre att häva orsaken till såren istället.

Du har itne möjlighet att ha olika ströer till hästarna då? Kanske blir praktiskt jobbigt?

Det var det jag också funderade på. Kommer antagligen att bli så, dels för att det blir billigare att bara strö med torv till en häst, och dels för att dom kommer att må bättre båda två :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 744
Senast: svea
·
Hästvård Hur gör man?! Gammelman har ett ben som inte är som alla andra... Troligtvis ett gammalt lymfangitben... Givetvis drar han på sig...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar