Ligghall/vindskydd!!

M

Matiz

Är det nån som vet var man kan hitta billiga och bra ligghallar och vindskydd?

Sv: Ligghall/vindskydd!!

Bästa är väl att bygga själv, det blir säkert billigare än att köpa färdigt.Vet inte ens om man säljer sånt, kanske såna som man monterar upp själv...

Skall man köpa färdigt är det inte billigt. Det finns t.ex. ligghallar som är bågformade och går att flytta med hjälp av traktor, det är vi lite sugna på.
rbage.jpg

Moniq skrev:
Skall man köpa färdigt är det inte billigt. Det finns t.ex. ligghallar som är bågformade och går att flytta med hjälp av traktor, det är vi lite sugna på.
rbage.jpg

Den där "tunnan" har stått utanför mitt hus (tillhör en granne) i ca 15 månader. Under tiden har det gått 12-22 islandshästar i hagen dygnet runt. Inte en enda gång har jag sett en häst gå in där. Jag skulle hellre satsa på ett vindskydd som inte är så djupt och har en öppen långsida.

Säger du det.

Första gången jag såg hallen i verkligheten var på Gäverstad och då var de nöjda med dem i varje fall. En gård en bit härifrån har den också till ett gäng uteskettisar och dem ser jag ofta i hallen.

Kanske står hallen bredvid dig på en plats som hästarna finner onaturlig. Hästarna vill ju kunna hålla koll på läget ("faror") även om de står inne i hallen.

Hade bekanta som byggde ett fint vindskydd och där gick inte ens hästarna in och sket. När de sen byggde ett nytt på en liten kulle där de märkt att hästarna ofta stod, användes vindskyddet betydligt mer.

Det som jag tyckte var praktiskt med båghallen var flyttbarheten, när man som vi alternerar hästarna i flera olika hagar.

Har sett käcka mobila vindskydd i Tyskland, för dem som bara har ett par hästar. Dem kunde man dra iväg med bilens dragkrok, efter att ha vinchat upp nån dm och med några handgrepp satt fast hjul. Tappade tyvärr sidans adress när förra datorn kraschade.

Det verkar mycket intressant med flyttbara ligghallar. Vet du vem som säljer dem och vad det kostar?

Tänk på stormarna i Skåne om du köper en bara. Det är inte roligt om ligghallen lyfter! :smirk:

...tjoho, här kommer en flygande ligghall :rofl:

Man skall nog tänka på att ha öppningen åt lähållet och förankra på något sätt.

Det är Ladugårdsinrede *länk* som säljer dem.

Finns såna här i så stora storlekar?
Min far har ett par-tre stycken såna här gröna "hyddor" men de är såpass låga i tak & små att jag inte tror hästarna skulle uppskatta dem. Men de finns kanske i större storlekar?

*funderar*

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall? Jag tänker att de är lättare att flytta på...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Ainon
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar