ligghall utan bygglov?

Lydia

Trådstartare
Finns det ingen sorts ligghall som man slipper söka bygglov för?
Jag skulle behöva en ligghall på 18 m2 eller mer.. Men det kostar massor med bygglov (8-12000 för förprövning och 18-25000 för bygglov..)

Sv: ligghall utan bygglov?

Va? Vår förprövning till ligghall var helt gratis.

Och 18 m² är rätt litet, vi byggde en förut utan prövning på 100 m².

Finns det ingen sorts ligghall som man slipper söka bygglov för?
Jag skulle behöva en ligghall på 18 m2 eller mer.. Men det kostar massor med bygglov (8-12000 för förprövning och 18-25000 för bygglov..)
Bygglov kostar, förprövning är gratis. Sedan beror det på hur många hästar du tänkt få plats med i ligghallen om du behöver förpröva eller ej. Så fråga hos kommunen till att börja med om du behöver bygglov.

Jag fick uppgifterna om priser mm från kommunen igår.
Jag ska bara ha en häst och en ponny.

När jag ringde min kommun och frågade så fick jag svaret att de inte brydde sig eftersom det var jordbruksfastighet och det var så pass liten byggnad som skulle göras (18m2 ca). Så vad frågade du kommunen om...?

Jag fick uppgifterna om priser mm från kommunen igår.
Ja, jag såg det efter att jag svarat. Jag gissar att det är en villafastighet det handlar om (alltså taxerad som småhus) och då görs sällan några avsteg från bygglovsplikten. Jag blir dock lite fundersam. Räknas en ligghall som inte har fyra väggar som byggnad i bygglovssammanhang? Jag undrar om bygglovshandläggaren hade koll på hur en ligghall ser ut? Du kanske ska kolla upp det så att bygglovshandläggaren och du talar om samma sak?

Huset går som småhus, inte som jordbruksfastighet.
Det ligger utanför samhället, närmsta granne är nog en industritomt och resten gränsar mot skog som en stor markägare äger och bara har som skog så att säga (virke).

Vi byggde ligghall på vår förra fastighet, en småhusfastighet på icke planlagd mark, mitt ute i skogen utan grannar. Vi sket i bygglov o byggde 20kvm. Ingen skulle märka det ändå o efter 10år är det väl preskriberat? Det är ju en chansning, men vem vill betala mer i bygglov än byggnadskostnad?

Det är väl förstås värre om man har grannar, o fastigheten syns eller någon kan störa sig på hästarna.

Borde det inte gå att bygga två mindre fristående skjul? Du får ju bygga 15kvm utan lov?

Det finns inga hus i närheten, men det går en gång och cykelstig brevid marken..
Det finns två gamla byggnader (gäststuga och snickarbod) nära huset och sen en carport och ett typ 4 m2-förråd en bit ifrån huset. Hagmarken ligger längstmed gångstigen i utkant av marken.

Huset går som småhus, inte som jordbruksfastighet.
Det ligger utanför samhället, närmsta granne är nog en industritomt och resten gränsar mot skog som en stor markägare äger och bara har som skog så att säga (virke).
Svartbygge som Kvandi gjorde är väl knappast vad jag skulle rekommendera, men men... Jag tycker att du ska prata med bygglovshandläggaren en gång till, för jag tror att det skett en missuppfattning där. Bestäm en tid med handläggaren och ta med dig en ritning så att han/hon får se vad du menar. Carport är ju inte heller bygglovspliktigt om den står fristående från huset och inte stör grannarna.

Jag har hört något om att det inte är bygglovspliktigt om det är en flyttbar hall, av typen uppochnervänd halvcirkel. Ja, ni förstår nog vad jag menar. Men jag har inte koll på om det skiljer mellan jordbruksfastighet jämfört med småhus. Och jag är inte ens säker på att det är sant:p

Om anläggningen rymmer färre än 5 hästar efter byggnationen behövs ingen förprövning. Om inte jag minns fel ska förprövning vara gratis. Hittade den här, från länsstyrelsen i Skåne men reglerna ska ju vara samma i hela landet:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...och-landsbygd/lantbruk/forprovningarhast1.pdf
Mitt tips är annars att du kontaktar länsstyrelsen där du bor, de är dem som ska göra den ev förprövningen och de kan komma med tips och råd.
Bygglov kan jag dock inget om...

Ja, jag såg det efter att jag svarat. Jag gissar att det är en villafastighet det handlar om (alltså taxerad som småhus) och då görs sällan några avsteg från bygglovsplikten. Jag blir dock lite fundersam. Räknas en ligghall som inte har fyra väggar som byggnad i bygglovssammanhang? Jag undrar om bygglovshandläggaren hade koll på hur en ligghall ser ut? Du kanske ska kolla upp det så att bygglovshandläggaren och du talar om samma sak?

Jag vet inte exakt vad som gäller för just ligghall eftersom det har med jordbruksverket att göra osv.
Men en carport, byggd på samma vis som en vanlig ligghall, kräver inget bygglov i allafall. :)

Jag vet inte exakt vad som gäller för just ligghall eftersom det har med jordbruksverket att göra osv.
Men en carport, byggd på samma vis som en vanlig ligghall, kräver inget bygglov i allafall. :)
I ts fall så krävs ju ingen förprövning för ligghallen, så den biten är avklarad (=jordbruksverksbiten, eller egentligen länsstyrelsebiten då). Angående carport alternativt ligghall så borde det ju gälla hur byggnaden är byggd mer än vad som förvaras i den känns det som:) Därför tror jag att bygglovshandläggaren helt enkelt inte känt till vad ts menar med ligghall. Ett riktigt stall är ju en helt annan femma;)

När ja ansökte om bygglov till min ligghall -06 så betala ja bara 2500.- i alla avgifter, (villatomt) men den fick inte vara närmare än 3 meter till grannens mark. även om vi arranderar den.

Jag vet att det inte krävs förprövning om djurbiten, men det krävs bygglov (och då inkl förhandsbesked av bygglovet om man vill men man kan chansa och söka bygglov utan förhandsbesked).

vilka skillnader i priser! Det här ligger i Stockholms län, Södertälje kommun. Så de tycker väl att folk kan betala massor :eek::devil:

Jag har kommit på att jag borde kunna göra om carporten (som är äldre än 10 år= preskiberat typ). Höja taket lite så kan jag ha den som ligghall.
Så får bilen stå någon annanstans :rofl:

Snikvariant.
Bygg en hall av storbal (halm)
Ett par balkar en pressening och en dörr.

Kommer ngn och klagar så är det bara "myrägg" på lager.

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
607
Senast: Catsu
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka