Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bygglov kostar, förprövning är gratis. Sedan beror det på hur många hästar du tänkt få plats med i ligghallen om du behöver förpröva eller ej. Så fråga hos kommunen till att börja med om du behöver bygglov.Finns det ingen sorts ligghall som man slipper söka bygglov för?
Jag skulle behöva en ligghall på 18 m2 eller mer.. Men det kostar massor med bygglov (8-12000 för förprövning och 18-25000 för bygglov..)
Ja, jag såg det efter att jag svarat. Jag gissar att det är en villafastighet det handlar om (alltså taxerad som småhus) och då görs sällan några avsteg från bygglovsplikten. Jag blir dock lite fundersam. Räknas en ligghall som inte har fyra väggar som byggnad i bygglovssammanhang? Jag undrar om bygglovshandläggaren hade koll på hur en ligghall ser ut? Du kanske ska kolla upp det så att bygglovshandläggaren och du talar om samma sak?Jag fick uppgifterna om priser mm från kommunen igår.
Svartbygge som Kvandi gjorde är väl knappast vad jag skulle rekommendera, men men... Jag tycker att du ska prata med bygglovshandläggaren en gång till, för jag tror att det skett en missuppfattning där. Bestäm en tid med handläggaren och ta med dig en ritning så att han/hon får se vad du menar. Carport är ju inte heller bygglovspliktigt om den står fristående från huset och inte stör grannarna.Huset går som småhus, inte som jordbruksfastighet.
Det ligger utanför samhället, närmsta granne är nog en industritomt och resten gränsar mot skog som en stor markägare äger och bara har som skog så att säga (virke).
Ja, jag såg det efter att jag svarat. Jag gissar att det är en villafastighet det handlar om (alltså taxerad som småhus) och då görs sällan några avsteg från bygglovsplikten. Jag blir dock lite fundersam. Räknas en ligghall som inte har fyra väggar som byggnad i bygglovssammanhang? Jag undrar om bygglovshandläggaren hade koll på hur en ligghall ser ut? Du kanske ska kolla upp det så att bygglovshandläggaren och du talar om samma sak?
I ts fall så krävs ju ingen förprövning för ligghallen, så den biten är avklarad (=jordbruksverksbiten, eller egentligen länsstyrelsebiten då). Angående carport alternativt ligghall så borde det ju gälla hur byggnaden är byggd mer än vad som förvaras i den känns det som Därför tror jag att bygglovshandläggaren helt enkelt inte känt till vad ts menar med ligghall. Ett riktigt stall är ju en helt annan femmaJag vet inte exakt vad som gäller för just ligghall eftersom det har med jordbruksverket att göra osv.
Men en carport, byggd på samma vis som en vanlig ligghall, kräver inget bygglov i allafall.