Ligghall till 4-får och 1-häst!

SnigelEffekt

Trådstartare
Jag ska bygga en ligghall till mina 4 får och min häst! Hur stort utrymme bör de vara? De ska vara till lösdrift på vintern. Hästen är en haflinger, ca 143 cm hög. Fåren är "normal" fårstorlek :D

Tacksam för svar! :)

Sv: Ligghall till 4-får och 1-häst!

Alltså, av alla som läst, är de verkligen inte nån som har några mått? Fåren kan nog räknas som en häst ungefär! Så, hur är måtten för ligghall för två "hästar"?

Det beror lite på hur hallen ska se ut, vilka mått den ska ha. Om den bara ska vara ett vindskydd eller om det ska fodras i den m m.
Gå in djurskyddsmyndighetens sida där finns alla mått.

Tänk på att bygga lite större än djurskyddsmyndighetens mått, de är bara minimimått. sedan finns det ett annat problem, jag har en liggahall för 3 hästar, men ardenneran som är högst i rang släpper inte in shettsarna. Suck.....

Du skulle kunna stänga av en lite hörna till fåren, ex med en bjälke, som de kan gå under, men inte hästen.

Frysfritt vatten är guld värt!!!!;)

jag höll på att få dåndimpen när jag tittade på deras bestämmelsere om storleken för getter..
Det var så snålt tilltaget att jag aldrig skulel kunna DRÖMMA om att ha dem på så liten yta :mad:
Det är superbra om man kan fylla på hö och vatten i vindskyddet ENKELT. Specieltl om du ger fåren ex kraftfoder som hästen inte skall komma åt ect.

Tänk dessutom på underlaget vid inghången till lösdriften. Belsysning I lösdriften,finns iget värre än att försöka mocka med ficklampa.
Ha gärna möjkligheter att hänga upp värmelampa om nåt djur skulle bli sjukt och behöver extra värme.
Och kunna stänga lösdriften på ngt vis.
Dragskydd framför dörren är åxså en bra ide-löste det till mina getter med en lagom tung trasmatta

Jag bygger de som för två hästar! Blir 3*6m. Ska fixa lyse oxå =) Fodra har jag tänkt göra ute..... Likaså vatten! Funderar bara på vad jag ska ha som strö. Och hästen är "bara" en ponny så de blir nog rätt lagom, eller va tror ni? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar