Ligger inte an på ryggslutet

squarepants

Trådstartare
Har nu fått låna en westernsadel av en bekant, och jag (och två sadelkunniga) tycker att den ligger jättebra, och Ella trivs med den :love: (hon är väldigt känslig för sådant annars :crazy: )

Problemet (jag tror det är ett problem iaf ;)) är att den ligger inte an precis i slutet av ryggen när jag inte sitter på. när jag sitter på så ligger den jämt över hela ryggen. (inte allra längst bak, dock)
Gör detta någonting?
Jag har ingen bakjord till, spelar det någon roll?

:bow:
Hanna

Sv: Ligger inte an på ryggslutet

Kolla om det är bommen som inte ligger an längst bak, eller bara skirtsen. Om bommen ligger an hela vägen så gör det inget om skirtsen inte ligger an. Vissa sadlar är byggda för quarterhästar med stora rumpor som kan behöva lite extra plats därbak för att skirtsen inte ska skava av dem all päls. Om däremot bommen inte ligger an därbak är sadeln antagligen för vid framtill.

Min sadel ligger bra och är utprovad, men när jag t.ex linlöper honom i den så ligger den inte heller an bak, men det är skirtsen som 'fladdrar' mest. Skulle dom inte göra det, skulle min häst få skav. Men min sadel är lite vid fram änsålänge (pålle ska växa), och därför ligger inte bommen an helt och hållet bak heller.. Än. Jag har fått lära att detta inte är något problem, man kan använda en build-up pad om den är extremt vid.

Bakgjord behöver du inte, om du inte ska tävla klasser där den används.

Senast ändrad:

Ok!
Tack för bra svar :bow:

Har ni något tips på bra paddar som inte "trycks ihop" alltför mycket?
(till ett rimligt pris. runt 500-lappen)

Min häst är inte dirket musklad så hon kommer också bredda sig senare. (förhoppningsvis ;))

Ok!
Tack för bra svar :bow:

Har ni något tips på bra paddar som inte "trycks ihop" alltför mycket?
(till ett rimligt pris. runt 500-lappen)

Min häst är inte dirket musklad så hon kommer också bredda sig senare. (förhoppningsvis ;))

Kika runt på olika westernbutiker på nätet. Där brukar dom finnas.

Jag tror inte att det gör nånting eftersom det bara är läder.
Ligger inte bommen an måste du byta!

Ok, tack!
Det är bara flärparna som inte ligger på ryggen, jag kollade noga igår :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
E
Utrustning Hej allihopa! Vänder mig till er sadelkunniga!Vill bara höra åsikter, eftersom ja lätt nojjar över småsaker.. Jag har en...
Svar
18
· Visningar
4 944
Senast: elin_sundbo_stjarna
·
Utrustning Provade en hoppsadel idag på min nyinköpta häst. En prestige golden star, som jag ska ha som extra-sadel. Har en western också som jag...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Elaine
·
Western Satt och tittade runt lite på olika sadelmodeller igår kväll och fick fram den här länken: http://www.jjmaxwell.com/saddle_fit.htm...
2
Svar
27
· Visningar
2 774
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar