Ligger er klubbi farozonen?

break_a_leg

Trådstartare
Läste på Tidningen Ridsports hemsida att detta ska gälla från 2007:

Ridsportförbundets tävlingssektion har beslutat begränsa klubbars möjlighet att utfärda ryttarlicenser. Begränsningen som gäller från den 1 januari 2007 innebär att endast klubb som under året eller föregående år arrangerar/ arrangerat eller är/har varit medarrangör till tävling får utställa annan licens än lokallicens.

Tror ni att detta kommer att minska klubbantalet i landet? Eller kommer vi att få fler tävlingar?

Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Ett jättebra beslut tycker jag. Här nere har det ploppat upp en del klubbar som bara har som syfte att bilda allsvenskelag (mer eller mindre). Vill man tävla kan man vara med och arrangera också.

Jag tror att många klubbar kommer att försöka gå ihop om tävlingar de närmaste åren. Dock är det väl upp till förbundet att godkänna sådant, eller?

Det finns även i Sthlm vissa klubbar som är väldigt små och i princip bara består av de som står i ett visst stall. Vissa anordnar en tävling om året, vissa har gjort men gör det inte numera...

Jag tycker det är bra, man ska inte snylta på andra så som vissa "tävlingsklubbar" gör. Tyvärr tror jag inte att det ökar antalet tävlingar eftersom det på något sätt kommer tillbaka till att det bara finns ett visst antal människor som jobbar ideellt och det är samma folk oavsett vilken klubb de representerar.

"Min" klubb ligger väl inte direkt i farozonen, har väl kanske gjort tidigare eftersom vi inte har möjlighet att arrangera på hemmaplan som du vet men iom tävlingarna på Täby Galopp så har vi väl vårt på det torra. :)

Det är ju bara att hoppas att även mindre klubbar även fortsättningsvis kommer att orka anordna tävlingar. Jag kan själv erkänna att jag ibland börjat fundera varför jag håller på...För en enda tävlingsdag så lägger iaf jag ned åtskilliga timmar förutom att jag personligen är där från 7-20.

Man får väl vara glad över att man får åka iväg och snylta på andra klubbars tävlingar också:)

Måste man bara anordna en lokal tävling?

Jag vet inte mer än texten jag kopierade in i mitt första inlägg. Om jag inte minns fel så stod det att det kommer att stå mer om detta i den stora tidningen som börjar på R...

Jag tycker att det är ett jättebra beslut.

Och nej, min klubb ligger inte i farozonen. Vi har under se senaste åren arrangerat 7-8 tävlingsdagar/år. I år har vi dock bara 5 tävlingsdagar planerade då det sker många förändringar på de viktiga posterna i tävlingssektionen.

Jättebra med dessa relger! Jag tycker det är trist när en del kan tävla utan att någonsin själva behöva anordna tävlingar när det finns många som sliter hårt vid flera tävlingstillfällen varje år. Eftersom det dessutom förekommer bortlottning - i varje fall i Sthlm - så känns det ju orättvist om någon som ofta arbetar ideellt blir bortlottad när han/hon själv vill tävla!

Jag vet flera personer som medvetet valt vissa klubbar just därför att de inte arrangerar tävlingar - så att de slipper vara funktionärer/arrangörer! TRIST!

Har man ingen egen anläggning att anordna tävlingar på kan man ju gå samman med en annan klubb och hjälpa till så kanske den klubben orkar arrangera flera tävlingar/år.

men det är ju kul att hjälpa till på tävlingar hos klubben och det tror jag fler tycker.. jag ttycker klubbarna borde försöka få fler att hjälpa till genom att växla poster så inte det alltid är samma som sitter i seketeriatet eller delar ut priser tex... vissa saker ses ju som roligare och allt borde gå runt bland funktionärerna och kan man inte kanske en äldre/duktigare klubbkompis kan lära en hur det funkar innan tävlingen... någon som håller med???

Okej, för förut var det ju nåt om att om man anordnat lokal, så får man bara ställa ut lokallicens... Ah vi får vänta med spänning :D

Det ska bli intressant att se hur beslutet slår. Om de mindre klubbarna försvinner, eller börjar ordna tävlingar? Jag tycker det är viktigt att man delar ansvaret för tävlingar. Har alltid hjälpt där och när jag kunnat och ska i år se till att klubben får sin första voltigetävling :D

dolce__g skrev:
men det är ju kul att hjälpa till på tävlingar hos klubben och det tror jag fler tycker.. jag ttycker klubbarna borde försöka få fler att hjälpa till genom att växla poster så inte det alltid är samma som sitter i seketeriatet eller delar ut priser tex... vissa saker ses ju som roligare och allt borde gå runt bland funktionärerna och kan man inte kanske en äldre/duktigare klubbkompis kan lära en hur det funkar innan tävlingen... någon som håller med???

Sekretariatet är ett ställe där man ska ha erfaret folk, men ta gärna in nya och låt dem vara med och lära upp sig under ett par tävlingar inte bara en, det finns inget värre än förvirrade människor i ett sekretariat som inte har koll ett skit och inte ens vet hur deras datasysem funkar, mer än en gång har jag fått gå in och hjälpa till på andra klubbar så de tex fått ut startlistan efter uppdatering mm :crazy:, det ska inte behövas av de tävlande.

Break_a_leg: JA jag tycker detär ett utmärkt beslut, det finns alltförmånga "tävlingsklubbar" som bara "snyltar" på andras tävlingar, vilket i slutänden innebär fler tävlingar för de som arrangerar tävlingar och till slut bränner de ut dessa klubbar, det är inte ovanligt med att klubbar tar "tävlingspaus" och då är de inte klubbarna som arrangerat en två tävlingar per år utan klart många fler bla för disktrietet har tjatat för de har ingen arrangör för det eller det.
Vår klubb hade ett år två av tre elitserieomgångar och dessutom stora påtryckningar att även ta den trejde (som tur var ahde vi ingen plats i schemat för det), då var en del av de andra lagen i elitserien sk "tävlingklubbar" och "kunde inte". :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

:bump: :bump: :bow: :bump: :bow: :bump: :bow: :bump:
Det var på tiden! Vår klubb är definitivt inte i farozonen:D
Hoppas det blir te oxå så det inte bara blir tôl.

Jag är emot då jag är rädd att klubbar kommer att försvinna från tävlingsbanan. Men det är väl bara att vänta och se.

jo, här i norrbotten, behövs ju alla tävlanden nästan för att tävlingarna ska gå att genomföra..

Lady_S skrev:
Jag är emot då jag är rädd att klubbar kommer att försvinna från tävlingsbanan. Men det är väl bara att vänta och se.

Men försvinner en klubb är det ju bara att tävla för någon annan, svårare än så är det ju inte för ryttarna...

Men hur roligt är det att svika sin klubb som man kanske vuxit upp på och tävlat för hela livet? Och vad händer med förebilderna inom klubben som sporrar nya ekipage? Byter de bättre ryttarna (med det menar jag de som tävlar på högre nivå) klubb så finns risken att nya ryttare som inte tävlar på så hög nivå inte sporras att kliva uppåt i klasserna.

Lady_S skrev:
Men hur roligt är det att svika sin klubb som man kanske vuxit upp på och tävlat för hela livet? Och vad händer med förebilderna inom klubben som sporrar nya ekipage? Byter de bättre ryttarna (med det menar jag de som tävlar på högre nivå) klubb så finns risken att nya ryttare som inte tävlar på så hög nivå inte sporras att kliva uppåt i klasserna.

Jag tycker att det är bra om klubbarna får lite press på sig för att faktiskt göra det bästa för sina tävlande medlemmar. Själv har jag inga skrupler, jag anser inte att byta klubb är något fult. Även inom ridklubbar handlar det ju om utbud och efterfrågan.

Liknande trådar

E
Tävling Jag har en fundering angående ryttarlicensen. Igår löste jag en via internet, och fick ut en tillfällig licens, som skulle gälla tills...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Deimion
·
Y
Tävling Läste just på förbundets hemsida: Beslutades att: Från den 1 januari 2007 kan annan licens än lokallicens endast utställas av...
Svar
3
· Visningar
1 019
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur