Ligger er klubbi farozonen?

Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Lady_S skrev:
Då måste jag bara få fråga, hur i hela friden lyckades ni anordna ett SM på 13 personer? Exklusive ÖD, D osv antar jag då? Vi satt och räknade på en lokal hopptävling och ansåg att vi behövde minst 25 personer. Får jag dessutom gissa så skulle jag säga att det inte var särskilt många av er som var nybörjare på det här med tävling?

Man KAN be v'nner, släktingar som INTE är medlemmar i klubben att hjälpa till, det är inte förbjudet.
Men varför skulle ni behöva vara minst 25 personer för en lokal tävling?? Vad ska alla dessa sysselsätta sig med? Förklara gärna.

Vi har anordnat en tredagars regional/nationell på 7 personer i huvudsak (varav två dessutom var med och tävlade själva), dock är denna varianten inget som rekomenderas men det GÅR om man VILL (riktigt så få funktionärer var det inte med i beräkningarna).

Lady_S skrev:
Inte det? Då måste jag få fråga, hur vet man hur en tävling fungerar om man aldrig varit på någon?
Man tar helt enkel och lyfter telefonluren till en klubb som har en tävling på G och frågar om man får komma dit och hjälpa till och lära sig hur det fungerar, jag har svårt att tro att det flesta klubbar inte skulle vara öppna för det förslaget.
Detta gjorde vår klubb inför vår första FT, alla hindervakter fick åka till en mycket välfungerande tävlingarrrangör för FT och sitta med som hinder vakter i tvådagar, det var mycket uppskattat från båda håll, året efter körde vi vårt första internationella FT, då kom detvar det klubbar som skickare funktionärer för att lära och hjälpa till hos oss, de klubbarna låg 25 rep 50 mil bort.

Lady_S skrev:
Här håller jag med dig, utbildningar även för "orangeingarna" tycker jag låter jättebra!
eller så tar man tag i saken själv och gör enligt min beskrivning ovan.
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Ja, precis som Choklad sa, man raggar vänner, släkt och bekanta, andra intreserade oavsett klubb. Vad är det som säger att du måste vara medlem för att kunna hjälpa till.
Rabatterade startavgifter om du har med en funktionär :smirk:
Funktionärsfester:D
Funktonärsutbildning internt:)

Precis som Choklad sa, åk och hjälp till på en annan tävling så lär du dig, när jag började med fälttävlan som funktionär hade jag bara tävlat och det har man viss fördel av, men det är många helt andra saker som du behöver kunna som funktionär, särskilt som tävlingsledare eller i ett sekretariat. Hinder personal kan man utnyttja nästan vem som helst till.

Viktigast av allt är att alla känner sig värdefulla oavsett sysselsättning och att man skapar sammanhållning bland funktionärerna:D
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Knapplån!
Är det ingen som tror att detta kanske kan underlätta för små föreningar, eftersom det borde göra samarrangemang vanligare?

När jag började tävla var vi 3 små lokala klubbar som var anslutna till Ridfrämjandet. På min klubb fanns en ryttare som tävlade högre och som alltså tävlade för en klubb ansluten till SRC. Inget konstigt med det, hon tävlade på en annan nivå helt enkelt! Inte behövde hon "överge" vår klubb för det!

"Min" klubb hade en terrrängbana och brukade ordna terrängritt för häst/ponny, alltså en eller två tävlingsdagar per år. När de andra småklubbarna bildades kom vi på att vi kunde samordna våra "interntävlingar", för då kunde vi faktiskt få ihop startfält till både dressyr och hoppning för både häst och ponny. De 4 klasserna klarade faktiskt ingen av klubbarna på egen hand... Så vi körde en tävlingsserie vår resp höst med en tävling hos varje klubb. Värdklubben för respektive tävling var "huvudarrangör" men alla hjälptes åt med både planering och funktionärer.

En av de klubbarna hade tillgång till en fantastisk gräsbana och arrangerade så småningom ponnyhoppning på relativt hög nivå. Stommen i funktionärsstaben var i praktiken inte den klubbens, utan den gemensamma! Men vi hade ju ingen anledning att "visa utåt" att det egentligen var samarrangemang. Delar av hinderparken var lånad/hyrd från en av storklubbarna i trakten...

Jag tycker dessutom det finns ännu en aspekt på det här. Om alla tävlande hade erfarenhet som funktionärer kanske en och annan fick en helt annan syn på hur man lämpligen uppför sig mot sådana...
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Choklad skrev:
Man KAN be v'nner, släktingar som INTE är medlemmar i klubben att hjälpa till, det är inte förbjudet. Men varför skulle ni behöva vara minst 25 personer för en lokal tävling?? Vad ska alla dessa sysselsätta sig med? Förklara gärna.
2 parkeringsvakter, 2 i sekretariatet, 1 på uppstallning, 2 på framhoppningen (en som bygger upp och en som ropar in), 1 domare, 1 domarsekreterare, 2 tidtagare, 1 banbyggare, 1 banchef, 3 flaggare, 3 banpersonal, 2 i caféterian, 1 överdomare, 1 tävlingsledare, 1 foto-/pressansvarig och 1 dataansvarig. Det är 25 stycken.

Choklad skrev:
Vi har anordnat en tredagars regional/nationell på 7 personer i huvudsak (varav två dessutom var med och tävlade själva), dock är denna varianten inget som rekomenderas men det GÅR om man VILL (riktigt så få funktionärer var det inte med i beräkningarna).
Det kan jag inte heller förstå hur det gick till... Vad gjorde de olika personerna? Klonade sig? ;)

Choklad skrev:
Man tar helt enkel och lyfter telefonluren till en klubb som har en tävling på G och frågar om man får komma dit och hjälpa till och lära sig hur det fungerar, jag har svårt att tro att det flesta klubbar inte skulle vara öppna för det förslaget.
Detta gjorde vår klubb inför vår första FT, alla hindervakter fick åka till en mycket välfungerande tävlingarrrangör för FT och sitta med som hinder vakter i tvådagar, det var mycket uppskattat från båda håll, året efter körde vi vårt första internationella FT, då kom detvar det klubbar som skickare funktionärer för att lära och hjälpa till hos oss, de klubbarna låg 25 rep 50 mil bort.
Bra gjort! Men jag tycker inte att det är rimligt att kräva att klubbmedlemmar ska åka 25-50 mil för att de ska lära sig hålla tävling!

Choklad skrev:
eller så tar man tag i saken själv och gör enligt min beskrivning ovan.
Ja, vilken som håller i utbildningen spelar väl mindre roll, eller hur den går till. Men att de får någon slags utbildning vore jättebra!
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Trossnästösa skrev:
Ja, precis som Choklad sa, man raggar vänner, släkt och bekanta, andra intreserade oavsett klubb. Vad är det som säger att du måste vara medlem för att kunna hjälpa till.
Rabatterade startavgifter om du har med en funktionär :smirk:
Funktionärsfester:D
Funktonärsutbildning internt:)
Vad är det som säger att släkt, vänner och bekanta är intresserade av att anordna tävling!? Funktionärsutbildning internt (om det inte givits externt) tycker jag är ett måste för att anordna tävling, om inte alla som är med och arrangerar redan varit med och gjort det tidigare.

Trossnästösa skrev:
Precis som Choklad sa, åk och hjälp till på en annan tävling så lär du dig, när jag började med fälttävlan som funktionär hade jag bara tävlat och det har man viss fördel av, men det är många helt andra saker som du behöver kunna som funktionär, särskilt som tävlingsledare eller i ett sekretariat. Hinder personal kan man utnyttja nästan vem som helst till.
Måste det nödvändigtvis vara mig och min klubb jag pratar om i den här diskussionen? För övrigt så tror jag inte att man klarar av att vara tävlingsledare efter att bara ha "gått bredvid" en vid tidigare tävlingar. Det krävs en hel del erfarenhet, samma sak med en hel del andra positioner.

Trossnästösa skrev:
Viktigast av allt är att alla känner sig värdefulla oavsett sysselsättning och att man skapar sammanhållning bland funktionärerna:D
Japp, sådant är viktigt. Men att sätta en person på en post utan tillräckliga kunskaper för den kan aldrig bli bra! Det är så man gör för att slippa anordna tävlingar i fortsättningen, ingen vill ju ändå komma tillbaka!
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Lena_B skrev:
Knapplån!
Är det ingen som tror att detta kanske kan underlätta för små föreningar, eftersom det borde göra samarrangemang vanligare?
Som sagt, det lär ju märkas. Nu gissar vi ju bara... Men jag tycker ändå att det skulle ha getts liiite med utrymme. Inte mycket, men lite.

Lena_B skrev:
Jag tycker dessutom det finns ännu en aspekt på det här. Om alla tävlande hade erfarenhet som funktionärer kanske en och annan fick en helt annan syn på hur man lämpligen uppför sig mot sådana...
:bow:
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Lady_S skrev:
2 parkeringsvakter, 2 i sekretariatet, 1 på uppstallning, 2 på framhoppningen (en som bygger upp och en som ropar in), 1 domare, 1 domarsekreterare, 2 tidtagare, 1 banbyggare, 1 banchef, 3 flaggare, 3 banpersonal, 2 i caféterian, 1 överdomare, 1 tävlingsledare, 1 foto-/pressansvarig och 1 dataansvarig. Det är 25 stycken.

Kort kan jag säga vad ni kan dra in på i folk sen går det att dra ner ännu mer:
Uppstallning är väldigt ovanligt att det behövs för en endagars lokaltävling, så bort med den på uppstallningen, är det någon enstaka som vill ha den så är det bara ge info vad som gäller så får det klara sig själva vilket 99% av folk trots allt klarar av. Flaggare kan aggera både banpersonal och flaggare, bugger banbyggaren så start/ mål inte är i varsin ända på banan så räcker det med en eller två flaggare samt att de aggerar banpersonal, så där där kan ni dra bort 4 pers till, banchefen kan också hjälpa till som vilken banpersonal som helst om man absolut känner att man vill ha en sådann. För mycket folk på banan gör ofta att de har för lite att göra står i klungor och pratar och lätt inte hänger med vilket medför att de plötsligt står mitt i vägen för något ekipage. Vid ombyggnad av bana kan behövas lite mer folk så det går fort, men då rycker, tex tävlande medlemmar, vänner/släktingar som är med och hejjar på mm in (som är tillsagda och medvetna om detta redan innan, men inte behöver ha en fast uppgift hela dagen).
Foto/press ansvarig låter i mina öron som en helt överskatat tjänst för en lokaltävling absolut inget nödvändigt, om men vill ha den så går den rollen absolut att kombinera med någon annan uppgift.
En tidtagare skulle kunna tas bort om ni inte har helt inkompetena domare samt skrerterare så brukar de inte vara något problem med att de tar en backupptid samtidigt som de gör något annat. (Personligen tar jag alltid backuptid själv oavsett om det är 3 tidtagre i domartornet.)
Parkeringsvakter är ju lite beronde på hur man har med plats, vi har gott om plats så tävlande brukar kunna lösa den biten själva, är det inte katastrof med platser borde man kunna ta bort en parkeringvakt hos er.
Dataansvarig kan man kombinera ihop med skretariatet, det MÅSTE inte hela tiden vara två i sekretariatet heller.

nu har jag tagit bort 8-10 av er personal, verkar det verkligen helt orimligt?

Lady_S skrev:
Det kan jag inte heller förstå hur det gick till... Vad gjorde de olika personerna? Klonade sig? ;)
Tja vad vi gjorde, jag vet faktiskt inte så här i efterhand, men det gick helt utan några klagomål, som sagt var det inte riktigt planerat så och som sagt inget att rekomendera, jag ville bara påpeka att det GÅR, men jag ska faktiskt plusa på 4 pers till som jag missade att räkna med det är vet + vet ass och de två i cafterian (varav en dem var med tävlade också).

Lady_S skrev:
Bra gjort! Men jag tycker inte att det är rimligt att kräva att klubbmedlemmar ska åka 25-50 mil för att de ska lära sig hålla tävling!
Jag kan också tycka det är för långt, men de kom alldeles frivilligt trots att de kommer från tävlingstätaområden, och vem tackar nej till extra folk.. inte vi iallafall ;).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Lady_S skrev:
Vad är det som säger att släkt, vänner och bekanta är intresserade av att anordna tävling!?

Ponnyföräldrar och syskon brukar ofta vara de som hjälper till aven om de inte tävlar själva.



Lady_S skrev:
För övrigt så tror jag inte att man klarar av att vara tävlingsledare efter att bara ha "gått bredvid" en vid tidigare tävlingar. Det krävs en hel del erfarenhet, samma sak med en hel del andra positioner.
Men bara som tävlade ger absolut ingen erfarenhet av att veta vad en tex tävlingledare gör så det lär man sig inget på, de bästa tävlingledarna jag har varit med om "ponnyföräldrar" skitsamma om de själva aldrig har suttit på en häst eller inte, lite organisatorisk förmåga och gå med och lär sig vad som gäller så klarar en person med huvudet på skaft det galant.

Jag tycker du hela tiden vill få det till att det är mycket svårare och krångligare än vad det är att anordna en tävling.
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Choklad skrev:
Kort kan jag säga vad ni kan dra in på i folk sen går det att dra ner ännu mer:
Uppstallning är väldigt ovanligt att det behövs för en endagars lokaltävling, så bort med den på uppstallningen, är det någon enstaka som vill ha den så är det bara ge info vad som gäller så får det klara sig själva vilket 99% av folk trots allt klarar av. Flaggare kan aggera både banpersonal och flaggare, bugger banbyggaren så start/ mål inte är i varsin ända på banan så räcker det med en eller två flaggare samt att de aggerar banpersonal, så där där kan ni dra bort 4 pers till, banchefen kan också hjälpa till som vilken banpersonal som helst om man absolut känner att man vill ha en sådann. För mycket folk på banan gör ofta att de har för lite att göra står i klungor och pratar och lätt inte hänger med vilket medför att de plötsligt står mitt i vägen för något ekipage. Vid ombyggnad av bana kan behövas lite mer folk så det går fort, men då rycker, tex tävlande medlemmar, vänner/släktingar som är med och hejjar på mm in (som är tillsagda och medvetna om detta redan innan, men inte behöver ha en fast uppgift hela dagen).
Foto/press ansvarig låter i mina öron som en helt överskatat tjänst för en lokaltävling absolut inget nödvändigt, om men vill ha den så går den rollen absolut att kombinera med någon annan uppgift.
En tidtagare skulle kunna tas bort om ni inte har helt inkompetena domare samt skrerterare så brukar de inte vara något problem med att de tar en backupptid samtidigt som de gör något annat. (Personligen tar jag alltid backuptid själv oavsett om det är 3 tidtagre i domartornet.)
Parkeringsvakter är ju lite beronde på hur man har med plats, vi har gott om plats så tävlande brukar kunna lösa den biten själva, är det inte katastrof med platser borde man kunna ta bort en parkeringvakt hos er.
Dataansvarig kan man kombinera ihop med skretariatet, det MÅSTE inte hela tiden vara två i sekretariatet heller.

nu har jag tagit bort 8-10 av er personal, verkar det verkligen helt orimligt?
Kort kan jag säga att vi har en tanke bakom de poster vi satt ut. Du har rätt i att uppstallningsansvarige kanske inte behövs, men det vet man ju inte förrän man har fått in anmälningarna, eller hur? Självklart är tanken att alla som är på banan ska agera banpersonal, men det är inte meningen att de ska stå i en klunga! Man sprider ut dem över banan. Vi har fotograf på våra klubbtävlingar, så vi tycker att det vore dumt att plocka bort den till en lokal! Man ska inte vara för många i domartornet och hur många man kan vara beror ju på hur stort domartorn man har, men generellt sett så skadar det ju inte att ha någon extra tidtagare även om domaren och sekreteraren också kan ta tider. Vi har "katastrof" med parkeringsplatser på vår klubb, därför vill vi gärna tala om exakt var folk ska parkera. Dataansvarig går helt klart att kombinera med någonting annat, men i sekretariatet vill vi ha två personer helt enkelt för att försöka undvika strul.

Ja, jag tycker att det verkar orimligt att anordna en första tävling på 15 personer, helst när många av dem aldrig anordnat en tävling förrut. Dessutom så talade jag inte om vilka vi satt var för att du skulle göra nedskärningar, utan för att du ville veta. Den stab jag gett dig är den vi kommer att utgå ifrån.

Choklad skrev:
Tja vad vi gjorde, jag vet faktiskt inte så här i efterhand, men det gick helt utan några klagomål, som sagt var det inte riktigt planerat så och som sagt inget att rekomendera, jag ville bara påpeka att det GÅR, men jag ska faktiskt plusa på 4 pers till som jag missade att räkna med det är vet + vet ass och de två i cafterian (varav en dem var med tävlade också).
Du får gärna tänka lite hårdare på det... Jag är ärligt intresserad!


Choklad skrev:
Jag kan också tycka det är för långt, men de kom alldeles frivilligt trots att de kommer från tävlingstätaområden, och vem tackar nej till extra folk.. inte vi iallafall ;).
Nej, visst. Men man kan ju knappast ha det som norm!

Choklad skrev:
Ponnyföräldrar och syskon brukar ofta vara de som hjälper till aven om de inte tävlar själva.
Jo, men det är ju inget man kan anta.

Choklad skrev:
Men bara som tävlade ger absolut ingen erfarenhet av att veta vad en tex tävlingledare gör så det lär man sig inget på, de bästa tävlingledarna jag har varit med om "ponnyföräldrar" skitsamma om de själva aldrig har suttit på en häst eller inte, lite organisatorisk förmåga och gå med och lär sig vad som gäller så klarar en person med huvudet på skaft det galant.
Men det ger en hum om vad som ingår. Och ponnyföräldrar brukar ju ha erfarenhet från tävlingar, även om de inte tävlat själv. Och ponnyföräldrar vars barn tävlat på högre nivå har oftast mer erfarenhet än de vars barn inte tävlat på så hög nivå. Förutsatt då att ponnyföräldrarna följer sina barn på tävlingarna. Men visst ges det utbildningar för tävlingsledare genom distriktet?

Choklad skrev:
Jag tycker du hela tiden vill få det till att det är mycket svårare och krångligare än vad det är att anordna en tävling.
Och jag tycker att du utgår ifrån att alla har lika stor erfarenhet som du och din klubb. En liten klubb med erfarenhet från tävlingar (nu antar jag att medlemmarna i din klubb har det, du svarade aldrig på det) klarar sig bättre än en liten klubb utan erfarenhet. Jag har varit på dåligt arrangerade tävlingar och det är sällan de stora klubbarna med erfaret tävlingsfolk som arrangerat dem! Har man inte erfarenheten så är det svårt!
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Lady_S skrev:
Den stab jag gett dig är den vi kommer att utgå ifrån.

Men snälla någon jag har väl inte tänkt och hindra dig om ni så vill ha 100 pers till en lokal liten tävling, mig kvittar det faktiskt vilket, jag tycker att 25 pers är överdrivet, men vi ni ha det så varsågod.


Lady_S skrev:
Du får gärna tänka lite hårdare på det... Jag är ärligt intresserad!
Alla har koll på vad de gör och är överallt samtidigt kan man väl säga kort utan att gå in i detalj på vad alla gjorde en och var.


Lady_S skrev:
Nej, visst. Men man kan ju knappast ha det som norm!
Och det har jag väl knappast påstått heller, det var bara ett exemepl *suck*

Lady_S skrev:
Jo, men det är ju inget man kan anta.
Nej men man kan fråga och det gör inte, mina vänner om inte har vait hästintreserade har ibland hjälpt till och tyckt det var skitkul, fråga gör fortfarande inte ont och något jakande svar lär man få.

Lady_S skrev:
Men visst ges det utbildningar för tävlingsledare genom distriktet?
Ingen aning, våra tävlingsledare har int gått det vad jag vet, men det får väl du kolla med ert disktrikt själv.

Lady_S skrev:
Och jag tycker att du utgår ifrån att alla har lika stor erfarenhet som du och din klubb. En liten klubb med erfarenhet från tävlingar (nu antar jag att medlemmarna i din klubb har det, du svarade aldrig på det) klarar sig bättre än en liten klubb utan erfarenhet. Jag har varit på dåligt arrangerade tävlingar och det är sällan de stora klubbarna med erfaret tävlingsfolk som arrangerat dem! Har man inte erfarenheten så är det svårt!

Nej jag utgår inte alls från att alla har tävlings erfarenhet, det är långt ifrån, på vår klubb är det ibland flera ridskoleryttare på "höga poster" och andra med egen häst om inte heller satt sin fot på tävlingbanan de klarat sina uppgifter galant, dock är det inte korpskallar utan har hjärnan med sig och kan själva tänka lite och gör det inte svårare än vad det är, dvs inte speciellt svårt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Choklad skrev:
Men snälla någon jag har väl inte tänkt och hindra dig om ni så vill ha 100 pers till en lokal liten tävling, mig kvittar det faktiskt vilket, jag tycker att 25 pers är överdrivet, men vi ni ha det så varsågod.
Och ändå satt du och talade om var vi kunde dra in på personal någonstans. Jag var inte intresserad av att veta det. Vi har satt ut det antalet för att INTE hamna i knipan om att ha för kort om folk!

Choklad skrev:
Och det har jag väl knappast påstått heller, det var bara ett exemepl *suck*
Det är möjligt att det var ett exempel, men eftersom att det handlade om vad man "ska" göra för att kunna anordna tävling så ville jag helt enkelt påpeka att det inte går att ha som norm.

Choklad skrev:
Ingen aning, våra tävlingsledare har int gått det vad jag vet, men det får väl du kolla med ert disktrikt själv.
Nu tänkte jag kanske att det var något som fler distrikt hade, men det gör ju egentligen sak samma. Jag personligen behöver inte kolla upp det för jag kommer inte att vara tävlingsledare inom den närmsta framtiden.

Choklad skrev:
Nej jag utgår inte alls från att alla har tävlings erfarenhet, det är långt ifrån, på vår klubb är det ibland flera ridskoleryttare på "höga poster" och andra med egen häst om inte heller satt sin fot på tävlingbanan de klarat sina uppgifter galant, dock är det inte korpskallar utan har hjärnan med sig och kan själva tänka lite och gör det inte svårare än vad det är, dvs inte speciellt svårt.
Okej, då hade jag fel. Men bara en sådan sak som att kunna TR, varför har man lärt sig det om man aldrig varit på en tävling? Enbart för att kunna vara med och anordna? Du måste ju kunna förstå att jag var lite skeptisk...

För övrigt så tycker jag att vi kan komma överens om att vi är oense, vi kommer inte att komma längre än så här.
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Jag ber så hemskt mycket att jag som ganska mycket mer erfaren av tävlingsarragerande försökte hjäpa till med några så tips trots att du inte hade bett om dem (men i X antal inlägg gnällt hur mycket det krävs att anornda tävling och det förstår jag att du tycker det gör efter din beskrivning), det ska aldrig mer hända ers höghet. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Tack! Nu börjar det likna något! :) Jag ska tänka på om jag kommer att ursäkta eller inte, kära undersåte.

Och du ska veta att jag lyssnar på de av dina tips som jag tycker är vettiga, men att försöka genomföra en tävling på så få folk som möjligt oavsett om det finns resurser till fler eller inte är inte ett av dem. Jag har för övrigt inte gnällt över att det krävs en massa att ordna tävling (för jag anser att det är okej) bara försökt förklara att det inte alltid är så lätt som en del skribenter i den här tråden får det att låta.
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Lady_S skrev:
Och du ska veta att jag lyssnar på de av dina tips som jag tycker är vettiga, men att försöka genomföra en tävling på så få folk som möjligt oavsett om det finns resurser till fler eller inte är inte ett av dem. .

Dessutom är ju risken stor att man sliter ut dessa stackare, så att de aldrig vill gå i närheten av en tävling mer, eller skapar personberoende. Hela arrangemanget blir ju också tämligen sårbart, dels om man har funktionärer som själva tävlar och dels pga sjukdom och andra faktorer man inte råder över.
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Knapplån

Om vi vänder på resonemanget och utgår från att vi har 2 vuxna med hyfsad resp lite erfarenhet, 4 vuxna utan och några intresserade ungar, vilken typ av tävling skulle man kunna tänka sig att ro iland på ett vettigt sätt och vilka förstärkningar behövs?

Jag (tävlingsledaren med hyfsad erfarenhet) skulle försöka skicka minst 2 vuxna (utan datorfobi) till storklubben för att hjälpa till på flera tävlingar och samtidigt lära så mycket som möjligt om "allt" sekretariatsjobb (inkl förberedelser och avslut efter tävlingen).

Sedan skulle jag nog satsa på LD- LC dressyr (=blåbär utan jättekrav?!) med begränsat antal startande och en ihyrd lokal domare som är villig att hjälpa till lite extra med att kolla så förberedelserna är rätt (avspärrningar, banmarkeringar, domarbord...), vara speaker, dela ut priser och som är beredd på en helt orutinerad men vuxen sekreterare. 2 vuxna bör klara sekretariat inkl poängräkning. Ungarna bör klara att vara kurirer och sköta in/utsläpp, men lite beroende på hur det ser ut behövs nog en vuxen till framridning (blåbär...) och för att hålla reda på nästa startande.

På en del anläggningar behövs säkert parkeringspersonal, men på många ställen är det inget man behöver bry sig om för det här beskökarantalet om man väljer en tid när man kan använda betesmark. Så jag hoppas att en vuxen är sjuksköterska/brandman/läkare/röda korsare etc, för sjukvårdare tycker jag är läskigt att vara utan, oavsett nivån på tävlingen...

Helt omöjligt ska det väl inte behöva vara om man vill??? Eller måste ;)
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

tycker också att det är en jättebra regel! o min klubb är definitivt inte i farozonen..
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Kl

Tycker den regeln värkar bra.

Om man tycker det är för lite rutin på att hålla tävlingar i klubben så kan man ju gå ut och skaffa sig det (hjälpa till på andra tävlingar) och när man har rutin kan man ju starta klubben.

"min" klubb behöver inte oroasig då dom har hella utbudet CR, lokal, reg, nat och elit i hopp och en del i dressyr.

Kram.
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

våran klubb består av 30 medlemmar varav mer än hälften är under 20år. vi har nio privatägda hästar i vårat stall. vi är fyra licensierade ryttare...vi har enbart en paddock på 20*40..ska vi då förstöra våra fina beteshagar som parkeringar...och vi får ju inte ens ha en lokal hopptävling för häst på 20*40..vad ska vi göra?????? byta klubb...antagligen..man borde få söka dispens när möjligheterna tyvärr inte finns.!
 
Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Man kan hyra in sig på en annan anlägning.

Min tränare har hyrt ut sitt ridhus och ute banna till klubbar som inte ens har nån anlägning alls.

Kram
 

Liknande trådar

E
Tävling Jag har en fundering angående ryttarlicensen. Igår löste jag en via internet, och fick ut en tillfällig licens, som skulle gälla tills...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Deimion
·
Y
Tävling Läste just på förbundets hemsida: Beslutades att: Från den 1 januari 2007 kan annan licens än lokallicens endast utställas av...
Svar
3
· Visningar
1 019
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp