Ligger er klubbi farozonen?

Sv: Ligger er klubbi farozonen?

Några klubbar kan säkert försvinna men de flesta får nog en spark i baken att ta tag i saken och arrangera lite tävlingar antingen själva eller tillsammans med någon annan klubb i närheten som kanske också ligger risigt till.

Medlemmarna ÄR väl klubben? Och medlemmar som är helt ointresserade av tävlingar bryr sig nog inte så mycket om tävlingsryttarna stannar eller inte. Det är nog upp till de tävlingsintresserade att hålla tävlingarna? Jag har tävlat för fyra eller fem klubbar, så för mig spelar det inte heller någon större roll så. Men då har det handlat om andra saker. Jag anser att om alla ryttare som tävlar på regionalt och högre byter klubb, så är det inte troligt att det kommer komma fler ryttare underifrån och då kommer den klubben aldrig att få kunskapen att anordna en tävling. Samtidigt så tycker jag att en klubb som inte anordnar tävlingar inte ska ha alltför många ryttare som tävlar regionalt och uppåt, det finns som ingen ursäkt då. Jag tycker också att det är bra att klubbarna får lite press på sig tror jag, men jag är inte säker på att det här är rätt sätt. Hur som helst så lär det väl visa sig...

Choklad: Är det värt det? Att det blir färre tävlingsklubbar, även om det inte blir många färre? Sen finns det klubbar som inte har särskilt nära till närmsta klubb. Jag tror nog att de flesta kommer att fixa det här på ett eller annat sätt, men jag är inte övertygad om att det här är det bästa sättet ändå att få fler tävlingar på. Det lär ju bli en hel drös med lokala tävlingar 2007!

Lady_S skrev:
Choklad: Är det värt det? Att det blir färre tävlingsklubbar, även om det inte blir många färre?

Ja det tycker jag absolut det är, för som det är nu så bildas det alltfler tävlingsklubbar.

Lady_S skrev:
Sen finns det klubbar som inte har särskilt nära till närmsta klubb. Jag tror nog att de flesta kommer att fixa det här på ett eller annat sätt, men jag är inte övertygad om att det här är det bästa sättet ändå att få fler tävlingar på. Det lär ju bli en hel drös med lokala tävlingar 2007!

Vad är det för fel med en hel drös lokla tävlingar till då, det är väl skitbra, då kan ju de tävlingsvana klubbarna hoppa över de att arrangera de lokala något/några år till de "nya" klubbarna blir lite varma i kläder och kan arrangera en regionaltävling.

Har du något bättre förslag?

Choklad skrev:
Ja det tycker jag absolut det är, för som det är nu så bildas det alltfler tävlingsklubbar.
Jag har upptäckt att det bildats tävlingsklubbar i min närhet också, jag var och tävlade på en förra året! Men uppenbarligen finns problemet, jag har bara inte märkt av det.

Choklad skrev:
Vad är det för fel med en hel drös lokla tävlingar till då, det är väl skitbra, då kan ju de tävlingsvana klubbarna hoppa över de att arrangera de lokala något/några år till de "nya" klubbarna blir lite varma i kläder och kan arrangera en regionaltävling.
Fel och fel... Jag har hört pratas om att det anordnas för få regionala och uppåt i "mitt" distrikt. Men förhoppningsvis är det som du säger, att de vana tävlingsklubbarna börjar anordna tävlingar med högre status istället.

Choklad skrev:
Har du något bättre förslag?
Egentligen inte. Det skulle väl vara att man får ställa ut ett visst antal regional-licenser utan att anordna tävling. Någonstans måste ju kunskapen komma också och det brukar väl vara från dem som har tävlat högre. Det kan ju finnas någon klubb som bara har lokalryttare, men har någon som vill kliva upp till regional men som inte kan göra det utan att byta klubb. Det känns också onödigt, helst eftersom ryttarna inte behöver fler ursäkter för att inte ta steget från lokal till regional. Vi har ju redan kostnaden för hästlicens, dyrare ryttarlicens, veterinäravgift och på ponny risken att bli uppklassad.

Lady_S skrev:
Jag har upptäckt att det bildats tävlingsklubbar i min närhet också, jag var och tävlade på en förra året! Men uppenbarligen finns problemet, jag har bara inte märkt av det.

Om du var och tävlade på en så är det inte vad jag kallar för tävlingklubb, det jag menar är dessa som enbart är bildade för att kunna skriva ut licenser och ha lag i alla möjliga divisioner och grenar och själva aldrig arrangera en tävling utan bara "glida omkring" på andras.

Lady_S skrev:
Det känns också onödigt, helst eftersom ryttarna inte behöver fler ursäkter för att inte ta steget från lokal till regional. Vi har ju redan kostnaden för hästlicens, dyrare ryttarlicens, veterinäravgift och på ponny risken att bli uppklassad.

Har man så många ursäkter för att inte "kliva uppåt" så kanske man ska hålla sig på kubbtävlingarna.. :smirk:
Dock är det väl ändå så att alla mdlemmar är klubben, den som då vill "kliva uppåt" och göra det i sin egen klubb får väl försäka kämpa för att ta tag i problemet, dva att klubben arrangerar en tävling och inte bara hoppas på att "klubben" gör det, har inte klubben samma mål som den som "vill uppåt" så kan väl den knappast ses som en svikare för att den väljer att byta klubb till en som har mer liknande "mål".

Choklad skrev:
Om du var och tävlade på en så är det inte vad jag kallar för tävlingklubb, det jag menar är dessa som enbart är bildade för att kunna skriva ut licenser och ha lag i alla möjliga divisioner och grenar och själva aldrig arrangera en tävling utan bara "glida omkring" på andras.
Nej, jag har märkt att vi har lite olika syn på vad en "tävlingsklubb" är. Jag anser att en tävlingsklubb är en klubb för enbart tävlingsryttare, oavsett om de anordnar tävlingar eller inte.

Choklad skrev:
Har man så många ursäkter för att inte "kliva uppåt" så kanske man ska hålla sig på kubbtävlingarna.. :smirk:
Ja, så kan man ju också se på saken. Jag menar, varför uppmuntra ryttarna till att tävla och utvecklas? Om vi inte har några ryttare som vill tävla så slipper vi ju det här problemet helt och hållet! :idea:

Choklad skrev:
Dock är det väl ändå så att alla mdlemmar är klubben, den som då vill "kliva uppåt" och göra det i sin egen klubb får väl försäka kämpa för att ta tag i problemet, dva att klubben arrangerar en tävling och inte bara hoppas på att "klubben" gör det, har inte klubben samma mål som den som "vill uppåt" så kan väl den knappast ses som en svikare för att den väljer att byta klubb till en som har mer liknande "mål".
Ja, alla medlemmar är klubben. Men en ensam själ, med lite rutin (man har inte mycket om man precis ska börja tävla regionalt) kan knappast anordna en tävling med ett gäng medarbetare med ännu mindre rutin! Klubben kanske har samma mål, men inte kunskapen. Jag ser inte folk som svikare om de byter klubb (som sagt, jag har gjort det flera gånger själv) men jag tycker att det är ganska dumt att hindra klubbar från att gå framåt!

Lady_S skrev:
Nej, jag har märkt att vi har lite olika syn på vad en "tävlingsklubb" är. Jag anser att en tävlingsklubb är en klubb för enbart tävlingsryttare, oavsett om de anordnar tävlingar eller inte.

Jag tycker inte att en klubb ska behöva driva ridskoleverksamhet och allt annat för att få anordna tävlingar och DET tror jag inte heller förbundet vill utan att de som skriver ut lisenc också anordnar tävlingar övrig verksamhet är i sammanhanget inte speciellt intressant, jag är ganska övertygad om att det det är den sortens tävongklubbar jag menar som förbundet vill ha bort alt att det börjar anordna tävlingar.

Lady_S skrev:
Ja, så kan man ju också se på saken. Jag menar, varför uppmuntra ryttarna till att tävla och utvecklas? Om vi inte har några ryttare som vill tävla så slipper vi ju det här problemet helt och hållet! :idea:

De flesta behöver inte massa uppmuntran från alla håll, de vill utveckals av sig själv.

Lady_S skrev:
Ja, alla medlemmar är klubben. Men en ensam själ, med lite rutin (man har inte mycket om man precis ska börja tävla regionalt) kan knappast anordna en tävling med ett gäng medarbetare med ännu mindre rutin! Klubben kanske har samma mål, men inte kunskapen. Jag ser inte folk som svikare om de byter klubb (som sagt, jag har gjort det flera gånger själv) men jag tycker att det är ganska dumt att hindra klubbar från att gå framåt!

Håller som sagt inte med dig, då frar den där ensamma stackrs enda medlemmen med sig några andra som kan tänkas vara intresserade och åker till en annan klubb och lär upp sig, ser om det går att ordna någon tävling tillsammans med dem och försäker anordna en tävling på den egena klubben.. Går inte det/klubben är inte intressera så får säkerligen den här ryttaren ut mycket mer av att byta klubb.

Tycker det är jättebra. Förhoppningsvis blir det fler tävlingar.

Choklad skrev:
Jag tycker inte att en klubb ska behöva driva ridskoleverksamhet och allt annat för att få anordna tävlingar och DET tror jag inte heller förbundet vill utan att de som skriver ut lisenc också anordnar tävlingar övrig verksamhet är i sammanhanget inte speciellt intressant, jag är ganska övertygad om att det det är den sortens tävongklubbar jag menar som förbundet vill ha bort alt att det börjar anordna tävlingar.
Nu har ju inte jag lyckats läsa någonstans från förbundet att de pratar om just "tävlingsklubbar", det är ett uttryck som vi medlemmar kommit på och som jag tycker låter jättekonstigt.

Choklad skrev:
De flesta behöver inte massa uppmuntran från alla håll, de vill utveckals av sig själv.
Vi kan säga så här, jag tycker att hinder är till för att hoppas över inte för att krångla sig förbi. Det är skillnad på uppmuntran och motarbete och jag skulle vara nöjd om ingendera fanns. Men för att ta sig från lokal till regional är det en hel del hinder att ta sig förbi, det tycker inte jag är bra och vi behöver definitivt inte fler!

Choklad skrev:
Håller som sagt inte med dig, då frar den där ensamma stackrs enda medlemmen med sig några andra som kan tänkas vara intresserade och åker till en annan klubb och lär upp sig, ser om det går att ordna någon tävling tillsammans med dem och försäker anordna en tävling på den egena klubben.. Går inte det/klubben är inte intressera så får säkerligen den här ryttaren ut mycket mer av att byta klubb.
Det skulle ju kunna vara en möjlighet, även om jag inte tror på idén och fortfarande tycker att en klubb ska få ställa ut tex fem regionallicenser utan att anordna tävling.

Lady_S skrev:
Nu har ju inte jag lyckats läsa någonstans från förbundet att de pratar om just "tävlingsklubbar", det är ett uttryck som vi medlemmar kommit på och som jag tycker låter jättekonstigt.
Nehej men vilka klubbar är det du vill åt som de vill dra in licensdragningen för då tror du?? Det är ju knappast klubbqar seom den som du varit på coh TÄLVAT, de anordnar ju för redan tävling/ar?
Självfallet så gäller det alla klubbar som inte anordnar tävlingar själva vare sig de endast skriver ut licenser och sättter i hop lag till olika div och grenar eller bedriver ridskoleveksamhet?

Men för att ta sig från lokal till regional är det en hel del hinder att ta sig förbi, det tycker inte jag är bra och vi behöver definitivt inte fler!

Exakt vad för hinder?? är det än att skaffa häst/ponnylicens, en annan ryttarlicens och betala veternäravgiften på tävling, förklara gärna vad det är för svårt med detta förutom att det kostar lite mer. Dock är det helt valfritt att tävla.

Choklad skrev:
Nehej men vilka klubbar är det du vill åt som de vill dra in licensdragningen för då tror du?? Det är ju knappast klubbqar seom den som du varit på coh TÄLVAT, de anordnar ju för redan tävling/ar?
Självfallet så gäller det alla klubbar som inte anordnar tävlingar själva vare sig de endast skriver ut licenser och sättter i hop lag till olika div och grenar eller bedriver ridskoleveksamhet?
Jag vill inte åt någon klubb alls... Jag förstår vad du och de syftar på, jag ville bara visa att det inte alltid är så och att mina erfarenheter visar att det inte alls är så. Jag har förstått att inte alla har samma erfarenheter, men varför man ska slå på klubbar som faktiskt kämpar men inte är där än? Dem man vill åt är ju klubbarna som har gott om tävlingsryttare (och därför också kunskap och kompetens) men inte använder den till att hjälpa till med tävlingstillfällen, då tycker jag att det är dem man ska rikta sig mot också!

Choklad skrev:
Exakt vad för hinder?? är det än att skaffa häst/ponnylicens, en annan ryttarlicens och betala veternäravgiften på tävling, förklara gärna vad det är för svårt med detta förutom att det kostar lite mer. Dock är det helt valfritt att tävla.
Det svåra kan ju vara att få ihop pengarna? Alla som tävlar är inte grevar och baroner även om det allt som oftast verkar så. Att faktiskt ta steget är en svårighet i sig, att dessutom behöva anordna tävling när man knappt varit och tävlat är definitivt SVÅRT! Som jag sagt, viljan kanske finns men inte alltid ekonomin och kunskapen. Jag tycker inte att man ska försvåra för nybörjare i onödan, de kan vara framtidens elit!

Lady_S skrev:
Jag vill inte åt någon klubb alls... Jag förstår vad du och de syftar på, jag ville bara visa att det inte alltid är så och att mina erfarenheter visar att det inte alls är så. Jag har förstått att inte alla har samma erfarenheter, men varför man ska slå på klubbar som faktiskt kämpar men inte är där än? Dem man vill åt är ju klubbarna som har gott om tävlingsryttare (och därför också kunskap och kompetens) men inte använder den till att hjälpa till med tävlingstillfällen, då tycker jag att det är dem man ska rikta sig mot också!
Jag förstår nog inte riktigt heller vad du är ute efter, vilka klubbar är det som kämpar men inte når ända fram som drabbas av detta?
Det räcker ju uppenbarligen att anordna en lokaltävling per år för att få ställa ut licenser, det måste ju innebära att det blir antingen fler tävlingstillfällen eller att det blir färre klubbar som representeras och om ett antal ryttare tvingas byta klubb för att de som medlemmar inte har lyckats arrangera en lokaltävling per år (och hur svårt är det?) så borde det ju rimligtvis bli en kompetenshöjning i de klubbarna de byter till och då kanske de klubbarna klarar av att arrangera tävlingar med högre svårighetsgrad.

Summa sumarum kan jag iallafall inte se att det skulle kunna bli färre tävlingstillfällen.

Min klubb är Nominerad till Bästa tävlingsarrangör i Östergötland 2005.Klubben är nominerad för dressyrtävlingen 23-24 april och hopptävlingen för storhäst i sommras.

LenaH skrev:
Jag förstår nog inte riktigt heller vad du är ute efter, vilka klubbar är det som kämpar men inte når ända fram som drabbas av detta?
De små klubbarna, klubbarna som idag bara har lokaltävlingsryttare men som kanske har ambitioner att tävla på högre nivå i framtiden.

LenaH skrev:
Det räcker ju uppenbarligen att anordna en lokaltävling per år för att få ställa ut licenser, det måste ju innebära att det blir antingen fler tävlingstillfällen eller att det blir färre klubbar som representeras och om ett antal ryttare tvingas byta klubb för att de som medlemmar inte har lyckats arrangera en lokaltävling per år (och hur svårt är det?) så borde det ju rimligtvis bli en kompetenshöjning i de klubbarna de byter till och då kanske de klubbarna klarar av att arrangera tävlingar med högre svårighetsgrad.
Eller både och vilket är mest troligt. Att arrangera en lokaltävling är nog jättesvårt för dem som aldrig gjort det förrut och som inte varit på så många tävlingar. Det är säkert så att klubbarna som ryttarna byter till kommer att kunna anordna fler tävlingar och tävlingar på högre nivå, men medlemmarna i den tidigare klubben sinkas, de kommer att ha svårare att utvecklas.

LenaH skrev:
Summa sumarum kan jag iallafall inte se att det skulle kunna bli färre tävlingstillfällen.
Det tror inte jag heller, men bara för att någonting fungerar betyder inte det att det är bra.

Lady_S skrev:
De små klubbarna, klubbarna som idag bara har lokaltävlingsryttare men som kanske har ambitioner att tävla på högre nivå i framtiden.
Jamen sorry lorry, det är väl skitsamma om nån har ambitioner att tävla på högre nivå?? Man måste väl ändå dra sitt strå till stacken och arrangera? Eller tycker du alltså att det är OK att man kan åka runt på 20 tävlingar per år men aldrig behöva arrangera själv?

LenaH skrev:
Jamen sorry lorry, det är väl skitsamma om nån har ambitioner att tävla på högre nivå?? Man måste väl ändå dra sitt strå till stacken och arrangera? Eller tycker du alltså att det är OK att man kan åka runt på 20 tävlingar per år men aldrig behöva arrangera själv?
Nej, jag tycker inte att det är skitsamma. Jag tycker att det är okej att folk far runt och tävlar, drar med sig klubbkompisar och på så sätt skaffar erfarenhet till klubben för att sedan, några år senare, anordna tävling själv.

Jaha, då skiljer sig våra uppfattningar sig ganska rejält för jag tycker inte att det är OK att snylta på andra även om man inte är rutinerad.

Det är inte att snylta, det är att ta en lån som man sedan betalar igen. Vi ska inte bara se till så att vi har tävlingar nästa år, vi ska se till så att vi kan fortsätta tävla i MÅNGA år och dessutom har några att tävla emot. Annars kan man ju lika gärna anordna klubbtävlingar. Jag tycker att man ska tänka långsiktigt, mer långsiktigt än att strunta i om det försvinner både klubbar och ryttare på kuppen!

Men du har rätt våra uppfattningar skiljer sig ganska rejält!

Håller med Lena och Choklad.....:bow:
Vadå läras upp och små klubbar drabbas. Vi var 13 medlemmar när vi arrangerade vårt första JSM i fälttävlan........
Nä, man lärs inte att göra tävlingar av att vara hos andra och tävla MAN INSPIRERAS att göra ännu bättre tävlingar.
Problemet ligger isåfall mer på distriktsnivå med utbildning av funktionärer. I ex fälttävlan finns det utbildning för arvoderad personal(banbyggare,domare,ÖD,TD, Shief Steward etc), men inte för "de som gör jobbet".Nä se till så det blir lite utbildning för arrangörer på distriktsnivå istället så tror jag det är en bättre lösning.
Vi kommer ha en "utbildning-forum" för fälttävlan, rikstäckande i mars där vi hoppas att både erfarna och blivande arrangörer kommer och utbyter ideer även grenledarna kommer vara inbjudna.
I vår klubb tävlar 80% på lokal nivå, 15 på regional och 2 på elitnivå. Vi är 70 medlemmar och växer stadigt med våra 4 "riktiga" tävlingar varav 2 elit och utöver det har vi ett antal tränings och klubb tävlingar.:cool:

Trossnästösa skrev:
Vadå läras upp och små klubbar drabbas. Vi var 13 medlemmar när vi arrangerade vårt första JSM i fälttävlan........
Då måste jag bara få fråga, hur i hela friden lyckades ni anordna ett SM på 13 personer? Exklusive ÖD, D osv antar jag då? Vi satt och räknade på en lokal hopptävling och ansåg att vi behövde minst 25 personer. Får jag dessutom gissa så skulle jag säga att det inte var särskilt många av er som var nybörjare på det här med tävling?

Trossnästösa skrev:
Nä, man lärs inte att göra tävlingar av att vara hos andra och tävla MAN INSPIRERAS att göra ännu bättre tävlingar.
Inte det? Då måste jag få fråga, hur vet man hur en tävling fungerar om man aldrig varit på någon?

Trossnästösa skrev:
Problemet ligger isåfall mer på distriktsnivå med utbildning av funktionärer. I ex fälttävlan finns det utbildning för arvoderad personal(banbyggare,domare,ÖD,TD, Shief Steward etc), men inte för "de som gör jobbet".Nä se till så det blir lite utbildning för arrangörer på distriktsnivå istället så tror jag det är en bättre lösning.
Vi kommer ha en "utbildning-forum" för fälttävlan, rikstäckande i mars där vi hoppas att både erfarna och blivande arrangörer kommer och utbyter ideer även grenledarna kommer vara inbjudna.
Här håller jag med dig, utbildningar även för "orangeingarna" tycker jag låter jättebra!

Trossnästösa skrev:
I vår klubb tävlar 80% på lokal nivå, 15 på regional och 2 på elitnivå. Vi är 70 medlemmar och växer stadigt med våra 4 "riktiga" tävlingar varav 2 elit och utöver det har vi ett antal tränings och klubb tävlingar.:cool:
Ledsen, men den där matematiken går inte ihop.

Liknande trådar

E
Tävling Jag har en fundering angående ryttarlicensen. Igår löste jag en via internet, och fick ut en tillfällig licens, som skulle gälla tills...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Deimion
·
Y
Tävling Läste just på förbundets hemsida: Beslutades att: Från den 1 januari 2007 kan annan licens än lokallicens endast utställas av...
Svar
3
· Visningar
1 019
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka