Liggande kastrering

DaydreamBeliever

Trådstartare
Ni som gjort en kastrering på betäckt funikel under narkos - erfarenheter tack!

- Hur gammal hingst?
- Årstid?
- Hur går det till, lämnar man och hämtar hästen samma dag eller? Hur lång tid är hästen på kliniken, om allt går enligt regelboken? Annat som kan vara bra att veta?
- Hur gick själva ingreppet - blev det komplikationer, hur lång läketid? Boxvila eller hage?
- Pris? (endast senaste 0-3 åren av intresse) gärna vilken klinik det gjordes på också.

Vad är en betäckt funikel?

Det är operationstekniken som kallas så, kallas även sluten kastrering, man syr ihop efteråt. Jmf med kastrering där man lämnar såren öppna (och som oftast görs stående) som benämns på obetäckt funikel.

TS - både tid på klinik och konv skiljer sig mellan olika kliniker. Jag kollade mina två närmsta. Ena så hem samma dag, boxvila ett par dagar sen hage under hela läkningen. De ska röra sig.
Den andra så kvar på klinik en natt efter op för observation. Helst komma kvällen innan op med. Boxvila i 2 v med korta promenader vid hand. Sen liten hage och successivt utökat.

Samma metod osv - men helt olika konv.råd.

Priset på först nämnda strax under 6', på den andra högre men minns inte exakt, kanske 1500 högre. Kan kolla exakt.

Jag valde stående istället. Men det är ju inte ett alt nu.

Jag har gjort det några gånger på Helsingborgsdjursjukhus. När jag har fått det gjort har man lämnat dagen innan på eftermiddag/kväll och hämtat samma dag som det gjorts på eftermiddag/kväll.

@Alexandra_W Hade aldrig hört termen förr. Tack.

När jag kastrerade min 6-åring (för 8 år sedan) gjorde jag en sådan på distriktveterinärernas inrådan.
De kunde göra stående men rekomenderade liggande och sluten när han var så "gammal". Så jag gjorde så.

Lämnade in honom på morgonen. De sa att jag att jag kunde hämta honom samma dag och det gjorde jag. Lite feber dagen efter men annars inte som helst problem.

Kostade då ca 6.000:- (dock inte intressant för dig då).

Vi kastrerade vår 3-åring i slutet av oktober förra året på Bergsåkers klinik. Lämnade in honom på morgonen och fick hämta efter lunch.

Box 2 v med handpromenader, sedan kunde jag börja skritta för vagn vilket var tur eftersom hästen var ganska pigg. Inga komplikationer, tillbaka i lättare träning efter en månad.

Liten svullnad kom på dag 2-3 men betydligt mindre än när jag kastrerat stående hemma. Pris 6 200 kr.

Jag kastrerade min i vintras. Lämnade in hästen på morgonen och hämtade vid lunch. Han fick vara i hagen som vanligt om han höll sig lugn. Vi promenerade varje dag. Han var lite svullen några dagar men pigg och glad som vanligt.

Kostade mellan 6000 och 6500 kronor på norrbottens hästklinik.

Nu är det visserligen fyra år sedan jag lät göra ett sådant ingrepp på en klapphingst, men jag lämnade på morgonen, hämtade på eftermiddagen. Det råkade vara ruskigt kallt, sen november och ovanlig köld. Instruktioner om att gå själv i hage en vecka. Stygnet skulle klippas efter en vecka men jag väntade i två veckor pga den extrema kylan som rimligen gjorde sårläkningen något långsammare.
Helt okomplicerat.
Kostade då 5000kr.

Jag har ringt samma klinik eftersom kastration kan vara aktuellt av en eller två hingstar i höst: nu tar de 5600kr för en liggande kastration, hästsjukhuset Färjestad i Karlstad.
Så prisuppgiften är åtminstone aktuell.

Jag kastrerade min 20/5 i år, PRE född 2010.
Jag lämnade honom på morgonen kl 08, det var många kastreringar bokade samma dag och min togs inte först så vi hämtade honom runt 18 tiden. Då var han rel. pigg och hade ätit nåt kg hö.

Instruktionerna vid hemgång var liten torr ren gräshage från dag ett. Halm i boxen. 20 min promenader 7 dagar för hand, 7 dagar skritt uppsuttet sedan kunde han börja joggas. Full träning efter 4-6 veckor beroende på läkning och svullnad.

Min hade väldigt stora kulor så han hade en tampong fastsydd över såret. Jag fick klippa bort stygnen själv efter 2 dygn. Resterande stygn är sådana som kroppen tar upp och behöver alltså inte göras något med.

På dag 10 ungefär fick min häst knäpp i hagen och började slå bakut hysteriskt. Han fick gå in tills han hade lugnat sig men lyckades dra sönder något stygn. Såret glipade lite och började rinna sårvätska. Ringde klinik och fick salva utskrivet och fick klippa av utstickande trasiga stygn. Tog några dagar / en vecka sedan var det fint.

Efter ca 3 veckor var svullnaden i princip borta och bara litet sår kvar där stygnen spruckit. En månad efter operationen släpptes han i stor hage med kompis.

Jag betalade strax under 5000 kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 321
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama