Ligga bredvid vid nattning

Sandra78

Trådstartare
Ja har man inte problem så skapar man väl dem... Har en tös på drygt 2 år som sedan i somras varit nästan löjligt lätt att lägga.

Hon samlar ihop sina gosedjur, och går upp själv och arrangerar dem i sängen medan jag värmer välling, jag går upp och ger henne vällingen, stoppar om henne och gosedjuren, slår igång en cd med vaggvisor och sitter bredvid medan hon dricker vällingen. Byter välling mot napp, släcker lampan och säger godnatt medan jag går ut. Oftast sover hon innan jag ens gått nerför trappan.

Men jag börjar tänka att tänk om hon inte får tillräckligt med närhet, om hon kanske har resignerat och har insett att världen är kall och hård osv.

Hon sitter gärna i knät en stund medan man sitter i soffan och tittar på TV eller medan man läser bok. På morgonen kan hon ligga på min arm en liten stund medan jag kliar henne på ryggen, kanske 10 minuter. Hon har samma beteende mot sin pappa, kanske jag ska tillägga. Men hon har sällan tid att mysa nån längre stund.

Nåväl, ska jag tacka och ta emot så länge det här varar, eller är det här en brist i anknytningen eller nåt?

Sv: Ligga bredvid vid nattning

Så länge barnet är nöjt så är det inga som helst problem. Fungerar det där bra för er så varför ändra? Du hade nog märkt om en tvååring varit missnöjd med något. Dom brukar inte vara direkt diskreta med att visa sitt missnöje :D.

Vår dottehar aldrig varit särskilt kramig el gosig. Brukar skoja att när hon sitter stilla i famnen mer än fem min så är hon sjuk ;)

Fram till hon var tre somnade hon också själv i sin säng, o sov hela natten.
Men nu senaste månaderna vill hon att vi sitter bredvid tills hon somnar o hon smyger gärna in till oss varje natt.

Jag brukar aldrig oroa mig över hennes beteende. Så länge hon är en glad trygg unge så är det inget att fundera över.
Ändrar hon beteende (som med sovningen nu) så tolkar jag det bara som en fas i livet. Just nu behöver hon vår närhet på natten.
Dagtid är det som vanligt ;)

Alla barn är så olika och har olika behov :)

Tack för svaren, båda två :bow:
Kanske ska tillägga att hon ska bli storasyster i juni så jag går och nojjar konstant över att hon ska känna sig bortstött och utanför :o
Skulle jag försöka lägga mig i hennes säng på kvällen skulle hon antagligen bli sur och säga "flutta mamma", som hon gör till katten om han tjuvsover där...

Tack för svaren, båda två :bow:
Kanske ska tillägga att hon ska bli storasyster i juni så jag går och nojjar konstant över att hon ska känna sig bortstött och utanför :o
Skulle jag försöka lägga mig i hennes säng på kvällen skulle hon antagligen bli sur och säga "flutta mamma", som hon gör till katten om han tjuvsover där...

Bli däremot inte förvånad om hon vill ha sällskap när bebisen har fötts. Behöver absolut inte bli så men det är inte ovanligt.

Går det lätt att lägga och hon inte är ledsen så mår hon säkert alldeles utmärkt :)
Tycker det låter som att ni har en väldigt nöjd och tillfreds tjej.

Som förälder skulle jag kanske tycka det var trevligare att sjunga vaggvisorna själv, hellre än att slå på en cd och gå därifrån, men om det funkar för er, så varför inte? Det är väl lite en smaksak hur man tycker det är trevligt att natta sina barn också.

Som du beskriver det verkar hon ju mysa på och det ser jag bara som positivt. Vi låg bredvid sonen tills han var 2,5 år kanske men så började det blir krångel. Vi visste inte varför så en kväll frågade jag helt enkelt om han ville att jag skulle gå, om han ville somna själv och han svarade tydligt "ja". Sedan dess läser vi en saga, stoppar om honom och säger godnatt och så får han som han somna själv. Det är han nöjd med.

Jag skulle gärna sjunga för henne och vi sjunger väldigt mycket tillsammans på dagarna. Tidigare försökte vi med sånger, sagor, böcker osv vid nattning men hon ville vara delaktig och kunde inte slappna av utan blev övertrött och ledsen. När vi var uppe på tre timmars läggningar samt minst ett uppvak på en timme varje natt så tog farmor en natt, stoppade henne i säng, sa godnatt och gick. Hon hade inte gråtit utan hade legat och pratat ut i luften en stund innan hon somnade. Hon sov väl 14 timmar den natten, stackarn.
Sen provade vi samma sak kvällen därpå, till en början fick man gå in några gånger och natta om men aldrig några tre timmar... Max en halvtimme kanske.
Och på den vägen är det.

Det får hon så gärna så göra :love: Ibland tycker jag det är tråkigt att hon inte är så gosig, men hon har börjat visa tillgivenhet (om man kan uttrycka sig så) på andra sätt, tex så tycker hon om att man kliar henne på ryggen och hon kan även komma och klia på oss numera - även om hon tar i lite väl hårt :D
Hon har nog inte tid för gos helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips på Fiskmiddagar
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol