Ligamentskada

S

Sali

Har letat efter svar men inte hittat några. Postar en ny tråd i förhoppningen om att det finns någon eller några med erfarenheter kring ligamentskador och rehabilitering kring dessa.

Vi har en äldre blandras schäfer/bc/golden som haltat ett par månader nu. Trode först på sträckning men efter första kuren rimadyl och provtagning mot färstingsjukdomar som var negativt kom ingen förbättring. Därefter fick han röntgas och har gått på kortison ett tag varpå han blev sämre i benet. Troligen efter att de röntgat och dragit och pillat på benet. Fick rimadyl igen i väntan på besök hos ortopeden eftersom att vi upplevde att det verkade bättre än kortisonet.

Var igår hos ortopeden som kostadetade att det onda sitter i armhålan.

Alternativen är: antingen att det är en liten muskel där någonstanns som är av och då kan de helt enkelt gå in och klippa av muskeln så den växer fast på ett nytt ställe. Resultat ingen smärta men slängigare steg. Vilket inge gör oss något eftersom att det är en gammal hund och hans enda uppgift är sällskap.

Andra alternativet är att det är ligamenten kring bogleden som är skadade och då är det enda som gäller smärtlindring och rehabilitering. Han kommer vad jag förstår inte bli helt bra men så gott som smärtfri med uppmuskling. Bland annat genom simmning.
Detta alternativet var det som jag uppfattade att vet själv trode mest på. Hon påpekade att om det varit muskeln skulle hunden varit mer hängig och ha betydligt mer ont..

För att ta reda på vilket av alternativen det är så vill vet göra en titthålsoperation som går på rätt så saftigt med pengar. Pengar som inte finns att hämta ur försäkringen då beloppet sjunker i takt med att hunden blir äldre och vi har redan utnyttjat en fjärdedel av beloppet.

Läste att man på hästar med misstänkta ligamentskador kolla med ultraljud, kan man inte göra det på en hund också?
Finns det någon som har en hund med ligamentskada? Hur funkar hunden? Har den ständigt ont eller går det att muskla och medecinera bort?

Det känns så orättvist mot hunden om han ska behöva ha ont de åren han har kvar. Men samtidigt så har han inte varit synligt allmänpåverkad öht. Han äter normalt, är världens gladaste hund och älskar livet. Det känns mer som att de dåliga benet är i vägen för honom än att det gör ont. Men tyvärr kan han ju inte prata och jag kan inte fråga honom Hur ont han har.

Finns det några alternativ? Vad har ni för erfarenheter?:confused:

Sv: Ligamentskada

lämnade vovven för operation idag.. Håller tummarna att det kommer att lösa sig nu, annars vet jag inte vad jag ska göra.

Puttar min egen tråd lite också för att se om det verkligen inte är någon som har erfarenheter?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 720
Senast: s957
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 761
Senast: Fetaost
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 266
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025