Ligamentskada vid hovled...

Sv: Ligamentskada vid hovled...

hej
jag har en häst som också fick diagnosen Ligamentskada i hovleden . men vi blev rekommenderade Chockvågs behandling för det snabbar på läkningen. hon var rejält halt när vi var där första gången och dom behandlade ligamentet sen var vi och gjorde en 2a vbehandling 2 veckor senare och då hade honb svarat bra på behandlingen och skulle komma åter om ytterligare 2 veckor. när vi då kom tillbaks så var hon jättefin ,hon ansågs frisk efter enbart 2 behandlingar och nu skulle vi under 6 veckor endast skritt och trava henne på rakt spår för att stärka och tänja på ligamentet så att det blev elastiskt igen. så min rekommendation är att ringa runt och hör vilka veterinärer som har chockvågs maskiner hemma ,för tyvärr har inte alla det. kan absolut vara värt att prova.
ville bara säga att vår ligamentskada hittade dom genom Ultraljud.

Har ett sto som haft samma skada på ligamentet i hoven, fick 2 behandlingar och lång boxvila, vet ville ge upp och ta bort henne men jag vägrade!

Betäckte henne och hon fick vila i nästan 2år totalt, är nu helt återställd! Går med ringskor i fram( rekomendation från hovslagare) och hoppas inte, men det kvittar för hon är ju ändå dressyr häst. Aldrig varit minsta oren igen, är igång och rids som vanligt. Tömkördes mkt under igångsättningen.

Jag är mkt glad att jag inte lyssnade på den där veterinären!! :mad:

Har ett sto som haft samma skada på ligamentet i hoven, fick 2 behandlingar och lång boxvila, vet ville ge upp och ta bort henne men jag vägrade!

Betäckte henne och hon fick vila i nästan 2år totalt, är nu helt återställd! Går med ringskor i fram( rekomendation från hovslagare) och hoppas inte, men det kvittar för hon är ju ändå dressyr häst. Aldrig varit minsta oren igen, är igång och rids som vanligt. Tömkördes mkt under igångsättningen.

Jag är mkt glad att jag inte lyssnade på den där veterinären!! :mad:

Snubblade över denna tråden. Konstigt att jag inte hittat den så som jag sökt på ligamentskador..... Har oxå skapat en tråd i ämnet http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=977201

Roofy! Ja det är en fördel med sto! Min häst med sidoligamentskada i hovleden BF är "dessvärre" en valack. Hade han kunnat få föl hade jag inte tvekat en sekund, men hrm det blir väl svårt :angel:

Hur hanterades din häst under de två åren, gick hon på vanlig hage bar? Hur satte du igång henne och hur igångsatt är hon nu? För oss är framtiden MYCKET oviss och jag åker känslomässig bergochdalbana.... Hästen har varit halt ett halvår, men vi har nyss fått vår diagnos. Ska på ÅB i slutet av aug....

hej
jag har en häst som också fick diagnosen Ligamentskada i hovleden . men vi blev rekommenderade Chockvågs behandling för det snabbar på läkningen. hon var rejält halt när vi var där första gången och dom behandlade ligamentet sen var vi och gjorde en 2a vbehandling 2 veckor senare och då hade honb svarat bra på behandlingen och skulle komma åter om ytterligare 2 veckor. när vi då kom tillbaks så var hon jättefin ,hon ansågs frisk efter enbart 2 behandlingar och nu skulle vi under 6 veckor endast skritt och trava henne på rakt spår för att stärka och tänja på ligamentet så att det blev elastiskt igen. så min rekommendation är att ringa runt och hör vilka veterinärer som har chockvågs maskiner hemma ,för tyvärr har inte alla det. kan absolut vara värt att prova.
ville bara säga att vår ligamentskada hittade dom genom Ultraljud.

Hoppas du har möjlighet att svara på några frågor: Hur länge var hästen halt före diagnos? Orsak till ligamentskada? Vilket/vilka ben? Hur hanterades hästen utöver chockvågsbehandlingen? Det vill säga sjukhage / stor hage? Skrittpromenader vid hand / uppsuttet / inte alls? Tack på förhand!

Min häst var som din, halt i säkert ett halvår till och från, om hon inte fått den långa vilan som mamma , hade det nog aldrig gått.

Min erfarenhet med dessa skador är att prognosen ofta är väldigt dyster tyvärr!

Men dessa ringskor tycker jag definitivt är värt att pröva, vet att dom fungerat mkt bra på hästar med kotledsinflammation oxå.

Oj, denna tråd var gammal!
Kan ju ge en uppdatering på hur det gått för min herre.
Han vilade helt i 6 månader fick inga injketioner eller liknande utan bara vilade.
Är nu helt återställd och tävlas.

Min vet. sa att prognosen är GOD på denna typ av skada, men det tar TID att läka. folk är ju så jäkla ivriga att dom kör igång för tidigt = skadan läker aldrig.
Jag red igång min häst och började inte hoppad småhinder förrens efter att han vart fullt igång ca 3 månader. Alltså tog det ca 9 ½ månad från skada till att vi kunde börja hoppa lågt igen. Sedan ökade jag bara på hoppträningsmängden och höjden succesivt.

Hoppas du har möjlighet att svara på några frågor: Hur länge var hästen halt före diagnos? Till och från, mest på böjt spår i ca 3 veckor Orsak till ligamentskada? Vet. trodde att han gjort ngn "slidestop" i hagen eller liknande. Vilket/vilka ben? Höger fram
Hur hanterades hästen utöver chockvågsbehandlingen? Det vill säga sjukhage / stor hage? Min behandlades inte alls på vets.ordination. Släpptes i stor beteshage där han fick gå på sommarbete och bara varaDär gick han bara i 6 månader, enligt vet var det ett måste att hästen kunde röra på sig, annars skulle ligamentet läka och bli "stelt".Skrittpromenader vid hand / uppsuttet / inte alls? Inte alls under 6 månaders tid
Tack på förhand!
Hoppas det går bra att jag svarar också :D

min häst har bla fått diagnosen ligamnetskada (fästen) vid hovleden. Min vet sa att shockwavbehandling inte går att utföra på denna skada för man kommer inte åt där? Att hovbenet var i vägen?

Kan berätta att min häst hade en utläkt ligamentskada vid hovleden som upptäcktes på MRI:n Det var helt läkt och fint, så det verkar ändå som att får hästen bara vila så läker det.

Tror att det var vid detta tillfället min häst fick diagnosen "strålbenshälta" då han var halt, av en slapp skitveterinär..:mad:

Kan berätta att min häst hade en utläkt ligamentskada vid hovleden som upptäcktes på MRI:n Det var helt läkt och fint, så det verkar ändå som att får hästen bara vila så läker det.

Härligt! Kan du dra lite bakgrund till din hästs hälta, dvs hur länge var den halt, vilket ben, hur upptäcktes ligamentskadan, efter hur lång tid och hur har den fått vila (sjukhage, boxvila, vanlig hage, ngn motion) och hur länge?

Jag har själv en 6-årig valack med just denna diagnos. Han har nu "vilat" - gått på bete - i drygt tre månader. Vi skulle egentligen åkt på åb nu, men avvaktar tills det gått 6 mån och gör då om ultraljudet för att se om NÅGON positiv förändring har skett.... Tacksam för alla stories, speciellt de positiva :grin:

Jag har ju skrivit och berättat om min hästs historia i din andra tråd "sidoligamentskada"

Min häst blev halt och det lokaliserades till hoven hf. Han röntgades och skitveterinären hittade små små små förändringar i strålbenen och gav mig diagosen strålbenshälta. behandlades i hovleden (:confused: varför förstår jag inte idag över huvud taget), och vila, sedan igångsättning. Min häst kändes skit vid igångsättning och jag lät honom vila i totalt 9 månader då han gick i jäääättestora hagar med lugna hästar hela dagarna.

Nu med facit i hand (MRI:n) sa man att de små förändringarna han hade i strålbenen har han inte ont av. De låg inom gränsvärdet och det var inget som visade att det gjorde ont. Däremot hittades en ärrvävnad på laterala sidoligamentet. Detta var väldigt fint utläkt sedan länge. Förmodligen var det detta som gjorde ont då han var halt och läktes under den llånga vilan i de stora hagarna.

Tog bort honom för en vecka sedan som jag har skrivit i den andra tråden och jag saknar honom otroligt mycket:cry::cry:

Jag har ju skrivit och berättat om min hästs historia i din andra tråd "sidoligamentskada"
Sorry! Jag blev förvirrad när jag läste ditt inlägg i den här tråden och tyckte det lät som en annan häst.

Jag beklagar verkligen att du behövde ta bort din häst!! Usch och fy så jobbigt! Jag är livrädd för att det går åt det hållet för min häst.... Men har inte givit upp än även om det känns riktigt dystert!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 521
Senast: Ray
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar