Ligamentskada kotled

H
Utifrån din redogörelse, att hästen om den ska stå i sjukhage ute, inte har kontakt med andra hästar dvs de andra hagarna är så stora att övriga hästar går ifrån utom synhåll osv , så väldigt många dvs de flesta hästar hade blivit stressade av det .
Om hästen utöver det inte kan stå på Box lugnt när rutinerna bryts så som sagt : utifrån läget som verkar ohållbart både för din hästs odds att läka bra , och din egen stress som matte , hade jag valt att flytta hästen till en helt ny miljö som konvalecent under perioden . Man väljer då gärna ett stall med mycket liv och aktivitet inne i stallet så hästen på Box har ngt som händer runtomkring i ny miljö som stimulerar men samtidigt ger den lugn utifrån den stimulansen.

Det svåraste som finns för en häst som du beskriver, är nog att i hemma miljö med dess rutiner , helt plötsligt stå ensam inne instängd på Box samtidigt som det är väldigt lite folk eller saker som öht kan stimulera i stallet ....

Tack för ditt råd,det mest konstruktiva jag fått under dagen. De flesta i mitt stall anser att hästen borde få gå med e andra och att det är synd om den att stå inne. Vilket jag kan hålla med om , ja det är synd men hellre det under några veckor än ännun mer synd under flera månader. Jag ringde till hon som håller i privatstallet nu och det finns en plats ledig. Och hon kan gå i en hage bredvid två andra skadade hästar i enskilda hagar. Och runt om går det fler hästar i småhagar. Så det vore ju bäst om en sjukhage kunde fungera. O

@Amelia skönt om du fick ngn reflektion som kan hjälpa dig . Det låter väldigt jobbigt med dina stallkamraters åsikter och inställningar utifrån ditt läge och hästens diagnos .ffa låter det som det finns begränsade möjligheter att ha konvalescens och så är det ju ofta i små stall om dessa är baserade på att hästarna är friska , vilket de ju iof oftast är ...
Låter som en bra chans du fått att stalla hästen som konvalecent på annat ställe och att den då ev även kan gå ute i sjukruta nära andra hästar !

Hoppas du vill uppdatera hur det går med hästens skada !

H

Tack för ditt råd,det mest konstruktiva jag fått under dagen. De flesta i mitt stall anser att hästen borde få gå med e andra och att det är synd om den att stå inne. Vilket jag kan hålla med om , ja det är synd men hellre det under några veckor än ännun mer synd under flera månader. Jag ringde till hon som håller i privatstallet nu och det finns en plats ledig. Och hon kan gå i en hage bredvid två andra skadade hästar i enskilda hagar. Och runt om går det fler hästar i småhagar. Så det vore ju bäst om en sjukhage kunde fungera. O

Det verkar jätte bra med sjukhage o kompisar intill :) hoppas det läker fort och bra.
Mvh
Pudlan

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 932
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur