Ligamentskada kotled

Amelia

Trådstartare
Jaha, då var det dags för denna hästen också verkar det som. Efter viloperiod på tre veckor kändes hästen inte ok. Ovillig och blev gallig o varm i ena bakbenet. Kollade upp henne på klinik: Diagnos: kotbensinflammation båda fram och annularligamentskada (under självläkning) vä bakkota. Anullarligamenet som går tvärs över kotan gäller det. Fick ordinerat NSAID 10 dgr. Sjukhage, vila och lindning. Vinklade skor.
Orsaken till kotbensinflammation var tunna sulor och "felaktig" skoning . Har nån här erfarenhet att dela med sig av? Skadan i ligamentet är liten och syntes på UL. Har införskaffat BoT paddar som jag skall vänja in. Återbesök om 4 veckor ca.

Jaha, då var det dags för denna hästen också verkar det som. Efter viloperiod på tre veckor kändes hästen inte ok. Ovillig och blev gallig o varm i ena bakbenet. Kollade upp henne på klinik: Diagnos: kotbensinflammation båda fram och annularligamentskada (under självläkning) vä bakkota. Anullarligamenet som går tvärs över kotan gäller det. Fick ordinerat NSAID 10 dgr. Sjukhage, vila och lindning. Vinklade skor.
Orsaken till kotbensinflammation var tunna sulor och "felaktig" skoning . Har nån här erfarenhet att dela med sig av? Skadan i ligamentet är liten och syntes på UL. Har införskaffat BoT paddar som jag skall vänja in. Återbesök om 4 veckor ca.

Min gamla på 20 år fick en annularligamentskada bak förra vintern, och det tog 6 månader innan hon var helt ok. Nu märks inget av den skadan. Det blev egen sjukhage då hagkompisen inte kunde låta gamla var i fred i hagen. Hade BoT paddar på i början.
Mvh
Pudlan

Fick ställa in henne på Box idag pga rodeo av all blåst. Ringde min vet som sa att det får bli boxvila om hon inte kan vara lugn ute. Jag provar att låta henne gå med kompisen i liten hage eftersom hon är så flockbunden o ska ha stenkoll på alla. I värsta fall får det bli boxvila. Vet sa att det kan opereras genom att ligamentet skärs av. Kostar ju endel dock.. Men bäst är ju klart om detta kan läka. Det var nåde en bristning och ett ödem som syntes men är i läkningprocess. Efter två timmar m BoT har hon trampat sönder ena. Känns tråkigt då de var dyra. De gled fast jag hade dragit åt så bra jag kunde pga rakat ben.. Suck

Nej telefonen skrev fel ser jag nu.. Hovbensinflammation ska det stå..
Menar du hovLEDS inflammation då nu ?

Rätt stor skillnad på kotled, och hovled i fråga om behandling och diagnos osv . En ligamentskada ovanpå det är trist . Ligamentskador kan vara trixiga och ta lång tid att läka . Tyvärr är det väldigt svårt att respondera/reflektera över de skador du beskriver då det är väldigt otydligt vad för diagnos hästen egentligen fått . Men med bägge fram med inflammation (som inte dyker upp över en natt ) och sen en ligamentskada nu bak så är det rätt trista problem du har .
Om det är ngn operation pga ligamentet tycker jag det låter mkt illa . Kan du redogöra lite mer konkret vad som egentligen är diagnosen på hästen ?
Veterinären är den som kan ge dig svar /siande om vad oddsen för tillfrisknande är . Och vad tillfrisknande som term innebär utifrån vad hästen ska användas till . Tex promenadhäst eller i full träning/tävling .

Senast ändrad:
Tillägg : har hästen inte blivit behandlad i lederna alls utan bara fått NSAID ?
Om det är hovledsinfl på två ben och dessutom en ligamentskada på ett tredje så absolut kan inte hästen gå i vanlig hage och man hoppas på det bästa att de inte ska springa . Hovledsinfl i sig är väldigt viktigt att hästen inte trampar snett under läkningen utan belastas helt rakt underlagsmässigt. Läääänge . Du har utöver det tydligen en ligamentskada på ett tredje ben . Inget i den ekvationen tror jag det finns utrymme att chansa att hästen inte lever tokryck i hagen , ens en enda liten stund .

Som sagt : skulle vara jättebra med en tydligare redogörelse ang diagnosen .

Senast ändrad:
Hej nej hovbensinflsmmation är det. Inte led-. Jag har som sagt skrivit fel med hjälp av autostavning på mobilen.
Så nej, hon är inte sprutad alls. utan fått specialbeslag som avlastar hovens bäryta.

Såhär skrev vet initialt:
Diagnos: Osteit Hovben BF

Åtgärd: Rörelsekontroll, Visitering av hov, Bedövning, Röntgen, Beslag.
Rid på bra underlag-mjukt men fast.Undvik dåliga, hårda och ojämna underlag.
Medicinera med Flunixin 1påse x 2 x 10 dagar.
Beslag: Specialbeslag där hovens bäryta skall ta så lite vikt som möjligt. Slipa ner den inre delen
av skon som vetter mot hovens sula så att det endast är hovväggen som tar vikt. Stötupptagande sula
på om hoven har kapacitet till detta. Ringsko -ev med avrundning bak.Trampar hästen lätt av skor så undvik ringskon.
Hästen ska inte visa hälta. Om den gör detta trots behandling eller om hälta återkommer får vi
fördjupa diagnostiken. Försök att hålla hästen på ytor med bra underlag.
Har ni frågor eller är det något ni undrar över - tag kontakt. Viktigt att hovar skyddas så att hästen ej vill hålla igen i sin rörelsemekanik.
Återkoll om häst sämre eller om hästen fortsatt uppvisar hälta även efter skor suttit i 4 veckor.

Utöver detta sade han att häst skall gå i sjukhage på mjukt plant underlag. Lindas bak.

Senast ändrad:
Hej nej hovbensinflsmmation är det. Inte led-. Jag har som sagt skrivit fel med hjälp av autostavning på mobilen.
Så nej, hon är inte sprutad alls. utan fått specialbeslag som avlastar hovens bäryta.

Såhär skrev vet initialt:
Diagnos: Osteit Hovben BF

Åtgärd: Rörelsekontroll, Visitering av hov, Bedövning, Röntgen, Beslag.
Rid på bra underlag-mjukt men fast.Undvik dåliga, hårda och ojämna underlag.
Medicinera med Flunixin 1påse x 2 x 10 dagar.
Beslag: Specialbeslag där hovens bäryta skall ta så lite vikt som möjligt. Slipa ner den inre delen
av skon som vetter mot hovens sula så att det endast är hovväggen som tar vikt. Stötupptagande sula
på om hoven har kapacitet till detta. Ringsko -ev med avrundning bak.Trampar hästen lätt av skor så undvik ringskon.
Hästen ska inte visa hälta. Om den gör detta trots behandling eller om hälta återkommer får vi
fördjupa diagnostiken. Försök att hålla hästen på ytor med bra underlag.
Har ni frågor eller är det något ni undrar över - tag kontakt. Viktigt att hovar skyddas så att hästen ej vill hålla igen i sin rörelsemekanik.
Återkoll om häst sämre eller om hästen fortsatt uppvisar hälta även efter skor suttit i 4 veckor.

Utöver detta sade han att häst skall gå i sjukhage på mjukt plant underlag. Lindas bak.

Mig veterligt brukar hovbensinflammation ta ganska lång tid att läka i de fall hästen blir bra. Jag hade resonerat som så att ligamentsskadan får läka samtidigt. Kontrollerad rörelse.

Fick ställa in henne på Box idag pga rodeo av all blåst. Ringde min vet som sa att det får bli boxvila om hon inte kan vara lugn ute. Jag provar att låta henne gå med kompisen i liten hage eftersom hon är så flockbunden o ska ha stenkoll på alla. I värsta fall får det bli boxvila. Vet sa att det kan opereras genom att ligamentet skärs av. Kostar ju endel dock.. Men bäst är ju klart om detta kan läka. Det var nåde en bristning och ett ödem som syntes men är i läkningprocess. Efter två timmar m BoT har hon trampat sönder ena. Känns tråkigt då de var dyra. De gled fast jag hade dragit åt så bra jag kunde pga rakat ben.. Suck

Jag fick ställa häst kompisen i en hage intill så de kunde se varandra hela tiden. Häst kompisen blev aktiverad när husse eller jag fick distrahera gamlingen och andra gick ut med hästkompisen.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Ja det är inte så lätt när man står inackorderad. Blev inte någonting med hage idag efter uppvisningen på morgonen i sjukhagen. Hon fick ställas in på box, i alla fall fram tills åb. Hemskt att göra gentemot denna hästen men jag vågar inte chansa när jag fått ett tydligt besked av vet. Hon var mkt orolig inne under stora delar av dagen. Har dessutom bytt box till ett med fönster så hon kan se de andra hästarna. Enligt en stallkompis har hon snott runt i boxen, hoppat upp och stått med frambenen i fönsterkarmen och velat komma ut den vägen osv osv. Men jag upplever att det är som värst när man är i stallet. När hon inte vet att man är där så lugnar hon sig..Men frågan är vad som är alternativet om hon inte lugnar sig? Risken är att om hon srpinger och trampar igenom kotan så brister ligamentet. Och även om hon är som allra lugnast med flocken så rusar de i alla fall minst en gång om dagen och en gång kan vara en gång för mkt...

Mig veterligt brukar hovbensinflammation ta ganska lång tid att läka i de fall hästen blir bra. Jag hade resonerat som så att ligamentsskadan får läka samtidigt. Kontrollerad rörelse.

Just nu inte någon rörelse öht. Kommer börja gå med henne om några dagar på mjukt underlag och ge lugnande samtidigt förmodligen. Jag har en häst som inte fungerar utan arbete eller stimulans utan att förvandlas till en bomb.Vet. var ganska optimistiskt vad gäller hovbens inflammationen och menade att hästen kommer att bli bra på sikt. Förmodligen då den upptäcktes tidigt.

Ja det är inte så lätt när man står inackorderad. Blev inte någonting med hage idag efter uppvisningen på morgonen i sjukhagen. Hon fick ställas in på box, i alla fall fram tills åb. Hemskt att göra gentemot denna hästen men jag vågar inte chansa när jag fått ett tydligt besked av vet. Hon var mkt orolig inne under stora delar av dagen. Har dessutom bytt box till ett med fönster så hon kan se de andra hästarna. Enligt en stallkompis har hon snott runt i boxen, hoppat upp och stått med frambenen i fönsterkarmen och velat komma ut den vägen osv osv. Men jag upplever att det är som värst när man är i stallet. När hon inte vet att man är där så lugnar hon sig..Men frågan är vad som är alternativet om hon inte lugnar sig? Risken är att om hon srpinger och trampar igenom kotan så brister ligamentet. Och även om hon är som allra lugnast med flocken så rusar de i alla fall minst en gång om dagen och en gång kan vara en gång för mkt...
Om din häst inte oavsett nu skada, är van att stå inne själv och är lugn då , är det nästan ohållbart om den nu har en så allvarlig skada och måste stå på Box .
I många fall med såna hästar är det lugnare för dem att helt byta miljö till ett konvalecentstall på annan plats än hemmastallet . Då bryter man det hästen reagerar på i hemmamiljön - rutin att dagen ser ut som alltid, flocken har rutin i fråga om fordringar, ut i hagen osv .

Jag fick ställa häst kompisen i en hage intill så de kunde se varandra hela tiden. Häst kompisen blev aktiverad när husse eller jag fick distrahera gamlingen och andra gick ut med hästkompisen.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Jag står i ett inackorderingsstall där vi har två stora hagar som används vintertid. De är så stora att oavsett var jag gör sjukhagen kommer de andra vara utom synfält för henne om de rör sig nedanför backen vilket gör henne panikslagen. Och mer än så verkar jag inte kunna göra.

Om din häst inte oavsett nu skada, är van att stå inne själv och är lugn då , är det nästan ohållbart om den nu har en så allvarlig skada och måste stå på Box .
I många fall med såna hästar är det lugnare för dem att helt byta miljö till ett konvalecentstall på annan plats än hemmastallet . Då bryter man det hästen reagerar på i hemmamiljön - rutin att dagen ser ut som alltid, flocken har rutin i fråga om fordringar, ut i hagen osv .

Jo visst kan hon stå inne själv annars. Problemet är all överskottsenergi. Hon fungerar inte så bra utan motion eller psykisk stimulans.

Det var inte en så dum idé faktiskt.Ska faktiskt fundera igenom det

Jo visst kan hon stå inne själv annars. Problemet är all överskottsenergi. Hon fungerar inte så bra utan motion eller psykisk stimulans.
Ok ? Jag tolkade dina tidigare inlägg som att det var problem att ha hästen inne pga att den är flockbunden och ska ha koll på alla? Och att du nu provat ha den ute i liten hage men det funkade inte heller . Och nu inne klättrar den i fönstren och ränner runt i boxen ?
Sånt har du ju inte råd med om skadan är sån att hästen ska stå still och vara lugn och bara motioneras kontrollerat . Därav mitt tips att byta miljö /stall när hästindivider är såna när de blir konvalescenter , brukar funka betydligt bättre . Det kan vara jättesvårt för känsliga individer i hemmamiljö om rutinerna bryts så otroligt mycket att individen ska stå på Box , ensam i just hemmamiljön där den är van annars att ha kontroll samtidigt som den är rutinkänslig.

Ok ? Jag tolkade dina tidigare inlägg som att det var problem att ha hästen inne pga att den är flockbunden och ska ha koll på alla? Och att du nu provat ha den ute i liten hage men det funkade inte heller . Och nu inne klättrar den i fönstren och ränner runt i boxen ?
Sånt har du ju inte råd med om skadan är sån att hästen ska stå still och vara lugn och bara motioneras kontrollerat . Därav mitt tips att byta miljö /stall när hästindivider är såna när de blir konvalescenter , brukar funka betydligt bättre . Det kan vara jättesvårt för känsliga individer i hemmamiljö om rutinerna bryts så otroligt mycket att individen ska stå på Box , ensam i just hemmamiljön.
Hon kan stå inne själv annars under några timmar absolut. men det är nog just brytandet av rutinerna - sjukhage- in på box osv som har stressat henne extremt och ihop med överskottsenergin är det en katastrof.. Hon har inte uppvisat klättring och boxspring innan.. Vi har ett stall i närheten (ridskolan) där det finns småhagar och många går själva. Där känner hon ingen. När hon har varit med mig i andra stall innan och sovit över har det fungerat bra att gå själv i egen liten hage brevid okända hästar. Men det är klart stressande att byta stall också.

Hon kan stå inne själv annars under några timmar absolut. men det är nog just brytandet av rutinerna - sjukhage- in på box osv som har stressat henne extremt och ihop med överskottsenergin är det en katastrof.. Hon har inte uppvisat klättring och boxspring innan.. Vi har ett stall i närheten (ridskolan) där det finns småhagar och många går själva. Där känner hon ingen. När hon har varit med mig i andra stall innan och sovit över har det fungerat bra att gå själv i egen liten hage brevid okända hästar. Men det är klart stressande att byta stall också.
Utifrån din redogörelse, att hästen om den ska stå i sjukhage ute, inte har kontakt med andra hästar dvs de andra hagarna är så stora att övriga hästar går ifrån utom synhåll osv , så väldigt många dvs de flesta hästar hade blivit stressade av det .
Om hästen utöver det inte kan stå på Box lugnt när rutinerna bryts så som sagt : utifrån läget som verkar ohållbart både för din hästs odds att läka bra , och din egen stress som matte , hade jag valt att flytta hästen till en helt ny miljö som konvalecent under perioden . Man väljer då gärna ett stall med mycket liv och aktivitet inne i stallet så hästen på Box har ngt som händer runtomkring i ny miljö som stimulerar men samtidigt ger den lugn utifrån den stimulansen.

Det svåraste som finns för en häst som du beskriver, är nog att i hemma miljö med dess rutiner , helt plötsligt stå ensam inne instängd på Box samtidigt som det är väldigt lite folk eller saker som öht kan stimulera i stallet ....

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 932
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama