Ligamentskada kotled h. bak

LillaGeisha

Trådstartare
Skrev för ett par månader sedan en tråd som hette "jag blir så deppig". Kort sammanfattat gick den ut på att min häst helt plötsligt blev jättehalt höger bak. Jag trodde eventuellt att det kunde ha sammanhang med sträckningen hon ådrog sig i början av året. Vet har nu uteslutit det.

Har gjort tre turer till Skara och ska göra den fjärde på fredag nästa vecka.

Hästen är röntgad och vid böjprov och bedövning konstaterad halt vid lågt böjprov.

Röntgen visade ingenting. Inga pålagringar, sprickor eller benbitar. Hon bedöms som jämt välmusklad och rak och fin. Inga reaktioner i ryggen. Ingen svullnad eller värme.

Dock är hon fortfarande engradigt halt vid lågt böjprov två månader senare. Vet har genom uteslutningsmetoden kommit fram till att hon har en ligamentskada i kotleden orsakat genom vrickning i hagen. Hon är behandlad med tuppkam rakt in i kotleden. Nu har jag skrittat henne på asfalt i en vecka och ska så göra i en vecka till. Ska även trava på hårt underlag rakt fram efter att ha skrittat minst 20 min.

Har sökt på nätet och hittar förvånansvärt lite om denna skada. Så snälla hjälp, fram med all info ni har.

Tack på förhand
LG

Sv: Ligamentskada kotled h. bak

Hur kom vet fram till ligamentskada? Om brosket är skadat i leden så verkar det kunna vara en annan möjlig orsak?
För att hitta ligamentskadan så kan väl magnetröntgen hjälpa, finns i Skara. Men det är dyrt, och jag vet inte i vilken utsträckning försäkringsbolagen ersätter det.
Shockwave borde kunna ha effekt, men då måste skadan kunna lokaliseras, och den vetenskapliga dokumentationen är väl begränsad.

Vet har genom uteslutningsmetoden kommit fram till att hon har en ligamentskada i kotleden orsakat genom vrickning i hagen.
LG

Hur han h*n veta var hästen skadat sig om vet endast enligt uteslutningsmetoden hittat skadan?

Om det är en blödning/bristning/skada på ligamentet gå det att se antingen med ultraljud eller m h a undersökning med magnetkamera.

Är hästen halt även utan böjprov?

Ligamentskador är liknande senskador så det kan du söka på här på forumet. Brukar läka bra men tar LÅNG tid (upp till 1 år).

Jag skulle försöka se till att verkligen ta reda på felet! Är det en liganentskada eller har varit så bör en skicklig vet kunna hitta den, eller förtjockningen som brukar vara kvar efter läkning.

Lycka till! Stå på dig!

Försäkringsbolagen brukar ersätta MR men inte shockwave.
Be vet ringa till bolaget innan MR undersökning.

Hur vet kom fram till det får han svara på, men antar att han går på sin erfarenhet. Han är en av de mest rutinerade på skara så jag kan ju inte göra annat än att lita på hans ord. Vi har hittills som sagt böjt, bedövat och röntgat. Dock håller jag ju på och åker skyttetrafik dit känns det som.

Blir det inte bra så kommer jag att proppsa på MR. Mitt försäkringsbolag ersätter det men inte utan knussel.

Vad innebär Shockwave?

Tack för svaret

Hur han h*n veta var hästen skadat sig om vet endast enligt uteslutningsmetoden hittat skadan?
Hästen var ren på söndagen när jag red. Hon vilade måndag i hagen och var halt när jag skulle rida på tisdag därav misstanken om vrickning i hagen. Var ju enda stället hon varit på.

Om det är en blödning/bristning/skada på ligamentet gå det att se antingen med ultraljud eller m h a undersökning med magnetkamera.
Kan man verkligen se det med ultraljud. Som jag förstod det kan man bara se det med MR? Rätta mig gärna om jag har fel för då kan jag ju proppsa på Ul först.

Är hästen halt även utan böjprov?
Hon var det i början men inte nu.

Ligamentskador är liknande senskador så det kan du söka på här på forumet. Brukar läka bra men tar LÅNG tid (upp till 1 år).
Ett år är inget bara jag kan känna att prognosen är god. Just nu känns det som om jag famlar i intet och vet varken ut eller in.

Jag skulle försöka se till att verkligen ta reda på felet! Är det en liganentskada eller har varit så bör en skicklig vet kunna hitta den, eller förtjockningen som brukar vara kvar efter läkning.
Håller med, därför åker jag som jag skrev i tidigare inlägg, skyttetrafik mellan mig och Skara.

Lycka till! Stå på dig!
Tack!!

Vad gäller ultraljud vs MR: hur ja har fattat det är att det finns en hel del ligament runt kotleden, och de sitter delvis överlappande, så det kan vara svårt att se många ligamentskador på UL av den anledningen. Är det en tydlig skada i ett ligament som sitter ytligt så bör de kunna se det, men sitter skadan i ett ligament bakom ett friskt ligament så är det svårt. Med MR så kan man däremot se den här typen av skador.
Men jag vet inte hur man gör för att följa upp skadan om det krävs MR för att se den, upprepade MR-undersökningar förmodar jag att försäkringsbolagen inte betalar.
Chockvågsbehandling står lit om på http://www.euro-vets.com/page/page.asp?id=31, där anser de att det fungerar om det är sidoligamenten:
"Sidoligament kotleder Akuta och kroniska skador Mycket bra behandlingsresultat både vid akuta och kroniska problem. Framkotor 2-3 behandlingar och bakkotor 3-5 behandlingar. "

Hej!

Min unghäst har haft/har en ligamentskada h.bak i kotan. Han skadade sig för 1,5 år sedan, då han var 3 år. Vi behandlade med stötvåg i 4 omgångar tror jag, och därefter cortison.

Det har tagit tid och det har varit trixit. Han är ännu inte fullt igång då det kommit och gått bekymmer i samma kota. Han blev dock helt hältfri efter stötvågsbehandlingen + cortisonbehandlingen. Sprutades en gång med cortison. Ett år efter skadan blev han sämre i kotleden igen och vi har behandlat ytterligare en gång med cortison. Just nu försöker jag sätta igång honom väldigt lätt igen och vi får se om det håller. På min häst finns vissa förkalkningar i ligamentet, men jag förstod det som att det inte syns något på röntgen av din häst.

Jag har slitit ganska mkt, masserat, lindat, promenerat etc för att få det bra men det tar som sagt tid. Det är ganska lätt att de drar på sig en ny skada i samma led också.

Jag har tyvärr ingen källa, men min vet. har blivit mer tveksam till användandet av just stötvåg eftersom det kommit ny info om att det kan skada frisk vävnad. Pga det har vi inte använt det mer på min häst. Men vi använde alltså stötvåg, shockvågen tror jag tar djupare.

Jag önskar dig i alla fall stort lycka till med din häst! Hoppas hon blir bra snart!

Skador på ligament och ledband brukar kunna ses med ultraljud. Om hästen är halt av skadan så är det nog lång tids konvalecens på det men om skadan sitter i ett mer passivt legament/ledband så är det inte säkert att hästen haltar förutom vid böjprov.( då ligament runt kotan blir väldigt provocerade)

Fråga vet om utvärtes behandling med hydrocortison och dmso(dimetylsulfoxid) kan hjälpa. Olika veterinärer har ju olika behandlingsmetoder och tankegångar runt skador men jag har hört att det kan funka. Det beror naturligtvis på vilken sorts kada det är.

Hoppas allt löser sig !

Vår häst hade en ligamentskada i ett framknä. Vet inte om det är "bättre" eller "sämre" än en ligamentskada i kotan, men hon blev i alla fall opererad i knät, med titthålsoperation. Veterinären rensade upp i leden och fixade till efter skadan. Sedan var hon konvalescent i cirka tre månader, tror jag det var. Under den tiden hann vi också skritta lite uppsuttet. Hon blev helt bra i knäet.

Hästen var ren på söndagen när jag red. Hon vilade måndag i hagen och var halt när jag skulle rida på tisdag därav misstanken om vrickning i hagen. Var ju enda stället hon varit på.

Det jag menar är ju att hon kan ju lika gärna legat fast i boxen och sträckt sig, behöver ju inte vara så illa som en vrickning.

Kan man verkligen se det med ultraljud. Som jag förstod det kan man bara se det med MR? Rätta mig gärna om jag har fel för då kan jag ju proppsa på Ul först.
Ul först! Mkt billigare. Har det gått ett tag efter skadan kan det även ibland gå att skönja förtjockade lig infästningar på digital röntgen. Jag är MR:ad men min skada (i axeln) hittades först på artroskopi... så MR kan man inte lita blint på heller, tyvärr.

Ett år är inget bara jag kan känna att prognosen är god. Just nu känns det som om jag famlar i intet och vet varken ut eller in.
Lig skador & senskador har en bra prognos om det får tillräcklingt med tid. Behöver ju inte vara det i ditt fall.
Har hästen varit svullen eller tjock någonstans när den var halt?
Är den ok initialt både på rakt och böjt spår kan du ju diskutera med vet att skritta ett par veckor och se hur det utvecklas.

Det jag menar är ju att hon kan ju lika gärna legat fast i boxen och sträckt sig, behöver ju inte vara så illa som en vrickning.
Visst kan det ha varit så. Allt är ju bara gissningar eftersom det hänt när vi inte har varit med men enl vet kan det inte vara en sträckning för då skulle hon varit mycket bättre nu.

Ul först! Mkt billigare. Har det gått ett tag efter skadan kan det även ibland gå att skönja förtjockade lig infästningar på digital röntgen. Jag är MR:ad men min skada (i axeln) hittades först på artroskopi... så MR kan man inte lita blint på heller, tyvärr.
Ska höra med vet på fredag om vi kan Ul:a. Vanlig röntgen visade som sagt inget än i alla fall.

Lig skador & senskador har en bra prognos om det får tillräcklingt med tid. Behöver ju inte vara det i ditt fall.
Har hästen varit svullen eller tjock någonstans när den var halt?
Är den ok initialt både på rakt och böjt spår kan du ju diskutera med vet att skritta ett par veckor och se hur det utvecklas.
Hon har inte varit svullen eller varm alls. Inte ens i början när hon var rejält halt. Just nu visar hon ingen hälta men tydlig hälta vid lågt böjprov (visar inget på högt). Jag har nu skrittat en vecka på asfalt enl vets order och det går jättebra. Travade för första gången idag (också på asfalt och rakt spår) och det gick bra. Ingen hälta. Ska nu skritta minst 20 min på asfalt och sedan trava korta intervaller på rakt spår. ÅB på fredag.

Tack för dina svar!!!

Skador på ligament och ledband brukar kunna ses med ultraljud. Om hästen är halt av skadan så är det nog lång tids konvalecens på det men om skadan sitter i ett mer passivt legament/ledband så är det inte säkert att hästen haltar förutom vid böjprov.( då ligament runt kotan blir väldigt provocerade)!
Hästen har varit rejält halt de första veckorna. Nu haltar hon som sagt bara vid lågt böjprov.

Fråga vet om utvärtes behandling med hydrocortison och dmso(dimetylsulfoxid) kan hjälpa. Olika veterinärer har ju olika behandlingsmetoder och tankegångar runt skador men jag har hört att det kan funka. Det beror naturligtvis på vilken sorts kada det är.
Min vet har behandlat med tuppkam.

Hoppas allt löser sig !
Tack!!

Skrev för ett par månader sedan en tråd som hette "jag blir så deppig". Kort sammanfattat gick den ut på att min häst helt plötsligt blev jättehalt höger bak. Jag trodde eventuellt att det kunde ha sammanhang med sträckningen hon ådrog sig i början av året. Vet har nu uteslutit det.

Jag tror inte du behöver vara orolig. Låt detta ta lite tid så blir det sätkert bra. En sådan skada brukar tid. Min häst hade kotledsinflamation i båda fram, han hade även med lite pålagring och blev behandlad med tuppkam. Skrittade i 14 dagar och satte sen igång som vanligt. Han blev helt ok och nu 5 år senare har jag kollat honom igen och han är helt ok. Har sedan skadan tävlat honom i MSV dressyr utan problem. Hoppas det löser sig.

Oj, det lät som om du fått kämpa rejält med din häst. Hoppas det blir riktigt bra till slut.

Du skriver att samma skada lätt kan gå upp. Innebär det att de inte håller för samma träning igen? Min häst tävlas i MsV B dressyr och tränas för MsV A. Med andra ord mycket samling, byten osv. Blir lite orolig att hon inte kommer att hålla för det i framtiden. Hästen är en träningsnarkoman och så är också jag. Just nu ser hon mest slokörad ut och går ner i vikt trots att jag öser i henne mat.

Ett tydligt tecken på att hon är uttråkad är att hon springer på transporten och tycker att det är superkul på Skara :crazy:. Dock har humöret stigit lite av våra dagliga skrittturer denna vecka. Igår red vi förbi våran galoppsträcka och jag riktigt kände hur det spratt i benen på henne.

Lycka till till dig också

Jag tror inte du behöver vara orolig. Låt detta ta lite tid så blir det sätkert bra. En sådan skada brukar tid. Min häst hade kotledsinflamation i båda fram, han hade även med lite pålagring och blev behandlad med tuppkam. Skrittade i 14 dagar och satte sen igång som vanligt. Han blev helt ok och nu 5 år senare har jag kollat honom igen och han är helt ok. Har sedan skadan tävlat honom i MSV dressyr utan problem. Hoppas det löser sig.
Det har dock gått över två månader sedan hon skadade sig och därför börjar det kännas lite hopplöst. Speciellt sedan jag inte tycker jag får några direkta svar av vet.

Tack för uppmuntran!!

Har det gått ett tag efter skadan kan det även ibland gå att skönja förtjockade lig infästningar på digital röntgen.
En fråga till, hur lång tid måste det gå för att man ev kan se fötjockade lig infästningar? Plåtarna på min häst tog ca tre veckor efter att skada skett.

Nej jag tror inte det är någon fara vid "vanlig" träning, i rätt hastighet och kontrollerad balans. Däremot har min häst en benägenhet för att sträcka sig igen i hagen då han far runt. Ligamentet har inte samma styrka, eller hur jag ska förklara det, och det finns risk för att leden liksom tänjs då inte ligamentet kan stoppa upp rörelsen. Ja, kanske inte så lätt att förstå av hur jag förklarar det:crazy: Det gällar att vara extra försiktig fram tills att ligamentet läkt helt. Frågan är ju hur ert ligament ser ut, finns där någon spricka etc. Jag vet hästar som man gipsat för att fixera leden och undvika påfrestningar på ligamentet.

I vårt fall har man dock resonerat så att rörelse i kontrollerad form behövs så att leden inte stelnar och ligamentet läker "fel". Min vet. menar att det kan ta längre tid då men att det blir ett mer hållbart resultat. Jag vet inte om det stämmer...:crazy: Min häst har promenerats hela tiden och fått gå i vanlig hage större delen av tiden.

Jag har fått höra av min veterinär att det inte finns några hinder för oss att kunna rida Grand Prix, så vi lever på hoppet! Min är ju dock ohalt och när det synts har det gjort det på böjt spår enbart, främst när det skadade bakbenet varit som ytterben.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 328
Senast: Ida94
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 742
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 156
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 106
Senast: Sirap
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka