Lifehack i stallet?!

Jag har varit en smula skeptiskt mot det men börjat överväga att skaffa en då täckets kardborre börjat blit så smutsigt att det inte funkar längre..
Om den är full i skräp och allmänt oidentifierbart ludd funkar det säkert, men ibland blir ju sliten gammal kardborre helt "rak" i krokarna och då lär den vara utom räddning. Men definitivt värt ett försök, stallet är ju proppat med kardborre grejer, så du hittarsäkert nåt att använda den till!

Om den är full i skräp och allmänt oidentifierbart ludd funkar det säkert, men ibland blir ju sliten gammal kardborre helt "rak" i krokarna och då lär den vara utom räddning. Men definitivt värt ett försök, stallet är ju proppat med kardborre grejer, så du hittarsäkert nåt att använda den till!
Nja, "gammal" bör den nog inte vara än, är ju bara något år gammalt.

Jag har varit en smula skeptiskt mot det men börjat överväga att skaffa en då täckets kardborre börjat blit så smutsigt att det inte funkar längre..
Kan också intyga att en karda är toppen för detta ändamål. Och när man ändå har en karda så kan man passa på att använda den för att borsta gamla fårskinnsgrejer. De fluffas upp och blir mer eller mindre som nya.

Jag har också en sådan liten karda och håller med om att den är suverän till att rensa kardborreband!

Eftersom rubriken säger "i stallet" tolkar jag det som att tips avseende ridkläder/stallkläder också kan vara med! Alla vet väl redan att det bästa för att hålla värmen på vintern är att ha ull närmast kroppen, eftersom ullen värmer även i vått tillstånd. Jag har nyss upptäckt att det faktiskt finns sport-bh:ar i ull och inte bara i syntetmaterial. I väntan på att få hem den ull-bh jag beställt över nätet testar jag ett tips jag hittade på en "outdoor-sida": nämligen att sätta min vanliga sport-bh utanpå ullunderstället istället för under detta! Funkar riktigt bra!!!

När jag svettats riktigt ordentligt under ett träningspass och sedan skulle vara kvar länge i stallet bytte jag dessutom till en torr sport-bh och det var ju en extra bonus att kunna göra det utan att behöva klä av sig in på bara kroppen!

Jag har brutalt slaktat en reflexväst. Rivit lös reflexbanden, ritat efter lock till kryddburk, klippt ut runda bitar och sen limmat fast dem med textillim på massa saker. Handskar, ryggsäck, boots, ett par överdragsbrallor mm. Ska "reflexblinga" utetäckena, men de måste tvättas först. Funderar på att skrubba rent en bit här och där på täcket och limma fast där det är rent så behöver inte hela täcket tvättas.

Hur som helst, reflexerna sitter jättebra, ser kul ut med runda prickar och är superenkelt att göra, har även klippt remsor och limmat fast, det funkar det med så klart!

Myyyyycket billigare än att köpa reflexband på sybehörsavdelningen! En reflexväst räcker till många rundlar!

Kan även tipsa om att en digital timer med stora siffror, lite kardborreband och silvertejp blir en helt lysande fälttävlansklocka! Användas med fördel när man intervalltränar :).

...och nu har jag hunnit inviga min sport bh i 100 % merinoull (från Pierre Robert) - under ett riktigt svettigt ridpass dessutom. Fungerade MKT bra under ridningen och jag slapp sedan den kylande känslan som en sport-bh i vanligt material ger efteråt!

Min far har byggt en ram och spänt ett nät över 1*1cm rutor.
Det lutar man mot boxväggen och kastar upp allt spån, bajs och gammalt ensilage stannar kvar och det rena spånet trillar igenom.
Det blir renare i boxarna och mindre spill.
Har du möjligen en bild på din smarta "mock-ram"? Vet du vad det är för mått? :up:

Jag har kommit på ett bra sätt att fylla hönäten. Jag börjar med att fylla skottkärran med halm (som är det jag har i mina nät). Sen drar jag nätet över kärran framifrån, så långt det går på undersidan. Sen tar jag överkanten och drar den hela vägen upp mot handtagen. Sen tippar jag kärran så handtagen kommer rakt upp och puttar ner halmen i botten samtidigt som jag drar ur skottkärran ur nätet. Det hade förstås funkat ännu bättre om jag hade haft en slaktad skottkärra som jag bara kunde använt själva flaket ifrån. Det tar några gånger att få in tekniken, men nu tycker jag att det är supersmidigt!

:idea:

Lifehack sprider sig som en löpeld på nätet, överallt finns kluriga typer som förenklar livet med sina idéer!

Ett av mina tips är att att putsa lädergrejorna med en vettextrasa! Du kan svepa av sadeln i ett kick, det är lätt att torka fram och baksida av på sadelgjorden i samma drag och den blir inte liten och hoptryckt som en gammal svamp blir osv...

Har du nåt supersmart tips eller lifehack för oss Hästmänniskor?
:bump:
När man klipper hästens man att klippa på insidan av manen. Manen tunnas ut och det ser jätte snyggt ut. Behöver ofta ta i mitten av mankammen då där e tjockast och oftast ser manen längst ut där.

Jag fyller nu bara en ikea påse med hö, tar nätet och trär över påsen (viker ut och in och träv över så som man gör med hundbajs påsar :p)
Vänder nätet rätt och drar ut påsen :), det smidigaste sättet för större portions höpåsar :).

Finns nog lika många nät fyllnings knep som det finns hästägare :p.

Jag fyller nu bara en ikea påse med hö, tar nätet och trär över påsen (viker ut och in och träv över så som man gör med hundbajs påsar :p)
Vänder nätet rätt och drar ut påsen :), det smidigaste sättet för större portions höpåsar :).

Finns nog lika många nät fyllnings knep som det finns hästägare :p.
Jag har mycket mer halm i näten än vad som ryms i en ikeapåse, har såna där rektangulära nät på 120x90 - men för höportioner lät det som ett bra knep!

När man klipper hästens man att klippa på insidan av manen. Manen tunnas ut och det ser jätte snyggt ut. Behöver ofta ta i mitten av mankammen då där e tjockast och oftast ser manen längst ut där.

En litet kommentar på detta bara... Man får vara förisktig så man inte klantar sig som jag gjorde! Råkade ta lite för mycket.... Det såg snyggt ut sålänge man höll efter men när det skulle växa ut blev det hälften stubb - hälften man på just den delen :laugh:

En litet kommentar på detta bara... Man får vara förisktig så man inte klantar sig som jag gjorde! Råkade ta lite för mycket.... Det såg snyggt ut sålänge man höll efter men när det skulle växa ut blev det hälften stubb - hälften man på just den delen :laugh:
Tips för att tunna av super tjock lång man.
Steg 1, låt manen bli lagom sträv och tovig (dvs låt bli att borsta den på ett tag).
Steg 2, ta en någorlunda slö kniv och kamma igenom manen med. (Håll spetsen på kniven ifrån hästen bara ;))

Blir mycket snyggare än att klippa rätt av och mer skonsamt om hästen inte tycker om att bli ryckt.
manen tunnas mest ut i topparna så det blir som ett mellanting mellan att klippa rakt upp och rycka.

Var enda sättet att komma igenom min gamla shettis man :rofl:, gick inte att komma igenom hennes man med en borste oavsett hur mycket pälsglans man hade i.

Tips för att tunna av super tjock lång man.
Steg 1, låt manen bli lagom sträv och tovig (dvs låt bli att borsta den på ett tag).
Steg 2, ta en någorlunda slö kniv och kamma igenom manen med. (Håll spetsen på kniven ifrån hästen bara ;))

Blir mycket snyggare än att klippa rätt av och mer skonsamt om hästen inte tycker om att bli ryckt.
manen tunnas mest ut i topparna så det blir som ett mellanting mellan att klippa rakt upp och rycka.

Var enda sättet att komma igenom min gamla shettis man :rofl:, gick inte att komma igenom hennes man med en borste oavsett hur mycket pälsglans man hade i.

Hahah det är nog en mycket bättre ide :rofl:! Eller en uttunningssax för människohår!

ELLER så sparar man bara ut manen ;)
1457518_10208543523685143_553152083384385411_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka