Lifehack i stallet?!

Vi fodrar hästarna med nät. Ett lifehack som verkligen är hur bra som helst är att skruva fast en basketkorg (utan nät) och använda som hönätshållare när man fyller dem! Då slipper man böja sig och man har båda händerna lediga. Ett annat lifehack, just när det kommer till utfodring med nät, är att sätta upp spännband på en bra höjd, knyta fast repöglor i spännbanden och hänga hönäten i dessa. Näten hänger och dinglar fritt vilket gör att det blir lite mer klurigt att få ut maten snabbt för hästarna, sen behöver man inte oroa sig för att hästarna fastnar med skorna i näten.

Jag har en annan lösning på första problemet. Jag har köpt en slaktgalge (ser ut som en galge men med krokar i ändarna) som jag hänger i vågen. Jag har inte båda händerna helt fria när jag lägger höet i nätet men jag behöver inte heller flytta från ena hållaren till andra.

Jag har liknande lösning som du på att hänga upp näten. Jag har ett band mellan träden och stoooora karbinhakar hängnade i linor ner från den. Lätt att hänga upp näten snabbt.

då jag hade hönät (vanliga små) så hade jag en stor hink utan botten som jag trädde hönätet runt och fäste mot väggen, blev super lätt att fylla på hö :p.

Jag vill ha med tips! Helt säker på att alla gamla ridisar samlat på sig mängder av smarta sätt att fixa med hästarna! :d

Jag säger bara: Baby wipes! Istället för att slabba med tvättsvampar på hästarnas ljuver/skap, under svansen och på mulen. Givetvis är de smidiga att torka av sig själv med också.

Durkslag för att fiska upp is ur vattenkaret i hagen på vintern.

Montagehandskar är bäst! Smidiga och hyfsat varma, fungerar både för stalljobb, hästskötsel och ridning/körning. Dessutom billiga så man kan ha flera par och byta om man blir blöt.

Ett fodermått är perfekt för att rensa golvbrunnen i spolspiltan.

Det var det jag kom på just nu.

Senast ändrad:
Ett hack som jag funderat mycket på är den nya uppfinningen med en bromsfälla i hagen. En stor svart boll med en vit nät-tratt där bromsarna tror de ser en stor svart/vit varm rumpa och vill ta sig en tugga på den...finns varianter på såna hemmabyggen. Nån som provat?

... längtar efter sommaren redan... :cry:

Jag säger bara: Baby wipes! Istället för att slabba med tvättsvampar på hästarnas ljuver/skap, under svansen och på mulen. Givetvis är de smidiga att torka av sig själv med också.

Durkslag för att fiska upp is ur vattenkaret i hagen på vintern.

Montagehandskar är bäst! Smidiga och hyfsat varma, fungerar både för stalljobb, hästskötsel och ridning/körning. Dessutom billiga så man kan ha flera par och byta om man blir blöt.

Ett fodermått är perfekt för att rensa golvbrunnen i spolspiltan.

Det var det jag kom på just nu.
Babywipes! Så smart! Kommer åka rätt ner bland ryktgrejerna nu!
Montagehanskar rider jag i princip alltid. Grejar i stallet med trädgårdshandskar med gummi på fingrar/handflator och med tyg uppepå. Slitstarka som tusan, finns olika grovlek på gummit/tyget och man kan blaska/grisa rätt mycket innan man blir blöt. Har alltid såna liggande i bilen för att kunna lasta i och ur allmöjlig "dynga". (Och har alltid Babywipes/våtservetter i bilen! Fattar inte att jag aldrig tagit in dem i stallet! :banghead:) Tack för flera bra tips!

Vi har byggt en låda till våran ena thermobar, då en av hästarna sparkar sönder vattenbaljor etc.

Vi har också byggt en egen hö-björn i trä så man slipper få ont i ryggen när man packar höpåsar.

Vi har byggt en låda till våran ena thermobar, då en av hästarna sparkar sönder vattenbaljor etc.

Vi har också byggt en egen hö-björn i trä så man slipper få ont i ryggen när man packar höpåsar.
Hur har du byggt din höbjörn?

Det jag kommer på är om stallet saknar varmvatten, kan man ta med eget hemifrån, koka vatten, hälla i en termos och ta med, sen spär man ut det till önskad temperatur med kallvattnet som finns i stallet. T ex om man ska tvätta hästen, mycket behagligare med ljummet vatten än iskallt. ;)

Hur har du byggt din höbjörn?

Var min pappa som byggde. Han hade ett kort på en riktig hö-björn och snickrade ihop något liknande med spill material i trä(han är hobbysnickare). Har tyvärr ingen ritning eller så :( men den funkar kanon! Den är inte så himla snygg heller och man får ju ända väga höet med en vanlig våg :)

Min far har byggt en ram och spänt ett nät över 1*1cm rutor.
Det lutar man mot boxväggen och kastar upp allt spån, bajs och gammalt ensilage stannar kvar och det rena spånet trillar igenom.
Det blir renare i boxarna och mindre spill.
Men så smart! Du ställer det alltså på boxgolvet, lutar det mot väggen så det blir en "triangel" av boxvägg, golv och nätramen? Hur stor är ramen?

Det lutar man mot boxväggen och kastar upp allt spån, bajs och gammalt ensilage stannar kvar och det rena spånet trillar igenom.

Det här var det mest intressanta jag läst på länge! Skulle det funka med spånpellets också tro? Eller gör tyngden att det inte kommer vilja åka igenom ?

Det här var det mest intressanta jag läst på länge! Skulle det funka med spånpellets också tro? Eller gör tyngden att det inte kommer vilja åka igenom ?
Allt som är tungt och smått borde ju åka igenom? Lortarna är för stora, hö kommer inte heller igenom. Jag tror det kan funka!

Vad är det för typ av nät/galler?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka