Lifehack i stallet?!

GUMMIHANDSKAR!!

Jag har alltid ett packe gummihandskar i stallet. Inte bara vid sår- och/eller bakteriebehandling utan när man linimentar och när man ska använda kyl- eller värmelera.
Ibland även när man ska kratsa leriga hovar när man ändå ska ut i leran igen på en gång.

Det är så svårt att få bort just kyl- och värmelera från händerna att det är löjligt. Då är gummihandskar räddningen. Och, om man är som jag väldigt känslig för den där kylande känslan mellan fingrarna när man linimentar så är gummihandskar det allra bästa mot det också.

GUMMIHANDSKAR!!

Jag har alltid ett packe gummihandskar i stallet. Inte bara vid sår- och/eller bakteriebehandling utan när man linimentar och när man ska använda kyl- eller värmelera.
Ibland även när man ska kratsa leriga hovar när man ändå ska ut i leran igen på en gång.

Det är så svårt att få bort just kyl- och värmelera från händerna att det är löjligt. Då är gummihandskar räddningen. Och, om man är som jag väldigt känslig för den där kylande känslan mellan fingrarna när man linimentar så är gummihandskar det allra bästa mot det också.
Gummihandskar och plasthandskar (engångs) :love:

Engångs plasthandskar är bra när man hanterar salvor osv som är omöjliga att tvätta bort... Men det är inte så miljövänligt. ;)

Jag gillar också att ha en sprayflaska i stallet. Används till allt från flugmedel, till diskmedel vid städning av ytor, till rengöring av leriga benskydd osv osv. Lättare än att skölja och tvätta på "vanligt" sätt.

Gummihandskar och plasthandskar (engångs) :love:

Engångs plasthandskar är bra när man hanterar salvor osv som är omöjliga att tvätta bort... Men det är inte så miljövänligt. ;)

Jag gillar också att ha en sprayflaska i stallet. Används till allt från flugmedel, till diskmedel vid städning av ytor, till rengöring av leriga benskydd osv osv. Lättare än att skölja och tvätta på "vanligt" sätt.
engångshandskar är jätte bra ^_^, sparar alltid de som blir över efter att man tagit träckprov :p. använder inte handskarna så ofta men vid sårvård så är de perfekta :).

flytande liniment har jag i en sprayflaska, så det är bara att spraya på hästen och masserar in det med en massageborste :D.

Vilken rolig tråd. :)
Håller helt med om babywipsen och montagehandskarna. Båda två är verkligen bra till allt!
Pappa är jägare och älskar fiffiga lösningar så jag måste ju höra med honom om han har en slaktgalge jag kan få till stallet.

Ett eget lifehack är att ha vakuumpåsar (som man har till sovtäcken som man drar ur luften med damsugare) att förvara hästtäcken i när de inte används. När man drar ur luften blir även stora täcken blir betydligt mindre och lätta att förvara. :)

Ett annat tips är att på vintern lägga bettet i varmvatten (läs ljummet vatten) innan ridning och bara torka av precis innan man tränsar, så slipper man stå och värma. (Menar alltså inte att man tar av det från tränset utan att man gör som när man sköljer av bettet) Är man flera i stallet kan man ju lägga alla bett i samma hink så sparar man på varmvatten om man som någon här längre upp inte har varmvatten i stallet.

Pälsglans är bra att spraya där hästarna får skav (som t.ex vid sporren, bogen, manken), man får vara försiktig bara så det inte bränner på dem om det är något som skaver riktigt mycket. Men 9 av 10 gånger funkar det toppen! :)

Angående gallret i boxen när man mockar, misstänker att gallret funkar ungefär så här:

Tror man ska mocka bort kisshögarna och de synliga bajshögarna först innan man sorterar resten av spånet. :)

Pappa har även byggt en variant på en sån här men den ska förbättras lite till.
Är vansinnigt smidigt och ja, man ska ta bort alla stora kissfläckar och det är smidigare att ta bort stora högar innan man skakar allt genom nätet.
Jag ska försöka tänka på att ta kort imorgon.

Är vansinnigt smidigt och ja, man ska ta bort alla stora kissfläckar och det är smidigare att ta bort stora högar innan man skakar allt genom nätet.
Funderade idag, den ser inte så smidig ut med kutterspån eller vet du något om det? Fundersam här.

Kom du ihåg att ta kort på "mock-ramen"? Hur stor är ramen på ett ungefär? Den verkar så supersmart!

Då kanske det är värt att införskaffa en sådan då.
Ja, faktiskt! Det är ju så himla mycket kardborre på allting! Benskydd, transportskydd, reflexer, benlindor, jackor, stövlar, boots, you name it! Supertrick! Jag har en till katten sen innan, och den behövde inte vara större än så men kanske snabbare med hundborste till större grejer än reflexer. Prova att karda på tvären mot krokarna, 90 grader, om du alltså har en avlång bit kardborreband, borsta på korta delen, från långsida till långsida. Himla svårt att beskriva men du fattar va? ;)

Ja, faktiskt! Det är ju så himla mycket kardborre på allting! Benskydd, transportskydd, reflexer, benlindor, jackor, stövlar, boots, you name it! Supertrick! Jag har en till katten sen innan, och den behövde inte vara större än så men kanske snabbare med hundborste till större grejer än reflexer. Prova att karda på tvären mot krokarna, 90 grader, om du alltså har en avlång bit kardborreband, borsta på korta delen, från långsida till långsida. Himla svårt att beskriva men du fattar va? ;)
Jag har varit en smula skeptiskt mot det men börjat överväga att skaffa en då täckets kardborre börjat blit så smutsigt att det inte funkar längre..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka