Life hacks

Någon berättade det för mig för ett tag sedan och min besvikelse blev stor när ingen av de 2 bilarna jag har hade minsta tillstymmelse till pilad anvisning. Fast jag vet konstigt nog ändå var tanklocket sitter....
Känslan som uppstår då man ser på sin pil på tankmätaren att tanklocket sitter på höger sida av den bil man kört till och från jobbet i sex år.

Om en saknar ostronkniv går det väldigt bra att öppna ostron med en skruvmejsel (finns flera videos på youtube om någon är intresserad).

När en ska borra i vägg och inte vill ha gips- eller betongdamm överallt kan en tejpa fast ett kaffefilter precis under där en ska borra så åker allt skit ner där istället. Bästa är dock om en har en annan person som kan stå med dammsugarslangen precis under borren :D

Annan person? På bläckfiskmaner kör jag det tricket på egen hand och ofta funkar det OK, andra gånger triggar det lite dåligt humör.

Dammsugare är också bra så fort man ska slipa nåt, annars täcks lätt allt i ett finfördelat damm.

Mitt bästa tips vid näsblod är potatismjöl. Potatismjöl stoppar snabbt flödet utan obehag. Ta en sked med lite potatismjöl på, håll för ena näsborren, håll upp skeden nära näsan och sniffa lätt med den blödande näsborren. Det slutar blöda omgående.

Mitt bästa tips vid näsblod är potatismjöl. Potatismjöl stoppar snabbt flödet utan obehag. Ta en sked med lite potatismjöl på, håll för ena näsborren, håll upp skeden nära näsan och sniffa lätt med den blödande näsborren. Det slutar blöda omgående.

Wow, det måste jag prova! Jag får näsblod ganska ofta så det måste jag testa :D

Jag har nästan alltid ett par tamponger med mig när jag jobbar på stan, inte en lika elegant lösning, men när någon stått på näsan och blodet sprutar så är en tampong i näsborren jättebra!

Wow, det måste jag prova! Jag får näsblod ganska ofta så det måste jag testa :D
Jag med och nöden har ingen lag. När den blodstillande vadden var slut och jag verkligen inte hade tid att sitta still tittade jag i skåpen, såg potatismjölet och tänkte att med den effekt det har på vatten så är det värt att testa. Det var det :) Att dessutom slippa momentet när man ska testa att ta ut den blodstillande vadden efter en halvtimme och det börjar igen, ja potatismjöl är verkligen grejen!

Jag har nästan alltid ett par tamponger med mig när jag jobbar på stan, inte en lika elegant lösning, men när någon stått på näsan och blodet sprutar så är en tampong i näsborren jättebra!
Det är det säkert. Jag har aldrig blött näsblod av slag, bara av andra anledningar.

Var mer en komplettering till ditt tips, och det hjälper mot alla slags näsblödningar. Tycker som sagt personligen att din lösning lät mer elegant. Men har man inte potatismjöl till hands så tänkte jag bara på det som ett alternativ, när vi ändå var inne på näsblodsspåret
Det känns också på något sätt mer rimligt att stoppa upp tamponger i näsan bland folk än att sniffa potatismjöl och få vitt pulver i näsan. :D

Det känns också på något sätt mer rimligt att stoppa upp tamponger i näsan bland folk än att sniffa potatismjöl och få vitt pulver i näsan. :D
Det är sant! Man bör nog inte pyssla med sådant på allmän plats och gör man det så bör man iallafall se till att inte gå runt med vitt pulver på/runt näsan! Men, effektivt är det och helt utan obehag! Inget annat jag har provat har gett resultat så snabbt och inget annat har gjort att jag har kunnat fortsatt med det jag gjorde inom några minuter :)

Tänker man renovera ett helt hus ska man dock räkna med att ens dammsugare kommer få stenlunga och sakta dö en kvalfylld kvävningsdöd under renoveringsprocessen. I mitt hus är det tredjedammsugaren som får suga slip- och betongdamm.
Jag har försökt på alla sätt att ta död på vår dammsugare, den följde med maken in i hemmet för 20 år sedan och den lever fortfarande :arghh: Den har överlevt flera olika renoveringsprojekt, får jobba i bilen varje år, vatten, hundhår och vad annat man nu kan tänka sig i ett hem med barn och hund. Den bara brummar och går och hatar mig. När jag ska dammsuga så viker slangen ihop sig konstant, den enda fördelen är att jag numera vägrar att dammsuga, så det får övriga i familjen fixa.

Jag har försökt på alla sätt att ta död på vår dammsugare, den följde med maken in i hemmet för 20 år sedan och den lever fortfarande :arghh: Den har överlevt flera olika renoveringsprojekt, får jobba i bilen varje år, vatten, hundhår och vad annat man nu kan tänka sig i ett hem med barn och hund. Den bara brummar och går och hatar mig. När jag ska dammsuga så viker slangen ihop sig konstant, den enda fördelen är att jag numera vägrar att dammsuga, så det får övriga i familjen fixa.

Ta @Jeffery s tips på allvar. En dos stenslipsdamm, lite fint trädamm och sedan en avslutande inandning av finfördelad aska så tar även den mest envisa hushållsdammsugare sin sista suck.

(Senaste dammsugaren skickade ut ett rökmoln av partiklar vid varje påslag innan jag gav upp livräddningsförsöken medelst kirurgi och tvättande)

Låt de inte sitta för länge bara - sväller de upp för mycket kan de fastna! Mammas sambo är lärare, ett barn i hans klass fick åka till sjukvården och få tampongen utplockad... Hans mamma (som satt den där) var sjuksköterska :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Mat Den senaste tiden har jag funderat medan jag har hackat lök. Förut har alltid ögonen tårats trots glasögonbärare, men numera sker aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
928
Senast: Sedna
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30