Licenserna blir dyra för oss!

K

Kesella

Jag tycker att det blir dyrt med licenserna för oss distansare. Redan när vi går upp i en klass ska vi ha dyrare licens. Om man tävlar te x sitt andra år och vill som avslutning avsluta med en 80 km så blir den tävlingen extra dyr . Och slår man ut licensavg per tävling så blir det oxå dyrare än för tex hopp och dressyr som skulle kunna tävla varje helg och i flera klasser. Det är inte rättvist. De flesta har inte mer än en häst och en distanshäst kan inte tävla hur mycket som helst. Det borde vara en särskild licens för distans, eller att man åtminstonde fick tävla i 80 km på den billiga!!kan man inte gå ihop och motionera till Ridsportsförbundet om detta. Däremot så tycker jag att det är OK att hästen ska ha licens från 80 km. Det är ju bara en engångskostnad. Det missgynnar sporten, och gör att många ryttare ligger kvar i 50 km fast att dom är redo för 80. Jag avstår gärna från Ridsportsförbundet tidning om min licens blir lite billigare.
En annan fråga är det någon som får hjälp av sin klubb för att lösa sin licens? Hur funkar det i de renodlade distansklubbarna? en fotbollsspelare får ju ofta sin licens betald av sin klubb! Jag rider ca 4 - 5 tävlingar per år.

Sv: Licenserna blir dyra för oss!

Håller med om att det är dyrt.
Det är dock detsamma för de som håller på med fälttävlan och körning. Där deltar man också bara i ett fåtal tävlingar om året.

Det du kan göra är att passa på att tävla andra roliga grenar, de går ju på samma licens och det är ingen nackdel för din distanshäst om den gör lite annat också.
Lite tröst i eländet kanske...

Har för mig att det är så i Skånska distanssällskapet att om man rider en 50km tävling får man halva licensen betald. Och om man rider en 80 km eller mer får man tillbaka hela licenssumman Jättebra! .:banana:

hej! Stämmer det att Skånska distanssälskapet sponsrar lite av licensen någon som vet om det är korrekt? Är det kanske någon annan klubb som hjälper sina tävlingsryttare på något annat sätt? Jag har nämligen inte betalt min medlemsavgift ännu, eller fixat licenser. Jag är lite besviken på min förenings inställning till distans. Har varit medlem i den föreningen sen 98 och hjälpt till på klubbens distanstävling dom flesta gånger sen dess + andra evenemang men när det bara ska gnällas på distansryttare och den jobbiga tävlingen som vi har en gång om året (som har dragit in bra med pengar till klubben...)det är kanske dags att byta förening. Jag tycker det är jätteroligt att vara funktionär , men lite tävla vill jag oxå. Kan jag få lite tips på trevliga klubbar? Jag måste bestämma mig innan anmälningtiden för Mösseberga går ut. tacksam för tips!

hej i Folkärna Ridsällskap så betalar klubben halva licensen, startavgifter i sm. och resebidrag OM man rider mer än 3 tävlingar och att man hjälper till på 2 tävlingar eller arbetsdagar
vart är du i från?
MVH Madde

I Skånska Distanssällskapet betalas halva licensen om man startar 51-119 km och hela 120 km och uppåt. Lokala licensen får man själv betala.
Vi ska försöka behålla detta så länge ekonomin klarar det.
// Linda

Varför bor jag så långt från Skåne? :crazy:

Där skulle jag ju få tillbaka hela licensen direkt, startar 160 på nybygget som första tävling... :)

Filipstadsbygdens Ridsällskap FRS betalade (betalar?) en del av licensen om man genomför ett visst antal tävlingar. Minns inte nu eftersom det var ett par år sen som jag tävlade (2001). Jag tror man ska hjälpa till vid ett tillfälle också, på nån tävling eller så.

Jag vet att i min klubb har man fått tillbaka 250 kr på licensavgiften om man tävlat ett antal gånger under säsongen. Det gäller alla grenar då, inget specifikt för distansare. Däremot vet jag inte om de tillämpar detta fortfarande eller om det bara var tidigare...

Tillägg:
Det verkar som att de ersätter även i år: http://www.bogesundslandetsryttare.se/Tavlingslicenser.doc

Senast ändrad:

Oj. oj tack för alla bra tips! Jag finns i sydvästra Sverige. Forsätt gärna och berätta om era klubbar! Var ligger Folkkärna? Är det inte typ ovanför Stockholm? Jag hjälper hjärna till i föreningen, men det får ju inte vara hur långt som helst att köra....

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
P
Tävling Nästa helg ska jag tävla 3 dagar i rad på olika tävlingar. Det är två finaler som är efter varandra och sen är det KM i min klubb. Nu...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: ponnyryttaren56
·
P
Distans Hej, Under min tid som aktiv inom distansen har jag funderat på hur man kan motivera fler unga ryttare att faktiskt pröva på...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: cowgirl81
·
K
Distans Var inne och läst på SVRF- sida ang licenshöjningen för 2009. 900 kr för seniorer! För in i h-vete! Hur ska vi få flera startande på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 380
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar