Licenser och vem får starta på D-tävling!

T

twinstar

På D-tävlingen jag var på idag så sa speakern att om beginnersklasserna att den som startat på C-nivå eller högre inte får starta i D-tävlings beginners.

Är det verkligen så?

Måste han inte ha menat att om man har B-licens så får man inte starta beginners längre?

I WRAS-infot stod det i alla fall AB-licens.....
Ingennting om enbart C-licens.....
DVS den som har AB-licens får inte starta beginners!

Precis så brukar vi har på våra tävlingar också, på D-tävlingarna har vi beginnesklasser och Utbildningsklasser.
Dom som har placerat sig C-tävling föregående säsong får ej delta i beginnersklasserna, utan endast utbildningsklasserna.
Det tycker jag är rättvist faktiskt, för beginnersklasserna är ju som det låter till för nybörjare. Har man kvalificerat sig till C-tävling och tagit placering där då har man ju gått vidare ett steg.
Så det stämmer nog bra det du läste/hörde.

Fast det finns ju C-tävlingar med beginnersklasser också!
Hur avgör man vem som får starta i dom?

Beginners/nybörjarklasser är till för nybörjare.
Utbildningsklasser är till för rutinerade ryttare med nya hästar.
Så har iallafall jag fattat det.........rätta mig om jag har fel. :rofl:

- Jessica -

Ja, men frågan är ju då om jag startar i beginnersklass på C-nivå, är jag för evigt utesluten från beginnersklass på D-tävling då?

Enligt WRAS nya regler så är det väl inte så?
Sen kan ju tävlingsarrangörer hitta på egna regler.

Jag har fattat det så att det gäller de som har AB-licens.
Precis som någon annan skrev här innan.

- Jessica - ;)

KLubben kan ju skriva proppen precis som de vill på D-tävling och de har valt att stänga de enklaste klasserna.

WRCS har gjort så på alla D-tävlingar som jag har startat i.

Hej!
Jag har fått för mig att det är detta som gäller.
Har du löst AB licens så får du inte starta Beginnersklasser på någon tävling. Om du inte har det får du starta beginnersklasser OM inte arrangören har skrivit annat på sin propp som många klubbar gör ( gäller tränings och D) Så om du åker på en C tävling utan AB licens får du rida beginnersklasserna. D-träningstävling beroende på vad proppen säger.
Maria :rofl:

Ok! Då har jag också fattat rätt! Tack alla som svarat!

Frågan är bara hur man ska kunna kontrollera sånt där och hur vettig regeln är.
Säg att jag placerar mig som trea i en c-tävling beginners med tre deltagare. Då får jag inte starta på d-tävling beginners om proppen säger så!

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 002
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar