Lex Fäbodjäntan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lex Fäbodjäntan

Men du du kan inte diskutera moral med djur, tro mig, jag har försökt med både katt och häst, och det märktes inte det minsta på deras beteende. Vi människor kan diskutera tidelag i det oändliga, men det får inte djuren att begripa det omoraliska att leva ut sina lustar och de kan heller inte begripa att de ska känna sig kränkta av en manslem.

Bakskygg kan en häst bli av att utsättas för obehag som kommer bakifrån oavsett vad det är för obehag, men att de specifikt skulle bli bakskygga av en manslem käns direkt konstigt! Varför då inte av en termometer eller en arm ? Har du en källa på någon forskning som visar på bakskygghet som kommer av sexuella övergrepp som inte är att betrakta som djurplågeri?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

KL Det finns inget i lagstiftningen som säger att det måste finnas fysiska skador för att någon skall dömas, detta är rättsväsendets åsikt. Det finns många exempel där mål lagts ner trots fysiska skador.
Dvs inte fel på lagstiftningen men rättsväsendet bryr sig inte.
PL
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

KL
Först vill jag säga att jag inte bryr mig nämnvärt över den här lagen så länge inte insemination mm räknas in som något olagligt.

Samtidigt tror jag inte att det här löser något problem över huvud taget. Det är en rent symbolisk lag.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Men du du kan inte diskutera moral med djur, tro mig, jag har försökt med både katt och häst, och det märktes inte det minsta på deras beteende. Vi människor kan diskutera tidelag i det oändliga, men det får inte djuren att begripa det omoraliska att leva ut sina lustar och de kan heller inte begripa att de ska känna sig kränkta av en manslem.

Bakskygg kan en häst bli av att utsättas för obehag som kommer bakifrån oavsett vad det är för obehag, men att de specifikt skulle bli bakskygga av en manslem käns direkt konstigt! Varför då inte av en termometer eller en arm ? Har du en källa på någon forskning som visar på bakskygghet som kommer av sexuella övergrepp som inte är att betrakta som djurplågeri?
Fast va?

Du pratar overhuvudtaget inte om samma sak som jag. Jag menar att som manniskor maste vi ha en dialog om ratt och fel, annars kan vi lika garna overge var empati med detsamma, alla lagar, for vem kan saga att nagot ar ratt overhuvudtaget. Jag sager att sexuella overgrepp pa djur ar fel eftersom sex ska handla om samtycke inte utnyttjande.
Djur har ocksa en typ av rattesnoren, beteendemonster som de forvantas folja om de exempelvis lever i en flock, aven om de inte har moral av typen som du ville diskutera med dem.

Sedan forutsatter du tydligen att de som forgriper sig sexuellt pa djur vantar pa samtycke och det ar ju fint att du tanker dig att exempelvis en hund som blir utsatt for sexuella overgrepp "lever ut sina lustar" men da har vi helt enkelt en annan bild av det.

Och "att de ska kanna sig krankta av en manslem"? Kan du overhuvudtaget tanka dig djur som nagot annat an:
a, ett stycke kott som inte bryr sig om vad manniskor stoppar in i diverse kroppsoppningar
eller
b, nagon som du kan fora en utforlig diskussion om moral med?

Det finns liksom inget mellanting i din varld? Dar djur kan kanna obehag infor att fa sin kropp anvand? Dar de har en uppfattning av sin kropp som sin egen, pa samma satt som vi har en kansla av var kropp som var egen och ogarna vill att andra tar sig vilka friheter som helst med oss? Att de kan kanna obehag av att fa nagot uppkort eller att bli berorda pa ett satt som inte ar naturligt for dem?

For att vara nagon som antyder att jag diskuterar Platon och Kant med forsta basta fyrbening sa har du sjalv inte en sarskilt nyanserad bild av djur.

A ena sidan sager du att hastar kan bli bakskygga av vilket obehag som helst bakifran, a andra sidan sager du att du inte kan forsta hur de kan bli bakskygga av en manslem, hur ska du ha det? Nu pratar jag heller inte enbart om hastar specifikt utan om alla djur sasom hund/katt/hast/schimpans/vad du vill. Hur ofta skulle du saga att du tar tempen pa, eller stoppar in en hand, i en hund? Och hur ofta tror du en hund som lever med nagon som begar sexuella overgrepp mot den faktiskt vill bli knullad? Kan du se nu varfor ett djur kan bli exempelvis bakskygg av regelbundna sexuella overgrepp? Kan du se nu hur djuret kan uppfatta manniskor som oberakneliga och obehagliga i sina konstanta narmanden? Forovare som inte har kunskap om stressmekanismer hos djur, inte heller nagon kunskap om deras beroendestallning, och darfor intalar sig sjalva att de samtycker, eller som kallt anvander samma argument som vissa har i traden "varfor skulle jag inte kunna anvanda ett djur sexuellt, vi anvander de for sa mycket annat." Varfor ar det sa oerhort svart for dig att se hur ett djur kanske skulle vilja ha sin kropp i fred utan att behova utsattas for obehag nu och da helt enkelt for att manniskan har lust? Kan du verkligen inte se hur det skulle kunna skapa stress?

Du efterfragar fakta, jag har inte mycket i huvudet just nu men Djurskyddsmyndigheten gjorde 2005 i uppdrag pa regeringen en utredning gallande omfattningen av sexuella overgrepp pa djur, och dar kan man aven konstatera psykiska men, beteendestorningar osv som uppkommit i vissa fall.

Vid fysiska skador hos djuret går det inte att ifrågasätta att det utsatts för lidande. Men även om det är svårt att fastställa förekomsten och skatta graden av psykiskt lidande hos ett djur, är det sannolikt att djuret upplever obehag eller utsätts för psykiskt lidande också i fall av sexuellt utnyttjande där inga fysiska skador kan påvisas. Vidare kan beteendestörningar hos djuret vara en följd av sexuellt utnyttjande och kan inträda olika lång tid efter djurets upplevelser. Sådana beteendestörningar är att betrakta som symtom på lidande.

(Kalla:http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c800012846/Utredning+2005.pdf)

Och nar vi anda ar inne pa det, vilka djur ar det ok att ha sex med? Skulle det vara ok att exempelvis anvanda en schimpans som sexleksak tanker du (om vi tanker oss att de fanns i overflod och darfor inte hade samma skyddade stallning som de har idag)? Andra manniskoapor?

Jag ar nyfiken, for din syn pa djur och djurs beteende, samt pa de som utnyttjar djur sexuellt, skiljer sig uppenbarligen ganska mycket fran min.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lex Fäbodjäntan

KL
Först vill jag säga att jag inte bryr mig nämnvärt över den här lagen så länge inte insemination mm räknas in som något olagligt.

Samtidigt tror jag inte att det här löser något problem över huvud taget. Det är en rent symbolisk lag.

Du har alltså inte alls sett bilderna, följt diskussionerna, hört berättelserna? En symbolisk lag? Var tycker du man ska göra, då, för att stoppa utnyttjandet av djur i sexuella avseenden? När nuv arande lag är fullständigt tandlös och inte fäller någon? Har du någon ANING om vad som försiggår?

Var ska man börja? Tycker du? Eller ska man bara sucka och ignorera?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Sedan forutsatter du tydligen att de som forgriper sig sexuellt pa djur vantar pa samtycke och det ar ju fint att du tanker dig att exempelvis en hund som blir utsatt for sexuella overgrepp "lever ut sina lustar" men da har vi helt enkelt en annan bild av det.
Du ta den om jultomten eller storken också. Vilka rader läste du det mellan?

Det jag påpekar är rätt och slätt att sexuella övergrepp täcks av djurskyddslagen och pedofililagen är ett spel för gallerierna. Jag tycker pedofili är vidirgt men jag inser att eftersom inte djuren har koll på vad som är moraliskt eller inte så kan det mycket väl hända att en pedofil lyckas tillfredställa sig utan att djuret far illa

A ena sidan sager du att hastar kan bli bakskygga av vilket obehag som helst bakifran, a andra sidan sager du att du inte kan forsta hur de kan bli bakskygga av en manslem, hur ska du ha det?
Flertalet hästar skulle helt enkelt inte reagera nämnvärt på en manslem där bak. Men visst i teorin kan de säkert bli bakskygga av i stort sett vad som helst. Jag ser dock inte en manslem som något direkt skämmande eller smärtsamt för en häst
Du efterfragar fakta, jag har inte mycket i huvudet just nu men Djurskyddsmyndigheten gjorde 2005 i uppdrag pa regeringen en utredning gallande omfattningen av sexuella overgrepp pa djur, och dar kan man aven konstatera psykiska men, beteendestorningar osv som uppkommit i vissa fall.
Jag tänkte väl det, du har just ingen fakta angående hur skadliga övergrepp på djur är som inte täcks av nuvarande lagstiftning. Den totala omfattningen är inte riktigt samma sak, eller snarare något helt annat.

Och nar vi anda ar inne pa det, vilka djur ar det ok att ha sex med? Skulle det vara ok att exempelvis anvanda en schimpans som sexleksak tex tanker du (om vi tanker oss att de fanns i overflod och darfor inte hade samma skyddade stallning som de har idag)? Andra manniskoapor?

Fungerar dét bäst om du klår upp barn med rottingen, eller använder du ridspöet? Läs igen min vän, vid minst två tillfällen har jag skrivit att jag inte tycker det är okej med sex med djur och då är din fråga rent ut sagt korkad och ungefär lika motiverad som min fråga här.

Jag ar nyfiken, for din syn pa djur och djurs beteende, samt pa de som utnyttjar djur sexuellt, skiljer sig uppenbarligen ganska mycket fran min.[/QUOTE]
Du kan ju börja att läsa det jag skrivit ( och inte det du själv hittar på påstår att jag sagt), med tanke på ditt inlägg här så kan det behövas, och du ta av de där glasögonen som lägger en massa text emellan raderna så blir det lättare att förstå.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Du har alltså inte alls sett bilderna, följt diskussionerna, hört berättelserna? En symbolisk lag? Var tycker du man ska göra, då, för att stoppa utnyttjandet av djur i sexuella avseenden? När nuv arande lag är fullständigt tandlös och inte fäller någon? Har du någon ANING om vad som försiggår?

Var ska man börja? Tycker du? Eller ska man bara sucka och ignorera?

Bara för att jag inte håller med dig så innebär det inte att jag inte följer med vad som händer.

Det är redan olagligt att skada djur, det räcker för mig. Om det är något sexuellt motiv bakom eller inte är för mig tämligen oviktigt.

Hur många tror du kommer att fällas med en ny lag? Kommer någon att avskräckas från att skada djur med en ny lag.

Tex pågår det otäcka knivskärningar på hästar i Skåne. Det är redan högst olagligt och en ny sexlag skulle int hjälpa ett dugg.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Djur.
Skydds.
Lagen.

För.
Fan.

Som inte blir starkare för att den får en till lag som granne. Således: ingenting uppnått. Yaay!!

Men.
Den
Fäller
Inga Djursexförbrytare
som lagen sett ut hittills!!!

VAD ska vi göra åt det?
Jag undrar lite - de som skriver nya lagar, är de fullständigt puckade slöfockar som inte tänkt till överhuvudtaget? Varför har dom sett att en ny lag krävs?

Den nya lagen, om jag fattat rätt, ska dessutom innefatta spridandet av bilder med djursex. Typ bilder av pedofilsex fast med djur.

Jag är inte så korkad att jag inte begriper att det är hypersvårt att få fast och fälla djursexförbrytare. men HUR ska man stoppa detta växande problem? Säg mig någon, hur???:(
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Men.
Den
Fäller
Inga Djursexförbrytare
som lagen sett ut hittills!!!
Och kommer inte heller att göra det nu. Åklagarsidan kommer att ha bevisbördan och hur bevisar de något när det inte finns vare sig psykiska eller fysiska skador?

Hörsägen?

Finns det skador av något slag träder djurskyddslagen in. Således: fullständigt tandlös lag.

VAD ska vi göra åt det?
Tandlösa lagar lär ju inte hjälpa iaf.

Jag undrar lite - de som skriver nya lagar, är de fullständigt puckade slöfockar som inte tänkt till överhuvudtaget? Varför har dom sett att en ny lag krävs?
Svar ja. Har som sagt läst lagförslaget och det finns så mycket tolkningsutrymme och godtyckesutrymme att det inte ens är värdigt för en välmående rättsstat.

Den nya lagen, om jag fattat rätt, ska dessutom innefatta spridandet av bilder med djursex. Typ bilder av pedofilsex fast med djur.
Det gör den inte.

Lagförslaget s. 13 skrev:
Dessa frågor har inte varit föremål för utredningens överväganden och regeringen tar därför inte ställning till frågorna i detta lagstiftningsarbete

Jag är inte så korkad att jag inte begriper att det är hypersvårt att få fast och fälla djursexförbrytare. men HUR ska man stoppa detta växande problem? Säg mig någon, hur???:(
Är det ens ett växande problem? Källa på det? Att man ser fler misstänkta fall betyder inte att det är ett växande problem. Det kan lika gärna betyda att antalet fall är ungefär konstant men att fler misstänks.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Var ska man börja? Tycker du? Eller ska man bara sucka och ignorera?

Genom att stärka den djurskyddslag som är, förtydliga samt skärpa straffskalan- mycket mycket bättre, den nya lagen blir inte på något vis bättre för djuren men det låter så bra, ett förbud mot djursex.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Samma lag fällde denne man: http://avpixlat.info/2011/12/21/hundtorterare-domd-till-fangelse/

Om man då jämför så är det i mina ögon rimligt att torteraren får mkt hårdare straff än den som satte på ett får, eller hur?- vill du att det skall vara samma straff ex?

Jag har ingen aning om straffskala etc, det bör väl i praktiken bli liknande vad som används när människor begår våldsbrott mot människor, dvs en smäll på käften under ett fyllebråk döms inte lika hårt som ett bortrövande med tortyr, våldtäkt och mord.

Det finns väl knappast några lagar som sas "löser problemet", brott förekommer lika mycket ändå, kvinnor våldtas, barn utsätts för övergrepp, etc etc i det oändliga. Det betyder väl inte att alla våra lagar ska skrotas och ersättas med en enda, övergripande, typ "gör inte illa varandra".

En lag mot djursex kom tydligen till även i Tyskland nyligen. Den kommer att användas för att t.ex. stoppa djurbordeller, som jag antar varit helt lagliga hittills. Och som, om jag fattat rätt, inte var en helt ovanlig företeelse. Hundar vars enda mening i livet var att bli påsatta. Blev dom allvarligt skadade? Kunde man bevisa skador? Lidande? Inte vet jag. Tycker jag det är ok med hundbordeller? Nej. Tycker någon annan här det? Kan man jämföra hundbordellerna med Brukshundsklubbens verksamhet? Med hundägares användande av koppel på promenaderna?

Att problemet tycks vara växande, har jag inga bevis på, eller siffror på, men jag tror att det, i likhet med pedofilin fått ett uppsving i samband med internet. Utövare lever inte ensamma med sina hemliga drifter längre utan hittar andra likasinnade, bilder sprids, behovet av bilder blir större, behovet av grövre bilder och filmer (precis som bland barnporrsajterna, där man själv till slut måste bidra med egna grova filmer för att få se andras värsting-filmer) osv. Kanske inte drifterna hos människor blivit vanligare, men vidden av utövandet tror jag blivit större.
 
Senast ändrad:
Sv: Lex Fäbodjäntan

Nu handlar ju traden om sexuella overgrepp pa djur sa jag tankte att det faktiskt var det du skrev om, och inte djurens naturliga parningsbeteende.

Det ar intressant att du tanker dig att det psykiska lidandet av sexuella overgrepp handlar om moral/skam, det ser man ibland i debatten om sexuella overgrepp manniskor emellan ocksa, jag delar inte den uppfattningen av olika anledningar men ids faktiskt inte ta den diskussionen da du inte bemott den delen av mitt inlagg som rorde det alls.

Jag tycker forovrigt inte nodvandigtvis att zoofili som laggning/kink ar vidrigt sa lange det inte levs ut med djur. Istallet kanske man kan kora rollspel med mansklig partner eller leva ut det pa andra ofarliga satt, sasom andra med kontroversiella fetisher gor. Jag ar inte moralfjantig pa det viset. Men att valdta djur - nej det ar fel, inte bara pga de medicinska risker och lidande som finns utan for att sex ska ske mellan jamstallda parter som kan ge varandra samtycke.

Sedan nar jag citerar utredningen fran djurskyddsmyndigheten, for att peka pa psykiska skador och att det inte bara ar jag utan atminstone ocksa djurskyddsmyndigheten och veterinarer som havdar existensen av det, avfardar du den tydligen helt.
Men om du har egna kallor pa att djur de facto inte kan fa beteendestorningar eller lida psykiskt av sexuella overgrepp, sa lange overgreppen inte leder till fysiska skador, sa vore det jatteintressant att lasa tycker jag. Min kalla var ju tydligen knappt varda att titta pa, hur ser dina kallor ut?

Du har sagt att du tycker det bor vara lagligt (jag har daremot aldrig havdat att du uppmuntrar det) med sexuella overgrepp pa djur sa lange djuret inte far dokumenterade skador, sa da var min nyfikna fraga om sexuella overgrepp pa manniskoapor helt relevant. Jag var nyfiken pa om du ser nagon skillnad pa manniskoapor och andra djur helt enkelt.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

En! Av hur många?

Vi vet ju att domarna för våldtäkt (av människor) är skrämmande låga, att de flesta friges. Är det ett liknande exempel på en tandlös lag som bör skrotas? Vi behöver kanske ingen lag mot våldtäkt eftersom kvinnor ändå våldtas ideligen, ideligen?

Vad konstigt du svarar, jag har skrivit om du missat det att jag tycker djurskyddslagen ska förtydligas och skärpas...hur kan du då påstå eller insinuerar att jag vill ha bort lagen? *jisses*

Sedan, du kan kolla själv, det finns fler, ponnyn Silver ex.

Att djurskyddslagen ist skulle kunna skärpas skulle innebära att harmlöst djursex som slick och gnid inte skulle gå till åtal medans penetreringssex med djur under ex modell åsna per automatik skulle klassas som djurplågeri o skada samt då straffas utan bevisbörda på att djurit lidit o tagit skada.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp