Lewas färemålsintresse..

L

liten82

... lyser med sin frånvaro :eek:

Kolla filmen, den säger sitt. Hon bara springer efter godisfickan :angel:
Men vi har börjat klicka på leksaker, så förhoppningsvis kan jag visa upp "en annan Lewa" om ett par veckor :)
Som den Kelpie hon är så lär hon sej snabbt.. Även om det kanske inte är så vanligt att man måste LÄRA en Kelpie att leka?!

Filmen innehåller också lite kontakt/linförighet och ingångar..

http://www.youtube.com/watch?v=g1dkcAjuNK8

Sv: Lewas färemålsintresse..

Tycker man har kört sin träning totalt åt fel håll om man tror man ska komma längre med en godbit än kamp. Det är min mening.

nej knyt upp hunden hetsa den lite med trasan framför så får den gå i bett o sen kampar ni sen får hunden vinna. Sen lägger du undan godispåsen o bara kör med trasa :idea:

Tycker man har kört sin träning totalt åt fel håll om man tror man ska komma längre med en godbit än kamp. Det är min mening.

nej knyt upp hunden hetsa den lite med trasan framför så får den gå i bett o sen kampar ni sen får hunden vinna. Sen lägger du undan godispåsen o bara kör med trasa :idea:

Ja, men det är ju därför jag vill lära henne att kampa ju!!
Det spelar ingen roll hur mycket jag hetsar henne, hon struntar högaktningsfullt i allt som heter leksaker.
Enda vägen kvar att gå då är ju att bygga på hennes godisintresse...

Hon lär sej att "FÖR att få en godis måste jag gå via en leksak", så bygger man upp det på den vägen.
Då brukar dom ofta också börja uppskatta att leka/kampa/jaga :)

Jag troddu hade präglat henne så hårt på gobit att hon skiter i kamp men att hon haft kamp innan?.

Jag troddu hade präglat henne så hårt på gobit att hon skiter i kamp men att hon haft kamp innan?.

NEJ,NEJ :eek:
Lewa är 4år gammal, tog henne för 1vecka sedan, det är Midas och Eyas uppfödare som äger henne. Vi har gjort en "Deal" som säger att jag ska ha henne i 6månader till och börja med, träna (och förhoppningsvis tävla) med henne :)
Det är SÅÅÅ frustrerande att ha en hund som inte kampar eller springer efter bollar.. Men det är väl aldrig någon som lärt henne att sånt ska vara kul :crazy:
Men lugn, bara lugn, förhoppningsvis kan jag visa upp en mer kampglad hund när jag haft henne lite längre :p

Aha då är jag med. jag skulle ändå knuta upp henne o ha en spårsele på henne sen hetsa henne lite det brukar hjälpa.Då står ni öga mot öga på ett annat sätt.

Jag tyckte att Isa var en hund som bara gick på godis, men Lewa är nog snäppet värre... Fast Isa var också extrem, i början...

Aha då är jag med. jag skulle ändå knuta upp henne o ha en spårsele på henne sen hetsa henne lite det brukar hjälpa.Då står ni öga mot öga på ett annat sätt.

Jag har försökt, till att börja med håller hon bara på att hoppa på mej, när hon inte får ut nåt av det så lägger hon sej ner och sover :eek: ?!?!
Jag har provat att knyta ett snöre i leksaken utifall hon tycker att det blir provocerande nära, men icket, det fungerar inte heller :crazy:

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva henne.. Men hon är "innesluten", nästan lite "zombie-lik". Hon är inte alls som en Kelpie brukar vara.
Så fort hon tror att något väntas av henne så blir hon antingen dödsfjantig och hoppar och bits i händerna, eller så går hon helt enkelt bara därifrån och lägger sej.
Oftast det sistnämnda.

Hon tar också väldigt sällan ögonkontakt, när man säger åt henne "sitt/ligg" så lyder hon, men utan att titta på en.
Snarare tvärtom, hon väljer att verkligen titta bort!

Men redan börjar jag märka skillnad, jag har verkligen jobbat stenhårt 24/7 och sett till att belöna ALL spontan kontakt, och det börjar lossna!

Nu vill jag bara få henne att förstå att hon själv kan styra över sina belöningar- MEN att man kan utföra saker och ting UTAN en godis framför nosen ;)
Samt att jag vill plocka fram lite lek/kamp i henne!!

Jag tyckte att Isa var en hund som bara gick på godis, men Lewa är nog snäppet värre... Fast Isa var också extrem, i början...

Ja, skillnaden är att Isa ändå hade föremålsintresse..

:eek: :eek: Det är såna hundar jag får utslag av. Skulle lämnat tillbax henne direkt :devil:

:eek: :eek: Det är såna hundar jag får utslag av. Skulle lämnat tillbax henne direkt :devil:

Det är såna hundar jag ser som en utmaning :D
Desto roligare är det ju när man ser reslutat, och jag kan se en orsak till varför hon är som hon är!

Det är såna hundar jag ser som en utmaning :D
Desto roligare är det ju när man ser reslutat, och jag kan se en orsak till varför hon är som hon är!

Hmm kanske det men den grenen jag håller på med så finns det nog med utmaningar även med en bra hund så det är kanske därför jag tänker som jag gör.

Hmm kanske det men den grenen jag håller på med så finns det nog med utmaningar även med en bra hund så det är kanske därför jag tänker som jag gör.

Ja kanske...
Men sen är jag inte så inriktad på tävling utan mer av inlärning och problemlösning.
Jag skulle inte se det som ett nederlag att träna Lewa i 6 månader utan att ens komma närheten av att kunna tävla, jag skulle se det som en erfarenhet :)
Jag ser fullt av utmaningar i lydnaden också, även med Midas, som jag skulle vilja påstå har möjlighet att komma precis hur långt som helst, bara jag sköter mej ;)

Vad menar du med knuta upp?

Du sätter hunden i en stolpe så hunden inte kan ta sig för långt fram

sen drar man en kastar man en trasa fram nosen på hunden o retas tills hunden verkligen vill då får den ta trasan.

Skulle inte du Liten82 Örebrp snart? eller det har kanske varit?

Du sätter hunden i en stolpe så hunden inte kan ta sig för långt fram

sen drar man en kastar man en trasa fram nosen på hunden o retas tills hunden verkligen vill då får den ta trasan.

Skulle inte du Liten82 Örebrp snart? eller det har kanske varit?

Jag var i Uppsala och skulle till Örebro å hälsa på, men de blev aldrig av :(
Men de kanske blir någon resa i sommar, kanske jag får komma och träna med er :D

Aha, det ska jag testa på min labbe jag tog hand om. Han har dåligt med föremålsintresse.
Bra med tips :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Cavalier på 5 år som är så trött! Jag köpte henne när hon var 3 och då var hon kraftigt överviktig men med mer motion och...
Svar
13
· Visningar
1 689
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Hund Mila är en omplaceringshuns på ca 3 år som inte visste vad är leksaker. Det tog för henne ca 10 månader för att börja dra när Sherry...
2
Svar
32
· Visningar
5 530
Senast: rahl
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka