Sv: Lewas färemålsintresse..
heheh ja han ger sig fan inte
Vilken härlig bild
Den säger *ge hit för sjutton*
heheh ja han ger sig fan inte
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken härlig bild
Den säger *ge hit för sjutton*
Kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt att ni måste kampa fram föremålsintresset hos era hundar... hos retrievers är det medfött
Höjer man kamplusten så sätter man ju kampen i association med nåt o det blir då föremål.
Sen har man ingen bra kamplust har man heller inget bra föremåls intresse igentligen.
Och vad är kamplust för dig... att stå och dra i en trasa??
för att det ska finnas nåt som driver en hund så måste kamplust finnas annars kommer man aldrig o komma nån längre bit med sin hund.
Vad är det som säger att TS kelpie inte är likadan? Det jag hakar upp mig på är att du i tråd efter tråd - oavsett vad det gäller - tjatar om att folk ska kampa med sina hundar! Jag vill hävda att det är något som inte alls passar alla hundar och därför tycker jag att det är ett ganska dåligt råd att ge. Sen att schäfer, malle, bc o kelpie alla är vallhundar, visst - men alla är väl också olika individer! Allt kampande med föraren innebär en en viss konkurrenssituation för hunden, vilket inte alls passar en hund med låg social kamplust - och har den inte den medfödd så kan du stå där o vifta med din jäkla trasa hur mycket som helst Då kanske det krävs att man gnuggar sina två geniknölar och kommer på nåt annatTa min Rottweiler han har stor socialkamplust och mycket stor jaktkamplust, men på lydnaden så spelar det ingen roll o kampa me mig, utan han jagar hellre bollen o sen när han plockat upp nej då är den inte värd så himla mycket längre men just att han får jaga bollen gör att det finns en drivkraft. Han har inte så stort föremålsintresse igentligen.
Det finns jaktkamplust och social kamplust, det senare ser jag vitsen med att ha hos en brukshund som ska användas i skyddsträning. Men på vilket sätt skulle det främja att kampa med en kelpie, som är en vallhund - och just denna som uppenbarligen inte har någon större social kamplust? Eller en hund av någon annan ras, som faktiskt inte ska ha social kamplust i någon större grad? Det finns faktiskt andra sätt att träna/belöna sina hundar än genom kamp.
Många skulle behöva vidga sina vyer och t ex åka o titta på ett spanielprov för att få se hundar som kan söka i timmar utan hitta något vilt, dvs utan att få en enda belöning. Där är det arbetet i sig som är belöningen och det är otroligt imponerande.
Vad är det som säger att TS kelpie inte är likadan? Det jag hakar upp mig på är att du i tråd efter tråd - oavsett vad det gäller - tjatar om att folk ska kampa med sina hundar! Jag vill hävda att det är något som inte alls passar alla hundar och därför tycker jag att det är ett ganska dåligt råd att ge. Sen att schäfer, malle, bc o kelpie alla är vallhundar, visst - men alla är väl också olika individer! Allt kampande med föraren innebär en en viss konkurrenssituation för hunden, vilket inte alls passar en hund med låg social kamplust - och har den inte den medfödd så kan du stå där o vifta med din jäkla trasa hur mycket som helst Då kanske det krävs att man gnuggar sina två geniknölar och kommer på nåt annat
Jag kan nog sålla mellan bra och dåliga råd, men jag tycker synd om alla andra som inte har den erfarenheten och går på allt "kampa o hetsa hunden" som du kör med.Enklaste du kan göra är o inte läsa mina råd så kan du sova tryggt om natten.
Det där var väl ett skämt Jag har då aldrig sett en schäfer som jobbat i 10 minuter utan belöning Jag har under mina 27 år som hundägare och 20 år som tävlande sett hundratals schäfrar och jag har bara sett en enda som har varit bra. Om de nu har sånt enormt föremålsintresse, varför är det då det enda schäferägare tjatar om - och varför ska det kampas hela tiden?Sen Schäfern han har ju en stort föremåls intresse med en hyffsad kamp men en enorm jaktkamplust o där har du ett perfekt koncept för en hund att jobba i timmar utan belöning för det finns så otroligt mycket av allt.
Du kan inte bygga upp det med jaktkamplust heller? Måste det vara soc.kamplust?
Vår första hund kunde ö h t inte leka när vi fick honom. Han var då 9 mån och visste inte vad det var. Sen lärde han sig det och blev busig till tusen Så busa på ni! (Jag tycker med andra ord inte att det är konstigt att hon inte kan det, jag drar inte parallell till att hon skulle sakna det för att hon inte gör det "idag")