Lewas färemålsintresse..

Sv: Lewas färemålsintresse..

:rofl: Kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt att ni måste kampa fram föremålsintresset hos era hundar... hos retrievers är det medfött;)

Men man kan förstöra det också.
Jag har ju tagit hand om en labbe som inte haft ett så roligt liv. Visst gillar han att bära, men då vissa saker som mjukisdjur mm. Men kampa är för honom helt borta (så gott som). Jag antar de som hade honom innan har bannat honom när han burit på saker hos dom. Jag vet han bet sönder mycket där (av understimulans)

Jadå, vem som helst kan förstöra en bra hund... det har man ju sett många exempel på. Men kamp är ingenting som en retriever ska hålla på med överhuvudtaget. Mina hundar bär på allt och har ett enormt föremålsintresse - men jag har aldrig kampat med dem.
Jag förstår för övrigt inte tanken att "föremålsintresse=kamplust" i den här tråden (inte riktat till dig, Grana!)

Höjer man kamplusten så sätter man ju kampen i association med nåt o det blir då föremål.

Sen har man ingen bra kamplust har man heller inget bra föremåls intresse igentligen.

Höjer man kamplusten så sätter man ju kampen i association med nåt o det blir då föremål.

Sen har man ingen bra kamplust har man heller inget bra föremåls intresse igentligen.

Och vad är kamplust för dig... att stå och dra i en trasa??

Och vad är kamplust för dig... att stå och dra i en trasa??

Nej det är det inte enbart utan hunden vilja att arbeta är också kamplust men det finns ju olika sätt o se kamplust. Kamplust och socialkamplust och det är det sista jag menar med trasan.

Det finns jaktkamplust och social kamplust, det senare ser jag vitsen med att ha hos en brukshund som ska användas i skyddsträning. Men på vilket sätt skulle det främja att kampa med en kelpie, som är en vallhund - och just denna som uppenbarligen inte har någon större social kamplust? Eller en hund av någon annan ras, som faktiskt inte ska ha social kamplust i någon större grad? Det finns faktiskt andra sätt att träna/belöna sina hundar än genom kamp.
Många skulle behöva vidga sina vyer och t ex åka o titta på ett spanielprov för att få se hundar som kan söka i timmar utan hitta något vilt, dvs utan att få en enda belöning. Där är det arbetet i sig som är belöningen och det är otroligt imponerande.

Största drivkraft en hund kan ha är just kamplust så visst är det enormt viktigt o ha både socialkamplust och jaktkamplust i sin hund för hunden ska kunna orka jobba i flera timmar eller i extrem miljö.

Sen vad är en schäfer eller malle eller BC då jo vallare?? dom har också kamplust så det står härliga till klart en Kelpie också ska ha det för att det ska finnas nåt som driver en hund så måste kamplust finnas annars kommer man aldrig o komma nån längre bit med sin hund.

Kamp som i..?

för att det ska finnas nåt som driver en hund så måste kamplust finnas annars kommer man aldrig o komma nån längre bit med sin hund.

Menar du här kamplust i allmänhet eller soc. kamplust eller jaktkamplust?

Jag har en hund med en arbetsmotor utan dess like. Men den sociala kamplusten är inte stor på något vis. Hon uppskattar heller inte någon belöning som nyttjar den sociala kampen. Hon drivs på bruks (spår)-prov och lydnadsplanen framförallt av sin lust att få ut sin arbetslust och sen att få apportera. Det finns ingen större njutning i livet än att hitta ett föremål och ta upp det. Skulle hon vara hur trött som helst så skulle hon krypa tillbaka till mig och aldrig ge upp. (envis som synden)

Sv: Kamp som i..?

Nåt av dom 3 måste finnas.

Ta min Rottweiler han har stor socialkamplust och mycket stor jaktkamplust, men på lydnaden så spelar det ingen roll o kampa me mig, utan han jagar hellre bollen o sen när han plockat upp nej då är den inte värd så himla mycket längre men just att han får jaga bollen gör att det finns en drivkraft. Han har inte så stort föremålsintresse igentligen. Samma gäller skyddet det är det bästa han vet o få kampa om bytet men när det väl är vunnet så är det inte värt nåt längre men lockar nån på han då rusar han på dom med ärmen vill fightas igen. Så han drivs av kamp och jakt. Lika i spåret han är så grymt spårnoga och lägger sig alltid snabbt vid varje apport o jag belönar med jakt att jag kastar dom och han sticker som en kula sen när han hittat den ja då är den inte så himla rolig längre.Men han lägger sig vid dom för han vet att han får rusa efter dom.

Ta min Rottweiler han har stor socialkamplust och mycket stor jaktkamplust, men på lydnaden så spelar det ingen roll o kampa me mig, utan han jagar hellre bollen o sen när han plockat upp nej då är den inte värd så himla mycket längre men just att han får jaga bollen gör att det finns en drivkraft. Han har inte så stort föremålsintresse igentligen.
Vad är det som säger att TS kelpie inte är likadan? Det jag hakar upp mig på är att du i tråd efter tråd - oavsett vad det gäller - tjatar om att folk ska kampa med sina hundar! Jag vill hävda att det är något som inte alls passar alla hundar och därför tycker jag att det är ett ganska dåligt råd att ge. Sen att schäfer, malle, bc o kelpie alla är vallhundar, visst - men alla är väl också olika individer! Allt kampande med föraren innebär en en viss konkurrenssituation för hunden, vilket inte alls passar en hund med låg social kamplust - och har den inte den medfödd så kan du stå där o vifta med din jäkla trasa hur mycket som helst;) Då kanske det krävs att man gnuggar sina två geniknölar och kommer på nåt annat:idea:

Det finns jaktkamplust och social kamplust, det senare ser jag vitsen med att ha hos en brukshund som ska användas i skyddsträning. Men på vilket sätt skulle det främja att kampa med en kelpie, som är en vallhund - och just denna som uppenbarligen inte har någon större social kamplust? Eller en hund av någon annan ras, som faktiskt inte ska ha social kamplust i någon större grad? Det finns faktiskt andra sätt att träna/belöna sina hundar än genom kamp.
Många skulle behöva vidga sina vyer och t ex åka o titta på ett spanielprov för att få se hundar som kan söka i timmar utan hitta något vilt, dvs utan att få en enda belöning. Där är det arbetet i sig som är belöningen och det är otroligt imponerande.

Kelpie är en vallhund, ja, men Lewa är den första Kelpie jag träffat som inte har social kamplust eller föremålsintresse överhuvudtaget.
Jag vill givetvis ha ett föremålsintresse på henne, det är ju ett måste för att få in en bra apportering..
Det underlättar också SÅÅÅ mycket att kunna belöna med åtminstone bollkast.
Sen om hon föredrar godis framför annan form av belöning är helt okej.

Du kan inte bygga upp det med jaktkamplust heller? Måste det vara soc.kamplust?

Vår första hund kunde ö h t inte leka när vi fick honom. Han var då 9 mån och visste inte vad det var. Sen lärde han sig det och blev busig till tusen :) Så busa på ni! (Jag tycker med andra ord inte att det är konstigt att hon inte kan det, jag drar inte parallell till att hon skulle sakna det för att hon inte gör det "idag")

Vad är det som säger att TS kelpie inte är likadan? Det jag hakar upp mig på är att du i tråd efter tråd - oavsett vad det gäller - tjatar om att folk ska kampa med sina hundar! Jag vill hävda att det är något som inte alls passar alla hundar och därför tycker jag att det är ett ganska dåligt råd att ge. Sen att schäfer, malle, bc o kelpie alla är vallhundar, visst - men alla är väl också olika individer! Allt kampande med föraren innebär en en viss konkurrenssituation för hunden, vilket inte alls passar en hund med låg social kamplust - och har den inte den medfödd så kan du stå där o vifta med din jäkla trasa hur mycket som helst;) Då kanske det krävs att man gnuggar sina två geniknölar och kommer på nåt annat:idea:

Enklaste du kan göra är o inte läsa mina råd så kan du sova tryggt om natten om jag ger så förbannat dåliga råd. Sen har jag då aldrig haft problem med nån hund jag hjälpt vare sig BC eller Schäfer och lägga in lydnaden med kamp istället för godis vilket jag ser som en dålig drivkraft, sen finns det undantag som gör allt för en godbit. Men det ska du veta att extremt få hundar går i extrema miljöer för en gobit.
Ja men min hund har en av dessa 3 delar som driver han så givetvis kör jag med boll eller trasa även om han i spåret ser jakten som drivkraft, lydnaden likadant sen skyddet kampen så är det ju ändå hans kamp som driver han men saknar lite föremåls intresse spelar ju mindre roll för han lägger sig ju alltid på apporterna för han får belöning i jakt sen apportering i lydnaden gör han ju också för jakten så det är inget problem.

Sen Schäfern han har ju en stort föremåls intresse med en hyffsad kamp men en enorm jaktkamplust o där har du ett perfekt koncept för en hund att jobba i timmar utan belöning för det finns så otroligt mycket av allt.

Senast ändrad:

Jag har tittat på filmen igen och har några synpunker... hoppas du kan ta lite kritik;) Inte illa menat alls, bara säger det jag ser och hör:
Jag tycker att du överbelönar med godis, det verkar inte riktigt som om hunden fattar vad som är bra och inte bra eftersom hon får godis lite nu o då, även när det är halvdant. Du säger t ex "braa" när hon är halvvägs på ingång och det egentligen inte alls är bra... hur ska hon veta vad som är rätt då? "Bra" är det väl inte förrän hon har gjort en korrekt ingång?

Jag är ingen klickerexpert men jag tycker du är för sen med klicket, det borde komma i exakt det ögonblick då hon gör rätt (tänker även här på ingångarna.)

Sedan tycker jag att godiset inte verkar vara belöning utan en muta - vilket är stor skillnad. Fortsätt belöna vid ögonkontakt men var snabbare, överhuvudtaget känns det som om du behöver vara snabbare med både klick och godis, men var noga med att hon får det bara när det är bra och inte när det är halvdant.
Hur agerar hon om du är lite rappare i ditt sätt att röra dig, tycker hon inte det blir roligare då? Prova att gå korta, snabba sträckor och gör snabba vändningar och belöna kvickt om hon hänger med och håller fin kontakt!

Enklaste du kan göra är o inte läsa mina råd så kan du sova tryggt om natten.
Jag kan nog sålla mellan bra och dåliga råd, men jag tycker synd om alla andra som inte har den erfarenheten och går på allt "kampa o hetsa hunden" som du kör med.

Sen Schäfern han har ju en stort föremåls intresse med en hyffsad kamp men en enorm jaktkamplust o där har du ett perfekt koncept för en hund att jobba i timmar utan belöning för det finns så otroligt mycket av allt.
Det där var väl ett skämt:rofl: Jag har då aldrig sett en schäfer som jobbat i 10 minuter utan belöning;) Jag har under mina 27 år som hundägare och 20 år som tävlande sett hundratals schäfrar och jag har bara sett en enda som har varit bra. Om de nu har sånt enormt föremålsintresse, varför är det då det enda schäferägare tjatar om - och varför ska det kampas hela tiden?

hahahah vilken rolig människa du är..

Det är just därför alla vill ha halv döda golden istället för schäfrar över hela världen hahahah
Man ska kanske inte kasta sten i glashus när man har en ras som knappt vet vad arbete är i dag.

Schäfern är den solklart bästa arbetsmaskin du kan ha i TJH bredare spektrum hittar du inte i nån annan ras.

Du kan inte bygga upp det med jaktkamplust heller? Måste det vara soc.kamplust?

Vår första hund kunde ö h t inte leka när vi fick honom. Han var då 9 mån och visste inte vad det var. Sen lärde han sig det och blev busig till tusen :) Så busa på ni! (Jag tycker med andra ord inte att det är konstigt att hon inte kan det, jag drar inte parallell till att hon skulle sakna det för att hon inte gör det "idag")

Egentligen struntar jag i vilken form av föremålsintresse jag lyckas få fram, bara det är nåt ;)
Men jag kan inte bygga på jaktkamplust eftersom att hon inte har det heller :crazy:
Jag ska fortsätta klicka fram föremålsintresset och se vart jag kommer :)
Men som du säger, bara för att hon inte gör det "idag" så behöver det inte betyda att det inte finns :) :banana:

Klart att jag tar kritik, även om jag inte alltid håller med :)
Dom gånger jag säger "braaa" när hon håller på att göra en ingång är för att hon flyttar bakdelen rätt, inte bara följer godishanden, och det tycker jag är JÄTTEBRA :)
Däremo borde jag dela på ingångsträningen, dels belöna när hon är på väg in, precis som jag gör, och sen själv ställa mej i position med henne och belöna kontakt!
Jag måste också lära henne att hon har en bakdel att tänka på, lättast att göra när jag står framför henne!

Det blir också lättare att klicka rätt ju mer man delar upp momentet, annars blir det så många delar som kan bli rätt att, precis som du säger, hunden har svårt att förstå vad det är som är rätt.

Och belöningen ska INTE vara en muta, detta var andra gången någonsin som Lewa gjorde ingångar, därför gör jag med henne precis som med valpar, visar med en godis.
Däremot kommer jag snabbt att ta bort godisen!!

Än så länge så ÄR Lewa en långsam hund, det går inte bättre om jag rör mej snabbare, jag har redan provat.
Hon blir bara förvirrad och går och lägger sej eller börjar nosa runt :eek:
Samma sak gör hon om jag försöker peppa henne för mycket...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Cavalier på 5 år som är så trött! Jag köpte henne när hon var 3 och då var hon kraftigt överviktig men med mer motion och...
Svar
13
· Visningar
1 689
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Hund Mila är en omplaceringshuns på ca 3 år som inte visste vad är leksaker. Det tog för henne ca 10 månader för att börja dra när Sherry...
2
Svar
32
· Visningar
5 530
Senast: rahl
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka