Leverinflammation??

Jate Volim

Trådstartare
Sitter hemma och oroar mig över en av mina hästar som blev sjuk igår kväll. På förmiddagen och fram till kl 14 var han som vanligt och kl 15 låg han ute i hagen. Mamma tog in honom och då var han sjöblöt. Jag åkte tillbaka till stallet och vi hade veterinärkontakt och misstänkte kolik. Promenerade lite men utan förbättring och kl 20 var veterinär äntligen på plats. Då låg han utslagen och allmäntillståndet var dåligt. Påverkade slemhinnor och cirkulationsrubbningar, puls runt 80 och smärtpåverkad. Rullade sig inte och inga "hysteriska" koliksymptom och hade inte allmäntillståndet varit så dåligt hade man nog inte oroat sig förfärligt mycket efter kramplösande och smärtlindring.

Vi åkte hur som helst till Helsingborg där prover tagits och han har sondats och fått dropp. Väldigt uttorkad vilket har gått snabbt. När vi kom in tyckte dom nog att vi var lite konstiga för han såg rätt pigg ut, inga tendenser att lägga sig och öronen framåt - ingen typisk akut kolik alltså. Det tog dock bara någon minut innan veterinärerna insåg att han var riktigt dålig så nu är pålle kvar där och vi kom nyss hem. Man misstänker leverinflammation och får provsvar om en stund.

Vad kan orsaka leverpåverkan hos en häst? Jag förstår att det kan röra sig om någon slags förgiftning men jag blir inte klok på av vad. Är det någon som har varit med om liknande eller är mer påläst på området än jag. Veterinären kommer ju såklart säga sitt men jag blir knäpp av att sitta här och vänta!

Jag vet tyvärr inget om leverinflammation men annars, om det inte är det, så är symptomen klassiska koliksyptom. De brukar också, ganska ofta, gå över när man transporterat hästen.

Jag hoppas hellre att det är ett kolikanfall som är på tillbakagång än en leverinflammation.

Lycka till.

Jag vet tyvärr inget om leverinflammation men annars, om det inte är det, så är symptomen klassiska koliksyptom. De brukar också, ganska ofta, gå över när man transporterat hästen.

Jag hoppas hellre att det är ett kolikanfall som är på tillbakagång än en leverinflammation.

Lycka till.

Nja, det är ju inte koliksymptomen som är hästens huvudsakliga problem. Koliken är ju ett symptom på att något är fel och det handlar inte om förstoppning, gaskolik, lägesförändringar eller tarmvred. Koliken orsakas ju av något annat och levern verkar vara påverkad vilket tyder på någon slags förgiftning som inte riktigt kan förklaras. Hästen är bättre just nu men man vet fortfarande inte riktigt vad som orsakat det hela. Vi har också diskuterat blindtarm Emiro men förstoppning där verkar de inte tro på efter undersökning. Vi ska se imorgon hur läget är men man grubblar ju ihjäl sig under tiden :/

Förgiftad av stånds? Har aldrig stött på det, men det är en långsam och krypande förgiftning som slår mot lever och njurar om jag förstått det hela rätt.

Fadt symptomen tycks inte stämma ang stånds:
"Stånds ger förgiftningssymptom som liknar korsörtsförgiftning. Svår förstoppning, ibland (blodig) diarré, buksmärtor, svag och snabb puls, ataxi, aptitförlust, konvulsioner, fotosensibilitet och förlamning."

Uppdatering: Man har uteslutit förgiftning och hästen är nu bättre och står hemma i stallet igen :) Orsaken till koliken förblir dock ett mysterium...

Vad skönt!!
Tyvärr är det nästan alltid så med kolik. :(

Ja, det är ju så tyvärr. Man vill ju gärna ha ett facit. Men jag är glad att vi kunde utesluta förgiftning eftersom det var obegripligt vad han i så fall skulle vara förgiftad av... Då blir man ju orolig för dom andra hästarna. Inte kul om hela högen står i Helsingborg! :crazy:

Ja, det är ju så tyvärr. Man vill ju gärna ha ett facit. Men jag är glad att vi kunde utesluta förgiftning eftersom det var obegripligt vad han i så fall skulle vara förgiftad av... Då blir man ju orolig för dom andra hästarna. Inte kul om hela högen står i Helsingborg! :crazy:

Nä, jag förstår det. Har ju själv en kolikhäst och jag vet fortfarande, efter 17 år, inte vad som ger honom det.

Som sagt, skönt att det inte var förgifning, där håller jag med dig. Det kan ju aldrig vara roligt.

Vad skönt!!
Tyvärr är det nästan alltid så med kolik. :(
Min gammelman (blev 31 år) var en maghäst och kolikhäst (plus lite annat som PPID, atroser, SBH mm). Han fick kolik då och då. Ingen aning varför. Hade mkt diarrér också.
Ett som utlöste koliken var iaf mkt stillastående, dåligt med vatten och mat.

Min gammelman (blev 31 år) var en maghäst och kolikhäst (plus lite annat som PPID, atroser, SBH mm). Han fick kolik då och då. Ingen aning varför. Hade mkt diarrér också.
Ett som utlöste koliken var iaf mkt stillastående, dåligt med vatten och mat.

Ja, det är de klassiska sakerna som kan utlösa det hela.

Denna är 15 år och har aldrig haft kolik tidigare så då blir man ännu mer förbryllad. Har man en häst med känslig mage är det ju lite annorlunda. Men det kan ju drabba alla så förmodligen var det en engångshändelse. Han har fått en kur Pro Equo och är som vanligt igen :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 970
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 096
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama