Leverfläckar

Lycanthrope

Trådstartare
Jag ska till doktorn och kolla upp ett par leverfläckar, dom är väldigt små allihop men jag är nojjig så det känns lika bra.

Men efter googlande har jag läst att chansen är väldigt liten om fläckarna är små, att det skulle vara något farligt. Stämmer det?
Ingen av dom är över 4 mm.

Det är ingen fläck som är sådär jättekonstig egentligen, eller blöder.
Jag solar inte heller, i somras rörde jag mig knappt utomhus utan byxor ens och det blev varken bad eller strand, så jag borde ju knappast tillhöra en riskgrupp? Är under 30.
 
Sv: Leverfläckar

De brukar väl säga att om fläcken förändrats ska man bli lite misstänksam, typ blir större eller ändrar färg.

Jag har själv tagit bort en leverfläck, den satt i nacken och den liksom stod ut. Var inte alls farligt utan jag blev mest chockad över att det verkligen inte kändes något efter bedövningssprutan haha. Sa det högt till min mamma i väntrummet efteråt och en tjej tackade för den infon för hon satt där och var jättenervös men jag lugnade henne :D
 
Sv: Leverfläckar

Risken ;)
Du vill väl inte att det ska vara något?

Jag har tagit bort en på ryggen, var ganska stor men var frisk vävnad.
 
Sv: Leverfläckar

Hej!

Bra att du ska kolla upp dem!

Jag har tagit bort en fläck som visade sig vara malignt melanom. Har många fläckar som till utan ytan är större än den jag tog bort. Skillnaden var att den var mer svart än brun och ojämn i kanterna samt att den ändrat form och färg.

Fick dock "beröm" av kirurgen att jag varit så pass observant. Tydligen var min i ett så tidigt stadium att det var ovanligt att upptäcka så pass tidigt.


Lycka till! Det kommer gå fint!
 
Sv: Leverfläckar

Alltid bra att kolla upp. Både min mamma och mormor har fått ta bort elakartade fläckar. så jag är väldigt nojjig trots att jag varken solar eller är över 30 år. Jag tog bort en förra sommaren och den var bara i vägen och hade vuxit, men inga fel på. I samband med läkarbesök brukar jag kolla upp andra.
 
Sv: Leverfläckar

Storlek är en riskfaktor, dock kan det givetvis vara elakartat även om det är mindre- men det är inte så vanligt.

Det där med att det blöder är inget farligt, vanligast är att ytliga harmlösa förändringar som växer på utsatta ställen rivs sönder av tex bh:n och därmed börjar blöda. Vanlig myt det där så många blir rädda i onödan. Och vice versa; inget blod betyder inte alls = ofarligt.

Klassiska varningstecken:
A- assymetri
B-border irregular (ojämna kanter)
C- color (ändrar färg, ojämn färg, se A..)
D- diameter (över ca 5mm)
E- evolving over time (växer/ändras)

Jag hade kollat upp alla som växer ojämnt, ändrar form etc, och även om de är ofärgade (all hudcancer är inte mörk eller ens brun!) ska nya upphöjningar i huden hållas koll på. All hudcancer kommer inte av solskador så även de som "skött sig" kan åka dit, även om flitigt solande ökar riskerna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3 (Varför syns inte bilden...??? Den...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 287
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp