Sv: Re: Sv: lever d-jel i släpet "uppvärmd och klar"
Du har redan svaret...
Jag skulle säger att ta en hel dag om det behövs och träna med han bara den biten du förklarade.
Åk en bit stanna. ser till att han är lugn, sen åk en bit och stanna. and repeat...
Om det är möjligt så bara börjar med den första biten. För att vänja av vissa beteende med en häst som tänker med höger sidan av hjärna så repetera är en måste. Det kanske inte räcker med att stanna 2 gånger eller även 50 gånger. Du stanna hur många gånger han behöver det. Att folk kommer säger han kommer lära sig att skrapa för att stanna är inte actuella så länge du beger att han försöker att ger lite mer.
här är också en "clue" att han var inte bekväm. Innan man åker så måste du se till att han är ok med allt även in stängningen. Som sagt om du stänger och hans huvud är högt och ögon är stilla men han står kvar är en tecken att han är obekväm. Öppna och stänga de gånger det behöves att får han avslapnat. Det kallas för "Approach and Retreat" du sätter tryck (stänga lämen) och det är obekväm och när du öppna så ta du bort trycket, han slapnar av. Att man låt han villa imellan öppning och stängning och när du kör och stanna så ger det han en stund att säger "hej, det var inte så farligt jag överlevde." Då börja de vill har denna avslapnat känsla mer och mer för det känns gått. Men mest folk ger de aldrig den chansen att hitta den kännsla de har förbråttom eller dålig tålamod. Eller helt enkelt läser av hästen för dåligt och inte vet att hästen är rädd och de aldrig ta bort trycket tills de har kommet fram eller att hästen klara inte av det och flippa ur i transporten. Ni har hört "min häst står som ett ljus, men han bara flippa ur ibland. Jag vet inte varför!"
Många hästar (inte alla) skrapar för att de har sina instinkter att spring iväg men de är i en lite låda den energi byggas up och måste kommer ut nånstans och vanligfall är det att de skrapar, kasta huvud, trappa i plats mm. vissa blev så indragen i sin egna lilla värld så börjar de popa med läparna. Vissa skrapar att protestera, en kompis hade en häst som skrapade när hö tog slut i transporten så hela vagn och bilen gungade. Han var smart men den var en som tänkte med vänster sidan av hjärna, han skrapa hon springer med mat.
Det är inte helt omöjligt för en Left brained häst men din häst låter inte så. När du kommer hem låt han står kvar i transporten. Många springer folk och lasta ut pga av hästen är otålig. Men som sagt det är för en Left brained häst jag skulle inte göra det med en Rightbrained häst där med skulle jag last ut och sen last in direkt ett par gånger tills han koppla av sen även möjligt mata kvälls mat där inne. men det beror på hästen och stressen.
Tyvärr är du inte änsam med detta. Men ser last träning inte som bara att lasta men att hela resan räkna och ser det som en utmaning istället för att du har misslyckat.
Som Linda Parelli säger mycket: "it's not about the trailer, it's about his fears".
Fix his fears and the trailer is not a problem.
Nu är det mycket mer till det än jag har förklarat men det finns trådar men tips redan om just detta. Och sen är det även mer saker än vad finns här på buke. Din häst är inte obotningsbar han bara behöver tid.