lever d-jel i släpet "uppvärmd och klar"

Sv: lever d-jel i släpet "uppvärmd och klar"

Trevlig ton, vem är du då?
Mitt svar riktar sig inte till någon speciell person, blir en aning frustrerad på att man tror att alla hästars beteende kan plockas bort genom olika materiella saker.
En del hästar är dumma att köra oavsett vad de åker. Motsägande, eftersom samma häst en annan dag står blick still i exakt samma fordon.

Du svarade på mitt inlägg, och därför blev svaret du gav väldigt konstigt om du förstår. Använd det inlägg med svars kanpp du vill svara på, tar du det närmaste inlägget så blir svaret missvisande. Vill du skriva ett allmänt svar, kan du använda sista inlägg och starta ditt inlägg med tex *KL* som betyder knapplån. På så sätt slipper man missförstånd.

Möjligen, har ingen erfarenhet av det. Men med tanke på vad författaren själv skrev.

Har ett enkelaxlat värmlandsläp grönt 2001 och har bred bom bak (trekvarts)

Så verkar ju inte vagnen vara av äldsta modell.;)

Det spela ingen roll vad man har för transport. Man kan fakatis träna om hästar att känna sig trygg, även i en plast påse på hjul om man gör det rätt. Det har inte med boggie eller en axel, mellan vägg in eller ut, ljust eller mörkt. Alla dessa grejer har mer med komfort att göra men inte hur själva hästen känner. Om din häst inte kan står still vill den inte vara där, den har med självförtroende för den sitsen den har hammnat in. Visst kan man köpa vissa trailers för att lättna dessa betyende men för de flesta finns det kvar men inte lika utåtriktad.

Det ända som kom med nåt vettig var Boj. Träna om. Träna, träna, träna!!! Börjar från början, för någonstans har du missat nåt. Träna inte bara för att gå på, man måste tränna att var på, stanna på-avslapnat. Många hästar ser jag gå på och de står där men de är inte avslapnat. Hög huvud, spänt, mm. Du måste tränna så att hästen får mer självförtroende, känna sig säkert där inne, och den kan lita på dig och står lika avslapnat som om den sover i hagen.

De flesta bara lastträna och sen sluta efter de har fått in hästen. Men det finns MASSA mer arbete för en häst som inte känna sig trygg. Folk vill inte ta det tid att tränna, men de bry sig inte det tid de kasta bort att last en krånlig häst om och om igen. Eller även transportera. Din häst säger nåt klart och tydligt att du har missat nåt i träning.

Nu än annan poäng...Man kan lära en häst att transportera i vad som helst. MEN Jag rekomendera bara stabila boggie vagnar. Som sagt det hjälper att den är skönn att åker i men det är inte problemet. Jag tränna mina i en "straight load" dvs som en vanliga transporter att hästar åker rakt fram. För att det är svårare att får en häst bekväm i den, när jag är säkert att de är ok då kör jag de i "slant load" (hästar åker snett) för det är enklare att åka i för de. Den är mycket större och ljusare än en vanlig, så att om de kan tåla/lita på en vanlig transport känner de ännumer bättre senare i en större.

Jag skrattar lite när jag läser ditt inlägg, främst detta.
även i en plast påse på hjul om man gör det rätt.
Jag har vistats på Island under många somrar, vad man fick se där i transportväg var väl iofs ingen på på hjul men faktiskt inte långt ifrån.:eek:
Där fraktade man allt från 1-5 hästar i stöten, och de knallade på trots avsaknaden av träning märkligt nog. Eller knalla och knalla, ibland fick de hoppa på, då transporten bestod av att flak med ett lågt räcke.:eek:

har en häst som höll på så så fort vi svängde men sen täckte vi för fönstret ohc breddade åt honom ohc nu mer rör han inte en fot, en annan vi hade var lite gungig, bråkig tills vi bytte till ett boogi-släp, står betydligt snällare nu...

Men hallå!!! Gick mitt inlägg spårlöst förbi? De av våra hästar som härjar gör det oavsett vad de färdas i, lastbil eller trailer.
Vi har både enaxlat och boggi, Kylinge, Boj och VV.
Den som är förbannad hoppar, skuttar, slår och härjar vilt så länge den har lust. Bilen kan stå still eller rulla, spelar ingen roll.
2 eller 3-hästars lastbil, mycket kompetenta chaufförer, lugna resor, snälla kompisar, hö och vatten serverat. Åka fram eller baklänges, brett eller smalt.
De flesta står som tända ljus och trivs med att förflyttas hit och dit, lättlastade är samtliga iaf på lastbil.
Den som hoppar på väggarna som värst, av som det ser ut ren ilska, ska den stanna hemma då?
Hon har avslutat sin tävlingskarriär och är nu dräktig men måste ändå transporteras.
Inse att hästar är individer och har olika åsikter om saker, dessa åsikter delas inte alltid av oss människor...............

Du har helt rätt. :bow:

Vi har haft en svårtransporterad häst, som fick panik och stod och balanserade upp sig mot väggen så fort den kom in i transporten. Slog och sparkade. Vare sig det var en stor Ume, eller en mindre enaxlad.

Vi har även haft/har hästar som är lätta att lasta. Som knallar glatt in i Boj boogie likväl som mindre enaxlad.

Så helt klart att individen styr.

*kl*

Men hästar åker bättre i boogie än enaxlad, och nya släp är bättre än gamla. Men alla har inte råd med nya Ume eller Boj, vi finns vi som bara har råd med begagnade eller lågbudgetsläp också. :) Hästarna kan åka bra även i ett billigare släp.

Norrland

Tack för alla svar. Jag vet inte vad jag ska börja att träna på!
Han går snällt in ställer sig, inte slänger sig eller backar.när bilen rullar eller strax innan då börjar han sparka med frambenen. så låter jag han stå en stund då tysnar han när sen bilen börjar rulla då lever han j-vel till saken hör att jag ska upp för en brant backe 2 skarpa svängar och ner igen sen upp för en lång backe sen raka spåret i 5 km han sparkar tills vi kommer ut på rakan och det går lite fortare sen de sista 2 km är mycket backigt och kurvigt med mycket "gluffor" i asfalten. när vi kommer fram är han svettig och uppstressad men bara luckan och lemmen är nere så är han lugn han backa oftas lugnt ut. Och är som en filbunke som vanligt hemma (lite trött). På hemvägen är han lugn tills vi kommer till den långa nerförsbacken och hem till stallet ca1km är han hemsk.
Alla säger till mig att det är för han känner igen sig och vill hem.
Jag har faktiskt hoppat av att åka till vissa träningar och tävlingar för jag inte orkar vara såå nervös för att det ska hända något på vägen.
Ska prova att åka i en boggi nästa gång jag ska träna.

Tacksam för svar

Jag har en likadan häst, eller hade snarare. Han får åka utan mellanvägg när han åker ensam, annars lastar jag honom på höger sida med lång uppbindning vid sällskap.

Det är inte lätt att veta hur man tränar på häst som inte klarar att släpet rörs.

Svårlastad går alltid att träna bort mer eller mindre. Det är inte lika stort problem.

Däremot svårare med en äldre häst som får panik inuti släpet. Jag vill också få träningstips.

Norrland

Jag har sagt det förut men säger det igen, prova ta ut mellanväggen eller sätt fast den så den står helt mot väggen. Är hästen bredåkare kan man träna hur mycket som helst, det fungerar ändå inte om den får panik över att känna sig instängd. Bättre att ändra förutsättningarna så att det passar hästen.

Jamen, om hästen känner panik ändå.?

Den vi hade gick inte smalt. Det var omöjligt. Brett fick den bara panik så tillvida att den höll på att falla omkull, blanserade upp sig mot väggarna. Såg ut som in den ville lägga sig.

Så ok, om den inte klarar att bredåka. Vad göra?

Norrland

Om hästen inte haft en traumatisk upplevelse med någon släp så finns det väl egentligen bara en enda anledning till att den inte står still. Den KAN helt enkelt inte, detta kan ju bero på att hästen har dålig balans eller att den som kör inte kör tillräckligt lugnt.

Har haft en häst som stod och skrapade mycket i transporten, blev illa åtgånget på gummimattan. Det som hjälpte den hästen var att jag började köra riktigt rejält sakta och försiktigt. Nästan så hon inte alls märkte att vi åkte.
Självklart använder jag även boggievagn, inget i världen kommer få mig att köra häst i enaxlat igen.

/M

KL
Tycker att det blir stor skillnad om det finns ett större fönster. dels för klaustrorisken, dels för att de tycker att det är trevligt att se ut.

det fanns ju tips om att sätta upp en plåtspegel i Ridsport för många år sen.

Möjligen, har ingen erfarenhet av det. Men med tanke på vad författaren själv skrev.

Så verkar ju inte vagnen vara av äldsta modell.;)

Nej, men VV såg ungefär likadana ut fram tills rätt nyligen så det spelar nog ingen större roll. :)

Re: Sv: lever d-jel i släpet "uppvärmd och klar"

Jag vet inte vad jag ska börja att träna på!
Du har redan svaret...
Han går snällt in ställer sig, inte slänger sig eller backar.när bilen rullar eller strax innan då börjar han sparka med frambenen.

Jag skulle säger att ta en hel dag om det behövs och träna med han bara den biten du förklarade.

Åk en bit stanna. ser till att han är lugn, sen åk en bit och stanna. and repeat...
så låter jag han stå en stund då tysnar han när sen bilen börjar rulla då lever han j-vel till saken hör att jag ska upp för en brant backe 2 skarpa svängar och ner igen sen upp för en lång backe sen raka spåret i 5 km han sparkar tills vi kommer ut på rakan och det går lite fortare sen de sista 2 km är mycket backigt och kurvigt med mycket "gluffor" i asfalten.
Om det är möjligt så bara börjar med den första biten. För att vänja av vissa beteende med en häst som tänker med höger sidan av hjärna så repetera är en måste. Det kanske inte räcker med att stanna 2 gånger eller även 50 gånger. Du stanna hur många gånger han behöver det. Att folk kommer säger han kommer lära sig att skrapa för att stanna är inte actuella så länge du beger att han försöker att ger lite mer.
är vi kommer fram är han svettig och uppstressad men bara luckan och lemmen är nere så är han lugn han backa oftas lugnt ut.
här är också en "clue" att han var inte bekväm. Innan man åker så måste du se till att han är ok med allt även in stängningen. Som sagt om du stänger och hans huvud är högt och ögon är stilla men han står kvar är en tecken att han är obekväm. Öppna och stänga de gånger det behöves att får han avslapnat. Det kallas för "Approach and Retreat" du sätter tryck (stänga lämen) och det är obekväm och när du öppna så ta du bort trycket, han slapnar av. Att man låt han villa imellan öppning och stängning och när du kör och stanna så ger det han en stund att säger "hej, det var inte så farligt jag överlevde." Då börja de vill har denna avslapnat känsla mer och mer för det känns gått. Men mest folk ger de aldrig den chansen att hitta den kännsla de har förbråttom eller dålig tålamod. Eller helt enkelt läser av hästen för dåligt och inte vet att hästen är rädd och de aldrig ta bort trycket tills de har kommet fram eller att hästen klara inte av det och flippa ur i transporten. Ni har hört "min häst står som ett ljus, men han bara flippa ur ibland. Jag vet inte varför!:crazy:"
Många hästar (inte alla) skrapar för att de har sina instinkter att spring iväg men de är i en lite låda den energi byggas up och måste kommer ut nånstans och vanligfall är det att de skrapar, kasta huvud, trappa i plats mm. vissa blev så indragen i sin egna lilla värld så börjar de popa med läparna. Vissa skrapar att protestera, en kompis hade en häst som skrapade när hö tog slut i transporten så hela vagn och bilen gungade. Han var smart men den var en som tänkte med vänster sidan av hjärna, han skrapa hon springer med mat. :grin:

Alla säger till mig att det är för han känner igen sig och vill hem.
Det är inte helt omöjligt för en Left brained häst men din häst låter inte så. När du kommer hem låt han står kvar i transporten. Många springer folk och lasta ut pga av hästen är otålig. Men som sagt det är för en Left brained häst jag skulle inte göra det med en Rightbrained häst där med skulle jag last ut och sen last in direkt ett par gånger tills han koppla av sen även möjligt mata kvälls mat där inne. men det beror på hästen och stressen.

Jag har faktiskt hoppat av att åka till vissa träningar och tävlingar för jag inte orkar vara såå nervös för att det ska hända något på vägen.
Ska prova att åka i en boggi nästa gång jag ska träna.
Tyvärr är du inte änsam med detta. Men ser last träning inte som bara att lasta men att hela resan räkna och ser det som en utmaning istället för att du har misslyckat.

Som Linda Parelli säger mycket: "it's not about the trailer, it's about his fears".
Fix his fears and the trailer is not a problem.

Nu är det mycket mer till det än jag har förklarat men det finns trådar men tips redan om just detta. Och sen är det även mer saker än vad finns här på buke. Din häst är inte obotningsbar han bara behöver tid.

Hade du eller hade du inte provat plocka ut mellanväggen ? Din häst kan ju vara bredåkare..och JA, dom kan bli det trots dom aldrig vart det förut.

Jamen, om hästen känner panik ändå.?

Den vi hade gick inte smalt. Det var omöjligt. Brett fick den bara panik så tillvida att den höll på att falla omkull, blanserade upp sig mot väggarna. Såg ut som in den ville lägga sig.

Så ok, om den inte klarar att bredåka. Vad göra?

Norrland

Då har du tyvärr stora problem.... Kanske b-kortslastbil skulle kunna vara ett alternativ? Har du provat ha mellanväggen kvar men helt uppställd mot väggen så att han kan balansera sig mot något men ändå stå brett.

Jag har bara hört om ett "lyckat" fall på en häst som blivit transporträdd efter en olycka. Den var dock ingen klassisk "bredåkare" (vilket vilken häst som helst helt plötsligt kan bli utan att man ser någon yttre orska) utan det var olyckan som ställt till det. Den hästen lastade de i deras platt hage och åkte i åttor varje dag i flera månader tills han blev lugn.

Annars är det nog bara lastbil som fungerar om det inte fungerar att åka brett.

Min häst gjorde precis likadant första gången vi körde honom, sparkade i varje kurva. Till andra gången provade vi att ta ut mellanväggen och hästen stod blickstilla hela resan. Så min häst vill stå brett, annars går det inte.
Han åker Boj och dom är ju ljusa och hyfsat breda.

Liknande trådar

Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 704
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar