Leva sparsamt?

Du har fått rätt många bra tips här redan.... Planering och kontroll över sina utgifter och inkomster är A och O. Bland det viktigare tycker jag iallafall är att:
  • du börjar föra en detaljerad kassabok. Hur mycket går åt till mat, kläder, bil, hästen, nöjen, öl/vin/sprit, godis etc... De där småutgifterna är ofta de som i slutändan blir rätt stora.....
  • Planera matlagning och inköp, Laga mat för 4 personer och frys in allt som blir över. Då finns det alltid en matlåda att ta ur frysen. Skaffa appen matpriskollen till din telefon så kan du se vad som är billigt/reas just i ditt närområde...
  • Se över alla dina abonnemang. man kan spara många hundralappar per månad genom att kolla att man har billigast möjliga el, försäkringar, telefon, bredband. Framför allt många betalar för mycket för sitt bredband... alla behöver inte max...;)
Bra!

@alazzi allt som skrivs handlar faktiskt om att inte vara toksnål utan att bli just ekonomisk.

Om man vet vad man gör med sina pengar är det lättare att placera dem rätt. Se matinköp etc som just placeringar.

Den summa pengar du har att röra dig på under månaden - vad vill du göra med den.

Matpriskollen är bra så länge man befinner sig i Sverige.

Men det kan ju finnas något liknande i TS nuvarande hemland.

Egentligen, så länge man inte lyxkonsumerar mat genom mestadels helfabrikat och uteätarvanor, så är väl det här med att så snart någon ber om hjälp att leva billigare kommer ofelbart tips om potatis och buljong-kost ganska snävt tänkande som jag tror är ett feltänk framförallt då det gäller en ensamstående mamma. Jag tror väl att det framförallt i andra utgiftsposter man ska tänka om, vad man har för utgifter som man kan betrakta som onödiga då det gäller nya kapitalprodukter som bil, telefon, tv, onödigt resande, shoppingtendenser och kostnader relaterat till rena onödigheter. Maten är väl i regel det första de flesta drar ner på ganska förståndigt, innan man ber om hjälp. Eller tänker jag fel?

Nu har jag inte kollat in alla råden du har fått och skriver enligt mitt eget tänk och erfarenhet. Därför är risken kanske att det blir dubbelt.

Katten och hunden:
- Här skulle jag vilja slå ett slag för kristallsand (finns billigt på rusta och öb). Varar länge, slängs minimalt, luktar minimalt.
- Se över deras mat, vad äter dom idag, hur mycket och vad kostar det? Kanske finns bättre och billigare alternativ i storpack.

Maten:
- Gör en inventering av kylskåp, frys och skafferi. Se till att alltid ha basvaror hemma. Konserver är också bra då dom oftast är billiga och kan stå länge.
- Skriv handlarlista, tänk ut middagar för en vecka eller en månad i taget beroende på hur ofta du kan/vill handla.
- Baka frukostbullar och släng i frysen.

Abonnemang:
- Har du bästa mobilabonnemanget för dig? Finns kanske något bättre?
- Kolla upp samma med bredband och ev hemtelefon.
- Har du tv? Isf hur många kanaler, använder du alla, finns det möjlighet att ha färre?

Transport:
- Det är billigare att köra långa sträckor än korta då bilen drar mer korta sträckor.
- Cykel kan du försöka hitta en begagnad, börja med att bestäm dig för modell och antal växlar osv du vill ha så blir det lättare att leta fram vad man vill ha.
- Samåk med vänner om möjlighet finns, både billigare och roligare! :)

Hästen:
- Se över fodret, vad behöver hästen och hur mycket kostar det vart?
- Stallplats går det att lösa billigare?
- Hovslagare går det att lösa billigare?
- Kan du kanske skaffa en medryttare som betalar en summa?
- Känner du att du inte har råd med hästen just nu - se om du kanske kan låna ut den på foder till nån bra så slipper du hästkostnaderna just nu.

Jamie oliver har ett program som heter middag på 15 minuter eller nåt liknande. Möjligt att du får översätta det till engelska för att hitta recepten. Ser supergott ut och är bra mat.

Annars skulle jag tipsa om att laga mycket mat på helgerna och stoppa matlådor i frysen. Köttbullar är enkelt att göra stora lådor av. Pajer likaså om du har långpanna. Köttfärssåser, grytor osv. Man kanske kan ta med barnet (har för mig att du har ett barn?) i matlagningen och göra det som en trevlig söndagsaktivitet.
Jamie Oliver 15 minute meals är bra för snabba måltider. Han gör även en show som heter Money saving meals som ger bra tips. Som någon skrev har man oftast dragit ner på matkostnader det först man gör men att faktiskt lära sig att laga mat av olika billiga råvaror kan göra stor skillnad.

Halvfabrikat är inte heller alltid dyrare. Pasta som jag gör hemma kostar betydlig mer än billig "stapel pasta", däremot fish and chips hemma är både snabbare, godare och billigare än att köpa ute.

Egentligen, så länge man inte lyxkonsumerar mat genom mestadels helfabrikat och uteätarvanor, så är väl det här med att så snart någon ber om hjälp att leva billigare kommer ofelbart tips om potatis och buljong-kost ganska snävt tänkande som jag tror är ett feltänk framförallt då det gäller en ensamstående mamma. Jag tror väl att det framförallt i andra utgiftsposter man ska tänka om, vad man har för utgifter som man kan betrakta som onödiga då det gäller nya kapitalprodukter som bil, telefon, tv, onödigt resande, shoppingtendenser och kostnader relaterat till rena onödigheter. Maten är väl i regel det första de flesta drar ner på ganska förståndigt, innan man ber om hjälp. Eller tänker jag fel?
Absolut inte men nu skrev hon ju att det blir mycket fabrikat och om det är tiden som är knapp kan man ju göra sin egen mat och stoppa i frysen på lediga dagar för det går ju också snabbt att värma på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 900
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 044
Senast: Korven
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka