Letar efter en fullblodshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gonzo
  • Startdatum Startdatum
G

Gonzo

Ska betäcka mitt sto till våren med en fullblodshingst men jag vet inte med vilken. Ska ha fölet till framtida tävlingar inom fälttävlan har någon några tips på någon hingst

Eighty Eight Keys har ju gett massa fina fälttävlanshästar, avkommor jag sett efter honom har varit ganska jobbiga att hantera, rädda för det mesta men hoppat kanon! Ett annat tips - San Quintero kanske?

Skulle tipsa dig om Dalby Jaguar xx. Har själv ett sto efter honom. Linda och Sara Algotsson här nere har också bra hästar efter honom. Även en kompis till mig har ett sto efter Dalby Jaguar som gått två stjärnig fälttävlan. Har för mig att Anna hassö har någon efter Dalby Jaguar också. De hästarna jag sett efter honom är modiga, storhoppande och trevligt steg. :)
Lycka till!

Blue talk lägger jag också min röst på! Definitivt inte 88keys. Jag har bara sett en enda avkomma som hoppar ganska bra och det är keymaster. Själv är han ju inte ens visad i hoppning. De flt hästar som är efter honom har varit ridna av BRA ryttare! S.K som piia hade, hade jag aldrig vågat rida terräng på med de frambenen! MEN! Det här är min personliga åsikt, jag anser att det finns bättre xx-hingstar. Tex BT, oldtimer eller come fast (om han finns kvar i svensk avel, bara naturligt?!) Jag har för mig att san quintero är underkänd i hoppningen(?) Han står väl på Gotland nu?
Jag vill bara påpeka igen att det här är min personliga åsikt!!!

Förressten, Comefast xx är ju uttagen till fälttävlansprojektet, så den är bra om du hoppas på en fälttävlansavkomma.
Comefast xx har flera segrar och placeringar i svår hoppning.
/P

Jag älskar fullblod, och ser gärna att vi använder xx-hingstarna mer..
Oavsett vad man skall ha avkomman till, kan det vara bra att komma ihåg en sak.
De xx som "har slagit igenom" internationellt, har själv som regel tävlat msv eller mer.
Inte alla xx passar halvblodsaveln. Även om de har en kanon exteriör, så kan det löna sig att använda de som visat att de själva fungerar som ridhästar.

Detta gäller naturligtvis även ston.
Tittar du på de xx-ston som "gör bra ifrån sig" i produktion av tävlingshästar, så har de som regel resultat själva.

Lycka till!

Vänta du tills efter Bruksprovet och se om Business x går igenom för då skall du definitivt välja honom. Dessutom har han ju själv fantastiska meriter inom fälttävlan och bättre kommer det bli.
Ta INTE 88:an för dom avkommorna hoppar inte bra, till dressyr däremot är han bättre lämpad.

Om jag vore du skulle jag slänga ett öga på årets bruksprov! Både Business x och Stravinsky xx ska göra det och går de igenom så är ingen av dem helt fel, även om jag har för mig att Stravinsky är lite mer dressyrinriktad. Business meriter talar ju för sig själva!
Come Fast xx är ju med i fälttävlanssatsningen och har själv gått 1.60 hoppning. Står dock på naturlig betäckning.

Kanudos f-89, dansk ägd, står på Hästak om jag inte minns fel :confused: och är efter Acatenango- cortez (xx)- Tiepoletto. Jag har fått intrycket av att han är lite mer dressyr inriktad men jag vet inte, han står ju på hästak. (iofs betyder det väl inte att de inte kan ta in dressyrhingstar)

son of a gun !!! min ponny är efter honom och mamman är NF. han hoppar kanon och hans temprament är underbart. finns det ingen sida man kan kolla på hingstar alltså fbl?? :confused:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka