Letar den ultimata stallhunden.

Sv: Letar den ultimata stallhunden.

Det här kankse låter lite korkat:

Men vilken vallhund har minst vallegenskaper, om man räknar bort schäfer.

Det måste väl nästan vara collien va?

Grupp 1 Vall-, boskaps- och herdehundar

Australian cattledog
Australian kelpie
Australian shepherd
Australian stock dog/working kelpie
Australian stumpy tail cattle dog
Bearded collie
Beauceron
Belgisk vallhund/ groenendael
Belgisk vallhund/ laekenois
Belgisk vallhund/ malinois
Belgisk vallhund/ tervueren
Bergamasco
Berger des pyrénées à face rase
Berger des pyrénées à poil long
Berger picard
Border collie
Bouvier des ardennes
Bouvier des flandres
Briard
Ca de bestiar
Cao da serra de aires
Ceskoslovenský vlcak
Ciobanesc romanesc carpatin
Ciobanesc romanesc mioritic
Collie, korthårig
Collie, långhårig
Gos d'atura catalá
Hollandse herdershond, korthårig
Hollandse herdershond, långhårig
Hollandse herdershond, strävhårig Hrvatski ovcar
Juzjnorusskaja ovtjarka
Kelpie ( Se: Australian kelpie )
Komondor
Korthårig collie ( Se: Collie, korthårig )
Kuvasz
Lancashire heeler
Långhårig collie ( Se: Collie, långhårig )
Maremmano abruzzese
Mudi
Old english sheepdog
Perro de pastor mallorquín ( Se: Ca de bestiar )
Polski owczarek nizinny
Polski owczarek podhalanski
Puli
Pumi
Pyreneisk vallhund, face race ( Se: Berger des pyrénées à face rase )
Pyreneisk vallhund, poil long ( Se: Berger des pyrénées à poil long )
Saarloos wolfhond
Schapendoes
Schipperke
Schäfer
Shetland sheepdog
Slovenský cuvac
Sydrysk ovtjarka ( Se: Juzjnorusskaja ovtjarka )
Vit herdehund
Welsh corgi cardigan
Welsh corgi pembroke
Working kelpie ( Se: Australian stock dog/working kelpie )

Shetland sheepdog. Vallhund utan större vallust. Mkt lättskött päls. Bara att skölj om den blivit smutsig. Mkt följsam. Enormt söta.

Jag har haft både dvärg- och vanlig schnauzer med i stallet och det har fungerat utmärkt. De fryser inte och hänger med bra när man är ute i skogen. Dessutom har de alltid hållt sig i närheten av mig och inte haft en tanke på att sticka iväg. Har även fungerat bra då jag har ridit på banan eller på ängen, då har de lagt sig precis utanför och väntat tills jag ridit klart.
Nu har jag ju en liten bebis dvärgschanuzer så förhoppningsvis kommer även han fungera bra i stallmiljön. Han har redan hunnit hälsa på hästarna och han tycker att de är STORA och lite läskiga..dessvärre har han ännu inte fattat att de har FYRA ben som flyttar på sig...men det lär han väl lära sig!

Kan varmt rekomendera schnauzer, de är perfekta stallhundar, vaktar visserligen lite grann när det kommer nytt folk men håller sig på gården och följer gladeligen med på uteritter. Ingen utav mina har sprungit efter vilt, eller möjligtvis en kort, kort sträcka efter en hare eller STALLKATTEN. :angel:

Stallkompisen har två dalmatiner och de är perfekta stallhundar. Väldigt observanta runt hästarna. Stallets ena ponny är smådjurshatare. Skojar inte när jag säger att hon vill bokstavligt talat hoppa och ta död på allt som rör sig. Men dessa två hundar accepterar hon. Väldigt sociala, utåtriktade och glada hundar. Morrar absolut inte på korvätande barn. Troligare att de sätter sig brevid med världens fjäskigaste och snällaste ögon. Dalmatiner verkar vara väldigt mutbara hundar :rofl: De kräver inte några långa promenader eller enligt kompisen eller en massa aktivering.
Min nästa voffsing blir nog en prickig en ;)

Nu menar du väl inte att dalmatinern skulle vara direkt mutbar :confused: :D. Mina två prickar fnyser av förakt för dina fördomar (samtidigt som de håller en väldigt koll på när jag äter min apelsin för jag kan ju råka tappa något) :D.

Nackdelen med dalmatiner skulle väl vara att de kan vara lite frusna om det är -grader och de inte rör på sig. Jag får alltid ha täcke på mina. Sommaren däremot är inga som helst problem. När andra hundar ligger och tjostar i skuggan så skuttar mina med utan att ens hänga med tungan.

Rent generellt så är inte dalmatiner några jakthundar + att de brukar ha ganska litet revir och hålla sig på gården.

Gamletanten brukar inte gå att övertala att följa med ner till stallet när det är mörkt, kall och/eller vått ute. Hon brukar ligga på soffan och kura ihop sig så mycket det går (helst under ett täcke) när hon märker att jag är på väg ner till stallet. Misstänker att hon går efter "Syns jag inte så finns jag inte".

Mvh

Tora

Mina två rhodesian ridgebacks är nästan födda i stallet, jag tycker att dom passar perfekt, men dom kräver ju oxå lite annan aktivering än bara ridturer oxå.

Nåväl, dom passar mig och mitt stall-liv perfekt !

Jag har en Norsk buhund korsning och älskar den rasen! Dom har iofs använts både som jakt- och vallhund men är framförallt en utpräglad gårdshund. De har en del vakt i sig vilket innebär att man får träna en del på det för att de inte ska bli skälliga. Pälsen är varm men relativt lättskött. Det är en kompakt och tålig hund och min funkar kanonbra i stallet! De kräver en del fysisk aktivitet men jag upplever inte att de är mer krävande än de flesta andra raser som är av den typen att de kan vara med ute på längre ridturer osv. Min är en tuff och social hund som är väldigt lättlärd.

Hoppas du hittar nån trevlig hund som passar dig:)

Cavalier king charles spaniel! lagom liten och social, med liten jaktlust. minus: pälsen. hjärtproblem. Cavaliern är härlig och lätt sällskapshund att ha göra med!

"lite knapplån" :D

Förstår precis din frågeställning, då jag och sambon förhoppningssvis kommer att flytta in i vårt kommande nybyggda hus nästa år (där har vi redan har stall och garage) och jag definitivt kommer att skaffa en hund då jag under hela mitt liv växt upp med hundar runt mig så har även jag samma fundering. Har vart inne på Collie(långhårig) och gjorde sen ett avsteg mot pischer/dvärgpinscher, men efter att ha pratat med både uppfödare till dvärgpinscher och collie så har jag åter landat mot collien igen. P.G.A att tydligen så är pischern en liten vovve som kräver mycket mer motivation för att bl.a. lära sig saker, lessnar fort om man säger så. Och pälsen var bl.a det första som avskräckte mig från collien, men då en korthårig inte är något alternativ för mig har jag insett att vill jag ha en "sådan" hund får jag banne skylla mig själv och se till att klara med pälsvården också. Såå det lutar mot en riktig Lassie-vovve här iaf. Hoppas du får lite tips och hjälp med ditt val! :banana:

Förstår precis din frågeställning, då jag och sambon förhoppningssvis kommer att flytta in i vårt kommande nybyggda hus nästa år (där har vi redan har stall och garage) och jag definitivt kommer att skaffa en hund då jag under hela mitt liv växt upp med hundar runt mig så har även jag samma fundering. Har vart inne på Collie(långhårig) och gjorde sen ett avsteg mot pischer/dvärgpinscher, men efter att ha pratat med både uppfödare till dvärgpinscher och collie så har jag åter landat mot collien igen. P.G.A att tydligen så är pischern en liten vovve som kräver mycket mer motivation för att bl.a. lära sig saker, lessnar fort om man säger så. Och pälsen var bl.a det första som avskräckte mig från collien, men då en korthårig inte är något alternativ för mig har jag insett att vill jag ha en "sådan" hund får jag banne skylla mig själv och se till att klara med pälsvården också. Såå det lutar mot en riktig Lassie-vovve här iaf. Hoppas du får lite tips och hjälp med ditt val! :banana:

Ha ha, du tänker som jag, jag byter ras varje vecka typ. Men det måste ju bli rätt. Det är så många som köper fel sorts hund. Ungefär som att köpa en skiftnyckel till att spika med. Det går ju naturligvis, men sämre.

Så sant så sant! :D
Jag vill naturligtvis ha "rätt" hund för mig, men oavsett hur många gånger jag byter hund kommer jag alltid tillbaka till Collien, men det räcker att jag tvivlar på min förmåga att sköta pälsen så vipps så har man bytt till typ en RR eller nåt annat korthårigt, men det som också betyder mycket för mig är viljan att arbeta, viljan att vara till lags då det är den typen av hund jag söker. Jag vill inte ha en hund som behövs motiveras med en massa godis ex. för en halvtimmes lydnadsträning m.m. så ja jag faller alltid tillbaka till mitt ursprungsval...:p

Så sant så sant! :D
Jag vill naturligtvis ha "rätt" hund för mig, men oavsett hur många gånger jag byter hund kommer jag alltid tillbaka till Collien, men det räcker att jag tvivlar på min förmåga att sköta pälsen så vipps så har man bytt till typ en RR eller nåt annat korthårigt, men det som också betyder mycket för mig är viljan att arbeta, viljan att vara till lags då det är den typen av hund jag söker. Jag vill inte ha en hund som behövs motiveras med en massa godis ex. för en halvtimmes lydnadsträning m.m. så ja jag faller alltid tillbaka till mitt ursprungsval...:p

Varför inte en engelsk springer spaniel?!

Hade det inte varit för att jag dessutom är utseendefixerad så skulle det säkert fungera...:D
Tyvärr så har jag en väldigt bestämd åsikt om vilken typ som jag faller för...:cool:
Stryk borde man ha för att man i den meningen måste ha en "snygg" hund (i mina ögon då):crazy:

Äh, jag gillar också mina hundar för att jag tycker att raserna är snygga! (Har en wheatenterrier och en portis)

Men det finns ju typ 400 andra raser att välja mellan. Det måste finnas något som du söker men inte har colliens pälsvård :idea:

Hade det inte varit för att jag dessutom är utseendefixerad så skulle det säkert fungera...:D
Tyvärr så har jag en väldigt bestämd åsikt om vilken typ som jag faller för...:cool:
Stryk borde man ha för att man i den meningen måste ha en "snygg" hund (i mina ögon då):crazy:
Varför då? Jag skulle inte vilja ha en ful hund i sängen :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka