Letar den ultimata stallhunden.

Sv: Letar den ultimata stallhunden.

Varför då? Jag skulle inte vilja ha en ful hund i sängen :D

:rofl:
Så sant! Vill nog inte titta in i vilken snyta som helst när man vaknar på morgonen....:D
Jo finns säkert hur många raser som helst som sagt, men det är något med collien särskilt som fängslar mig.;)

Nu har jag det!
En islänsk fårhund, dom är helt suveräna!
Dom jag har träffat är nöjda med att följa med på ridturer och har inte haft några vallningskrav. Den behöver inte mycket pläsvård, fäller två gånger per år och fäller då allt på en gång ;) + att dom ser "nääästan" ut som en collie (ok då, om man är närsynt så :rofl:)

Läs om den iaf, du kanske fastnar för den!!:idea:

Ja en bekant till mig har en sådan faktiskt, springer runt själv på gården mest hela tiden! Jättefina hundar, men jag får för mig att dom lätt kan bli lite skälliga?:crazy:

Det vet jag faktiskt inte, dom jag känner skäller bara om de ser tex rådjur vid hagarna (observera att dom bara talar om att de är där, de jagar dom inte) eller bara allmänt talar om att det kommer någon, inte något vansinnigt skällande utan bara några skall och sen är det bra. Det har nog lite med uppfostringen att göra.

KL

Åh jag vill också leta efter hund... Det är så mysigt! :)
Skulle även jag vilja ha en stallhund. Har två idag och enligt min sambo är det maxgräns :cool: Right... Men ingen av dem kan följa med i stallet/ut på ridturer. Att jag dessutom inte har några bra ridvägar dvs en hel del sträckor vid biltrafikerade vägar gör det hela ännu värre :-( Lancashire heelern är i mina ögon den ultimata stallhunden, OM man tränar bort vallhundsbeteendet (min lancashire heeler försökte valla min häst när vi red, fungerade ju sådär alltså :cool: ) Vid 12 års ålder har han lagt vallandet på hyllan, men skulle nog inte orka med att hålla tempot uppe vid trav och galopp.

Någon frågade om vallhundar med minst vallinstinkt, och då måste jag nämna Briarden. Även om den är långhårig så är den lättskött - bara att borsta igenom lite då och då. Dessutom blir den inte helt urflippad om den inte får valla - så länge den får springa, motioneras och får lite mental träning (lydnadsträning eller spår)

Jack Russels är i mina ögon på tok för ettriga och för mkt "terrier" men visst, har man riktig pli på dem så ;)

Nu har jag det!
En islänsk fårhund, dom är helt suveräna!
Dom jag har träffat är nöjda med att följa med på ridturer och har inte haft några vallningskrav. Den behöver inte mycket pläsvård, fäller två gånger per år och fäller då allt på en gång ;) + att dom ser "nääästan" ut som en collie (ok då, om man är närsynt så :rofl:)

Läs om den iaf, du kanske fastnar för den!!:idea:

Tack för tipset! Mycket tilltalande utseende, ska läsa mer om dem.
Kan du inte berätta mer om din.

Skällig?
Vaktig?
Läraktig?

Har ingen egen men det fanns en i det stall jag hyra stallplats i tidigare och en som gick samma hundkurs som jag.

Som du kan läsa i inlägget jag skrev tidigare så va den i stallet inte skällig, utan bara talade om ifall det kom någon, dock inte på alla då hon kände igen de flesta.
Det jag upplevt på de jag träffat så är de väldigt trogna sin ägare, mycket lugn, inte så värst självständig så den springer inte iväg själv, kloka, inte hoppiga, inte så att dom snor korv av små barn ;)
Allmänt trevliga hundar.

Nu har ju jag inte träffat så många så man kan säga att de är så här generellt, men jag skulle absolut kunna tänka mig en sån själv!!

Jag har en bc och hon älskar ju att vara i stallet men hon kan bli lite ivägen om man säger så... jag hade samma problem som du nu i våras jag ville ju ha en till hund som skulle fungera i stallet. men gärna lite lug´nare än bc.. (jag tävlar lydnad också så!) Därför blev det en schäfer.. Fick hem henne i somras och ho´n e nu sex månader. Och det kunde inte blivit bättre:love: Underbar hund. Hon älskar alla hästar hundar katter.. ja stallkatterna får leva verkar det som;)

Men sen har ju alla sin smak:angel:

har du gett upp schnauzrarna? annars får jag heja lite på dem igen, riktigt fräna hundar :).

får du en retriever á la min och skogstrollets gamla blir det nog ingen ultimat stallhund. min skulle aldrig i livet morra på några barn, men har de en korv i näven blir han väl närgången. han kräver fullständig uppmärksamhet från min sida och hittar på dumheter så fort jag vänder ryggen till. dessa hundar kräver också betydligt mer än att bara vara aktiva sällskapshundar.

DSG's är jättekäcka, men brukar ha mycket jakt i sig och fryser lätt.

ska man ha briard ska man vara noga med mentaliteten. en del exemplar är så reserverade att de är skygga och när de sitter på en stor portion vakt och skärpa är det lätt att förstå att det kan bli problem.

vilken storlek föredrar du?

Senast ändrad:

får du en retriever á la min och skogstrollets gamla blir det nog ingen ultimat stallhund.

Skojar du, Billie var den ulitmata stallhunden alla gånger...?

Hon rastade hästarna (jagade dem i hagen), störningstränade dem (tog sats, studsade mot bogen, voltade bakåt och sprang vidare), tog hand om foderrester/tvättade krubban (klättrade upp och käkade flera kilo betfor), tog hand om in/utsläpp (lekte dragkamp med grimskaften), mockade box/hage (käkade hästskit tills hon såg ut som en zeppelinare) och sorterade utrustning (gömde ryktborstar och "mördade" schabrak).
Hon till och med kvalitetssäkrade hösilaget (lade sig mitt i det och idisslade)!

Ja och det där med korvätande barn... Hon skulle aldig ha skällt på dem, däremot hände det faktiskt att hon välte några ungar för att få tag på maten/godiset de hade i händerna.
Även ett par fyllbulltar föll (bokstavligt) för henne då de luktade "gott" upptill.

Jag kunde inte ha henne lös i stallet, jag kunde inte lämna henne i boxen och jag kunde inte binda upp henne. Rätt begränsande faktiskt. Men hon var duktigt på att riva upp frusna torrbalar. Hon gav sig INTE förrän det var smulor kvar...

Hon tog även på sig att hålla stallets katter i trim och körde slut på andra besökande hundar så de skulle hålla sig lugna hemma om kvällarna.

:D :angel:

Senast ändrad:

:rofl: Låter som en helt perfekt stallhund :rofl:

Jag tycker min boxer är den utlimata stallhunden.
Drar inte hem massa smuts och han luktar aldrig stall heller. Han är lyhörd och lättlärd. Lätt att ha tillsammans med hästen. Han har noll jakt i sig, vill bara vara med mig hela tiden.

10720308.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka