Letar connemarahingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tingeling2000
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 936
T

Tingeling2000

Är det någon som har lite koll på olika connemarahingstar?
Har kollat connemarasällskapets hemsida men mitt problem är att jag vill ha en som är över 150 i manken.
Ni kanske även har andra förslag.
Har ett sto som är blandning connemara + varmblod.Tänkte att det är dumt att blanda in ytterligare en ras och då vill jag hellre ha connemara än varmblod.
Eller kan man blanda in en tredje?
Har ingen erfarenhet av avel.
Vilken färg ska man välja om man helst inte vill ha skimmel? (stoet är skimmel).
Hoppas nån kan ge mig lite tips.:idea:

Sv: Letar connemarahingst

Börja med att ställa dig frågan vilka kriterier du har på fölet.
Sen kan du ställa dig frågan vad mamman har för strka och svaga sidor.

Att ungen kan bli skimmel kommer du aldrig ifrån eftersom mamman är det ! Då är det alltid minst 50% att fölet också blir det, oavsett färg på pappan, är hingsten dessutom skimmel så är risken än större.

om du ska ha en connemara över 150 så är de väl bara poetic justice som finns tillgänglig.

Kan det vara så att en hingst med lägre mankhöjd ger föl med högre mankhöjd.Om hingsten är 145cm stoet 154cm kan fölet bli över 150cm då.
Jag vill ha en hingst som är lugn och stabil i psyket så att det väger upp mitt stos lilla nerviga sida.

Det är jättesvårt att säga hur stora fölen blir även om man vet föräldrarnas storlek.

PJ är en typisk prestationsförvärvare, dvs ger riktigt duktiga tävlinshästar, så temperamentet kanske inte är det allra lugnaste, men det är uppenbarligen vällämpat för tävling (ffa hoppning). Så jag tror att han kanske är lite tuff.

Men varför ska du betäcka stoet ? För att det är världens gulligaste ? eller för att du vill ha en avkomma efter henne bara för att hon råkar vara ett sto...TÄnk en gång till i så fall. Du kan ganska lätt hitta en häst i den storleksklassen du vill ha (över 150) som dessutom kommer att vara MYCKET BILLIGARE än att försöka producera den själv. Och du kan dessutom redan från början få rätt egenskaper hos hästen.

Hej!

Min renrasiga connemaratjej med 2 ponnyföräldrar är ca 160 cm hög, så storleken ärvs inte ner blint och blir inte heller alltid en mix av föräldrarnas. Enligt insatt i aveln blev min stor pga linjeavel på en viss hingst som tydligen lämnar stort, men det är inget jag är direkt insatt i.

/ Lavinia, som älskar ponnyer och äntligen hittat en att tävla.

Jag vet att Garryhack Frederick gett en del överhöjdare (både på Irland o i Sverige). Han har ett underbart temperament. Men vet inte om de tar icke connemaraston.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 534
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 435
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka