Less på ridfolk

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 7 376
Sv: Less på ridfolk

Nu har vi i och för sig 3 st ridhus, så när körfolket har bokat de största ridhuset så är alltid två andra lediga.
Vi har inte heller så långa snöperioder här i skåne som ni har.
Vi har ett sådant system med ridhuset att alla som betalat medlemsavgiften får lov att använda hela anläggningen, och sedan så kan hela anlegningen eller ridhus/utebanor bokas för sig, och det gör det när det är kollektiva träningar så som hoppning, dressyr eller körning.
Men jag tror att vill man bara så går det att lösa så att alla kan samarbeta och bli nått sådär nöjda (alla blir ju aldrig nöjda, finns ju alltid någon sur nisse...).

De flesta körfolk här vissa stor respekt för oss ridande folk och brukar ta det lungt i fall de passerar, och vissa frågar innan om det är okej att passera (om passaget skulle vara lite trångt), och vi ryttare visar hänsyn till körfolket genom att hålla oss ur vägen =0), nä så illa är det inte som det låter!

Joo..jag brukar också ta det lugnt när jag passerar nån i skogen där utrymmet kan vara begränsat. Frågar om dom vill att jag ska stanna, sitter och pratar så hästen ska se att vi inte är farliga och sånt. Vi har två ridhus och tre utebanor, det pratas dock om att bygga ett till ridhus... :d

Men är det nån som kör på era banor/i ridhusen när det inte är bokat? Reaktioner i sånna fall?

I höstas ordnade vår klubb en utflykt för kör OCH ridekipage. Ca 20 ekipage av varje och ingen knotade eller tyckte det var konstigt. Kör och rider gör vi samtidigt i ridhuset. Miljöträning för båda sorter kan man kalla det.

Ja, visst används banorna fast de inte är bokade, men då brukar körfolket hålla sig på "sin" körbana utomhus, som ligger bakom ridhuset. dvs det är inga som ser dem och blir störda.

Har i annant fall inte hört så mkt reaktioner från ridfolk kontra körfolk

En gång när jag red dressyrlektion på min då 3-åriga hingst i ett ridhus skulle två stora starka karlar KÖRA IN en halvt hysterisk häst samtidigt. Ett sto naturligt vis. Ridhuset mäter 20*40. Men jag blev faktiskt överraskad av hur bra det gick ändå. Min häst koncentrerade sig både på lektionen och på att inte bli påsprungen av den hysteriska hästen (som de stora starka kararna inte hade någon kontroll över alls). Som tur var har jag en väldigt klok och sansad häst så ingenting hände.

Men om jag hade varit i samma situation med någon av mina tidigare hästar så hade de betett sig lika illa som det hysteriska stoet och lektionen varit bortkastad.

Jag tycker att det är jättebra med miljöträning och att de flesta hästar borde klara av att gå nära ett körekipage, men vid fel tillfällen, med fel hästar och med fel människor kan det bli riktigt knasigt.

Men jag håller med om att det nog oftast är ryttaren som är räddast för körekipagen snarare än dressyrhästen.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 157
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 217
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?