Less på ridfolk

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 7 376
Sv: Less på ridfolk

Asa_S skrev:
Glöm inte att du måste sitta snett i din dyra sadel och knäcka av nacken på hästen genom att dra höger - vänster - höger - vänster i tyglarna och se till att hästen vilar för hälta minst 2 mån varje år. Se även till att du har tillräckligt många täcken för att kunna ha dubbla termotäcken i maj...
Dubbla täcken i maj?????? Är du galen??????? Hästen måste in i stallet omedelbart om solen går i moln. :rofl:

jaja...här ska vi inte ha en häst som fryser! Aldrig köper jag ett täcke utan hals, och hästen ska alltid ha luva på huvet. Är det minusgrader får hästen stå inne med sina fem termotäcken. Han kan ju faktiskt frysa annars!! Och hagen får inte vara för stor, då har han ju ingen energi kvar tills när vi ska träna. Och inte ska han gå ute för länge för då kan han göra sig illa. Lämnar den aldrig en sekund utan skydd på...

Läste tråden nu först men har sett rubriken innan!

Då skall jag svara dig på denna tråd!
Hade du kommit in i mitt ridhus och det hade varit någon som red hade du ovilkorligen åkt ut!!! SJÄLVKLART!

Att köra in en häst tar tid.. varför? jo den måste vara säker och trygg framför och med vangen... alltså vagnen är inte av naturen naturlig för hästen. Varför skulle inte de ridna hästarna reagera på körningen.. klart de gör! de är inte tränade.... och ni har inte rätt att kräva att andra skall träna sina hästar speciellt att tåla er körning eftersom de förmodligen inte är något som de behöver... om ryttarna sedan är roade av att miljöträna sina hästar eller inte är det inte upp till er som är störande att bedömma...

Att ni inte respekterar detta utan ondgör er över att ni blir utkörda säjer mig att ni inte begriper mycket eller har respekt för andra människor. Ni som kör får väl ordna med egen ridhustid för er körning, liksom de som vill hoppa osv.... självklart.

men hallå, på varje ridhus finns det väl i genomsnitt 0,1 körekipage. Och vi är inga ridhustöntar utan kör helst ute. Alltså är risken väldigt liten att man stöter på varandra. OCH, de flesta ridklubbar är just ridklubbar och ger körningen de sämsta tiderna om ens några. Det är heller inte lätt för ett enda tävlande ekipage att få en tid bokad utan att behöva betala extra.
En häst är oftast inte räddare än vad ryttaren är , det har jag flera exempel på, och om hästen är trafiksäker så bör den klara något annat på hjul. Och är den inte trafiksäker, då kanske den borde vara ute o träna det istället för att harva runt i ridhuset.

Ja, jag blir arg över denna eviga diskriminering bara för att vi är färre.
Jag förstår även din synpunkt, men att kasta ut folk istället för att försöka vänja sig vid varandra är bara dålig inställning.

/jenny

snigelfarmor skrev:
men hallå, på varje ridhus finns det väl i genomsnitt 0,1 körekipage. Och vi är inga ridhustöntar utan kör helst ute. Alltså är risken väldigt liten att man stöter på varandra. OCH, de flesta ridklubbar är just ridklubbar och ger körningen de sämsta tiderna om ens några. Det är heller inte lätt för ett enda tävlande ekipage att få en tid bokad utan att behöva betala extra.
En häst är oftast inte räddare än vad ryttaren är , det har jag flera exempel på, och om hästen är trafiksäker så bör den klara något annat på hjul. Och är den inte trafiksäker, då kanske den borde vara ute o träna det istället för att harva runt i ridhuset.

Ja, jag blir arg över denna eviga diskriminering bara för att vi är färre.
Jag förstår även din synpunkt, men att kasta ut folk istället för att försöka vänja sig vid varandra är bara dålig inställning.

/jenny

Som sagt... begriper dåligt...

Det handlar föga om diskriminering...

Ett ridhus kostar pengar.. om det kostar 100.000 kr om året och körfolket drar in 0,1% av detta så är det oxå rimligt att de får utnyttja anläggningen i lika mån... alltså ju fler som kör ju fler ridhustimmar.. LOGISKT!!!

Nu tror jag inte alls det är så att ni inte får ridhustid om ni frågar samt står för eran del av kostnaderna.

Och ang. rädd eller inte rädd... Vagnar i ridhus under pågående ridning är störande och det oavsett om hästen/ryttaren är rädd eller inte... det även störande om någon ställer fram hinder och hoppar eller longerar/tömkör... därför finns det ridhusregler!!! Att dessa reger inte passar dig då de inte samanfaller med dina önskemål får du nog acceptera....

Mitt råd är att ni bokar ridhustid!

Visst kan man boka ridhustider, men det kan väl även ryttarna göra om dom vill rida utan att störas av körekipagen!

Hah, de hästarna brukar faktiskt bli lite småtokiga, speciellt en av hingstarna. Han kan bara inte tro sina ögon när han ser min häst! Han har nog aldrig sett en sån liten innan...

Allvarligt talat så tycker jag att du har rätt. Det brukar vara ganska klart uttryckt i vilken mån man får longera/tömköra hästar med andra ekipage i ridhuset, och även om jag kör själv tycker jag att ett vagnsekipage är en ännu större säkerhetsrisk.

Däremot tycker jag helt klart att det borde gå att vika fler bokade träningstider för körekipagen, just med tanke på att det inte är lämpligt/möjligt för dem att träna tillsammans med andra.

på den ridksolan där jag står är det inget problem att köra inne i ridhuset som ute på ridbanan, ridskolan brukar till och med ha kurser i körning, tävlingar m.m en i ridskolan har varit med i kör-EM, det du ;)
kanske ska flytta hit (umeå)? :idea:

Jag vill bara säga dig att våra körtävlingar drar in rätt mycket mer pengar än hopp och dressyrtävlingarna. Och dessutom har vår grenledare hållt kurs och dragit ihop närmare 100 000 kronor till klubben så pengar ska du inte snacka nåt om. I våra ridhus får man tömköra/longera om det är mindre än 5 ekipage inne, hoppa får man göra på allmän ridning (det finns några hoppfria timmar). Varför skulle då körningen vara anorlunda? Vi har nu 3 bokade timmar/ vecka. Dressyr och hopp har väl 2-3 timmar/kväll (hoppningen har nästan mer...). är det verkligen helt fel att körekipagen inte ska få samma möjlighet till träning? betalar man anläggningsavgift måste man ju också få ta del av anläggningen. det tar inte nån längre tid att köra in en häst som att rida in den. Och vänja sig vid en vagn kan ju så gott som alla hästar göra. Att säga att det är jobbigt med vagnar i ridhuset när du rider låter egoistiskt. Alla får väl ge och ta lite. och det innebär ju inte att vi ska köra inne dygnets alla timmar men vi vill ha möjliheten att göra det!!

Jenny: Han har inte haft sitt täcke på flera månader...vad det nu har med saken att göra.

darina: Vilken klubb?? Bor också i umeå.

Nora skrev:
jaja...här ska vi inte ha en häst som fryser! Aldrig köper jag ett täcke utan hals, och hästen ska alltid ha luva på huvet. Är det minusgrader får hästen stå inne med sina fem termotäcken. Han kan ju faktiskt frysa annars!! Och hagen får inte vara för stor, då har han ju ingen energi kvar tills när vi ska träna. Och inte ska han gå ute för länge för då kan han göra sig illa. Lämnar den aldrig en sekund utan skydd på...

O så får hagen inte vara kuperad...hualigen! :smirk:

Som parentes vilket många körekipage är med om är just inställningen att alla grenar är uppenbarligen inte välkomna. Håller vi inte alla på med hästar pga att det är skoj, varför denna eviga skitkastning mellan grenarna? Min åsikt är den att vi har alla något att lära oss av varandra, att utestänga en eller annan är som att kasta bort en puzzelbit.

Senast ändrad av en moderator:

Namkos skrev:
Som parentes vilket många körekipage är med om är just inställningen att alla grenar är uppenbarligen inte välkomna. Håller vi inte alla på med hästar pga att det är skoj, varför denna eviga skitkastning mellan grenarna? Min åsikt är den att vi har alla något att lära oss av varandra, att utestänga en eller annan är som att kasta bort en puzzelbit.

Håller med :bow: Jag vet inte hur det är med er andra, men jag är ridfolk från början. Och jag kommer säkert att skaffa ridhäst någon gång.

Absolut!! Jag började också med ridningen och har gått över er och mer till körning. Men med en egen häst (som går att rida på) så ska jag aboslut blanda mellan dressyr, hoppning, körning, tömkörning, skogsturer mm. Det jag kan tro är svårt att blanda är olika ridstilar typ klassiskt och western eller så men det finns ju alltid nåt från varje inriktning man kan lära sig något av! Och man ska ju alltid vara öppen själv mot annat om man vill att andra ska vara öppen mot ens egen grenspecialitet. Jag anser mig vara mycket öppen för att lära mig mer om andra grenar och inritkningar då jag får chansen...

Ja o glöm inte galopp! Gu så skoj det är.

Att vara 'låst' o tro att ens egna gren är bäst tror jag är farligt. Det sägs ju tex att travfolk kan ben...varför inte fråga travfolk hur man gör om det då?

Jag har också valt o gå vidare, började som ryttare men blev lite lack på ridhästmänniskors syn på andra grenar. Det finns så mkt mer som man går miste om om man inte tittar sig omkring.

Jo, men jag har aldrig kommit i kontakt med det!! Verkar inte finns nå galopphästar här uppe?? Men visst ska man utnyttja den speciella kunskapen inom alla grenar. När jag tränar shettisen (kan ju inte rida då) kör vi konditionsarbete liknande travets, kör och tömkör dressyr, hoppar med tömkörningen och far ut i skogen på härliga turer tex. Då använder vi oss rätt bra av olika grenar va?

Absolut! Tänk va trist det skulle vara att inte använda blandningen.

Det kan bli farligt OM man blandar körvagnar med hästar förspända tillsamans med ridhästar!

Har upptäckt det att vissa hästar oavsätt ålder och utbildningsnivå kan vara väldigt rädda för vagnar, om dom så bara drars fram av en människa!

På våran klubb så har vi massor av körekipage (bla VM kuskar), de visar dock väldigt hänsyn till de som rider, samt att de har bokat ridhuset en dag i veckan samt har en egen grusbana att köra på.
Men det hindrar inte ryttarna från att rida då där finns fler ridhus och fler utebanor.
Det bästa är ju att få ett väl fungerade sammarbete mellan alla folken. Då på våran klubb hopp, dressyr, kärning och lite fälttävlans folk.
Hoppfolket har ett ridhus där det alltid står hinder inne, körfolket har en egen grusbana bla.

Jo det är ju bra att det finns en bana. Men jag antar att den tiden man blir instängd i ridhus pga snö och kyla är kortare i skåne än här i ume och längre norrut? Jag har inget problem med att köra ute men underlaget är ju som ryttarna vill ha det = lite för mjukt. Och här plogas ingen bana upp på vintern trots att vi sagt att vi gärna kör ute på vintern om de ser till att banan plogas upp. Det är ju faktiskt rätt bra underlag att köra på ;) Samtidigt som kuskarna ska visa hänsyn till ryttarna tycker jag att ryttarna ska visa hänsyn för kuskarna. Vi funderar på att införa nåt slags "körkort" för att få köra i ridhuset då man även får rida. Vi som har hållt på ett tag klarar det ju bra och ger oss inte in i ett fullt ridhus men man måste ju sätta reglerna efter alla kunskapsnivåer.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 157
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?