Less på ridfolk

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 7 376
Sv: Less på ridfolk

Jag har gått och grubblat lite på detta här. Jag undrar om det inte är RYTTARNA som är rädda för vagnarna och bara skyller på hästarna för rida bland bilar det kan dom ju. HMMMM

Nora skrev:
Väänäsby ligger utanför Vännäs. Surf Är Södra Umeå RF, Vi kör för Umeå RF. Alla har körsektioner men den bahandlas ju inte speciellt bra. Men det verkar inte vara något speciellt för bara västerbottens klubbar.

Jo jag har faktiskt varit där. *känner mig himla viktig* ;) Blev lite smått lycklig för att jag kunde lokalisera ett ställe. Vännesby sprang jag runt i i somras o tittade.

Nä tyvärr så verkar det ju inte vara så att 'vi' som håller på med en udda gren, allt är kanske udda bara för att man inte hoppar eller rider dressyr. Hur trist som helst! :mad:

Häftigt!!

Nej jag tror jag ska börja söka efter ett stort svindyrt halvblod med superstam som aldrig sett en vagn, bara använda utrustning med det dyraste märket på och träna för den dyraste och finaste tränaren. Då kanske man blir accepterad...

Nora skrev:
Häftigt!!

Nej jag tror jag ska börja söka efter ett stort svindyrt halvblod med superstam som aldrig sett en vagn, bara använda utrustning med det dyraste märket på och träna för den dyraste och finaste tränaren. Då kanske man blir accepterad...
Hallå där du måste faktiskt ha svindyra kläder med fattar du inte det? Gärna vackra guldringar me. :rofl:

Nora skrev:

Men då är frågan...skulle du trivas?

Inte ett dugg. Tänk att det ska vara så jobbigt att göra det man tycker om.

åke: tänkte att kläderna ingick i utrustningen. Självklart specialsydda handskar så alla mina guldringar får plats!

Sitter och fantiserar nu om en egen körklubb med eget stall, körhus och körbana där jag får bestämma. Ska bara vinna på lotto först. Eller gifta mig svinigt rik. Men sen är ni alla välkomna till min körklubb!! Jävlar vad kul det skulle vara men troligtvis stannar det på fantasistadiet (har dock ritat upp hur stallet ska se ut redan :D )

Varför inte vända på kuttingen?
Dom som har hästar som inte tål ekipage, hänvisas till annat ställe! :d

LIA

Gärna för mig, och så har jag fått veta att det vart tidigare men ändrat nu! Såg just att vi inte har några fler bokningar i ridhuset fram till sommaren. Så vi får väl hålla tummarna att vädret är bra och att underlaget på utebanorna kan bli överraskande bättre!

Vilka konstiga människor ni träffat... Jag står i ett fint hopp-/dressyrstall (hihi, min pålle står med hästar som är VÄRLDSMÄSTARE), men de är alltid trevliga. Och de tar bra hand om min häst. Och ridhuset får jag köra i.

Gud va skönt för dig!! Jag kommer nu på en gång!! Dom som står på "mitt" stall är väl bara halvbra så dom vågar väl inte riktigt släppa efter. Hästarna kan ju bli rädda!! Världsmästare måste väl ha sett det mesta....

liten parantes bara jag är uppvuxen i vännäsby :)
o vännäs o vännäsby är två helt skillda saker -det lärde man sig tidigt!

lul skrev:
liten parantes bara jag är uppvuxen i vännäsby :)
o vännäs o vännäsby är två helt skillda saker -det lärde man sig tidigt!

japp det vet jag...var på bröllop i vännäsby o de bor själva i vännäs..fast man kan lätt tro att det är samma om man inte vet.

Nora skrev:
Inte ett dugg. Tänk att det ska vara så jobbigt att göra det man tycker om.

Ja jag håller med. Bara som parentes så skall jag en dag ta 'min' häst o vagn o träffa en dressyrhäst som blivit rädd för ekipage...jag kör o hon rider brevid mig...det tycker jag är helschysst att hon är intresserad o gå över gränsen. *L* Få se om hon sprider det till fler i det stallet så kanske jag får ett gäng efter/runt mig. *L*

Oj det var en modig ryttare det!! Jag kanske ska sätta upp lappar i stallet om att ridhästarna får komma på vagnsträning hos oss! Fast min vagn är ändå så tyst... Det är egentligen inte vagnen hästarna är rädda för utan hästen. Det är nästan värre då vi tömkör. Dom är väl inte vad vid en sån liten häst...(fast efter några tittar är han rätt skoj ;) )

Jag måste ju tillägga att när vi kommer med vagnarna så är det ett flertal halvblodsryttare som kommer fram och nosar på vagnarna. Alla är inte vagnfobiker :) Deras hästar blir väldigt söta, sträcker fram mulen sådär sött och ögonen står ut. De får en väldigt vacker överlinje och kan piaffera om vagnen skulle röra sig lite. Mao, dressyrryttarna borde hänga mer runt vagnarna :)

ja, vissa är knepiga... jag skulle sätt det som bra miljöträning för hästen... tycker själv att det är kul om någon kommer in i ridhuset med vagn när jag kör, brukar bli lite mer sprutt på gam hästen då :p Fast det är klart om man tränade för en dyr dressyrtränare inne i ridhuset och det kom in en häst med vagn som lät om ganska mycket kanske jag skulle tyckt de va jobbigt, men va då det är ju ens eget fel att man inte tränat hästen för sånna saker... Kan ju vara lika jobbigt att rida tillsammans med en halvgalen unghäst också... vem vem klagar då??

Du har en skön inställning som jag gillar! Hästar KAN ju faktiskt vänja sig vid saker mycket lätt. Och tränar man den några gånger att ridas i ridhuset med en vagn där så är det ju sen inga problem. Jag vet av egna erfarenheter på ett superfjolligt halvblod som är huuur lugn som helst med vagnar. Det är inte vagnarna som är läskiga, det är det nya. Skulle precis lika gärna vara dressyrstaketen eller uppställda hinder för en ovan häst! Som säkerhet kan man väl bara hålla lite avstånd, som man gör från hästar med röd rosett i svansen på tävling.

Jag tycker hon hade en kalasinställning...trots att hon hade blivit uppkörd i rumpan av ett travekipage som inte tog hänsyn till att hon blev avkastad...hästen sprang över henne o rätt in i skogen. Hästen fick sprickor i revbenen, lite muskelbristningar o 2 års sjukdom...o ändå vill hon lära hästen att travfolk inte är farligt!

Har inte tömkört så mkt kring dem än så jag vet inte...jag återkommer när jag vet. *L*

Håller helt med...att hästar kan man lära att saker inte är farligt...tålamod tålamod o lite mer tålamod...sedan verkar det vara en helt annan sak OM folk vill lära sina hästar eller inte. Som tur är finns det ju undantag..

Senast ändrad av en moderator:

Nora skrev:
Häftigt!!

Glöm inte att du måste sitta snett i din dyra sadel och knäcka av nacken på hästen genom att dra höger - vänster - höger - vänster i tyglarna och se till att hästen vilar för hälta minst 2 mån varje år. Se även till att du har tillräckligt många täcken för att kunna ha dubbla termotäcken i maj...

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 157
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 217
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?