Less på ridfolk

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 7 376
N

Nora

Hur farliga kan vagnar vara egentligen? Då det finns hästar som FAKTISKT kan dra vagnar!! visste ni det?!? :eek: Idag när jag drog in min vagn i ridhuset (två hästar inne) fick jag höra:

"vad ska du göra med den!?"
då jag svarade kanske ganska väntat att jag skulle köra sa hon:
"Det kan du ju inte göra!! Kör gör man utomhus! Det är en säkerhetsrisk att köra inne!"

Oj vad jag blir less...ridhästar KAN faktiskt också gå ute och vågar ägarna till dessa "fina-i-kanten"-hästarna låta sina hästar kolla in det nya är det ju inga problem. Det är ju ryttarna som är räddast... Att dom inte ens kan ägna en tanke åt att man faktiskt kan tävla i körning och då behöver träna. Likväl som alla ridhästar behöver tränas. Någon som känner igen sig eller är det bara att byta stall till vilket annat som helst?

Sv: Less på ridfolk

men jösses, en ridhäst kan väl inte gå ute förstår du väl :eek: den kan ju få skit på fötterna och tänk om den råkar äta något som inte är köpt i plastförpackning!! nu försöker du väl ta ut svängarna lite väl mycket ändå ;)

ahaha ... folk är allt bra dumma ändå :)
men säkerhetsrisk .. ? VAD skulle kunna hända när man kör inne i ett ridhus?? (fast iofs så har jag nästan vält i ett ridhus så jag ska nog vara tyst :angel: )

Hmmm så typiskt. Fick samma reaktion själv då jag gjorde det. Jag fattar inte att det är bättre att linda in hästarna i bomull och dalta med dem än att gå ut i naturen med dem. De klarar ju faktiskt att gå över en gren eller en sten :)

Nej hon sa att HADE DET VARIT en 5-åring tex hade den fått fnatt i åtta fall av tio...Men lina, frosty körde du väl när han ver fem? Några vänner har en tvååring som är inkörd så det var väl lite att generalisera? Dessa hästar kan ju aldrig få komma ut i skogen för tänkt vad dom skulle kunna träffa på där mitt på vägen! Ruttna löv!! :eek:

När jag skulle köra in min plutt så stog vid i ett stall med en ridanläggning ett stenkast ifrån oss, jag tyckte de kändes bäst att börja inomhus med vagnen, så jag mailade ansvariga på ridklubben för att kolla hurvida det var OK att köra där, fick till svar att ridhusen var just RIDhus,men jag kunde ev smyga ner och låna det minsta (som för övrigt är bred som en stallgång typ) om de inte var någon annan i ridhuset, jag fick helt enkelt anpassa mig efter ryttarna.
Känndes inte jätte aktuellt att sticka iväg 21 på en vardag efter att alla ridlektioner var slut.
Sen är väl den klubben inte den kändare för att vara gästvänliga mot annat än tävlade för klubben *suck* ..som tur var flyttade vi till stall med eget ridhus senare.

ja frosty tävlande som femåring, så inkörd var han :)
tror att ridfolk har oerhörd dålig kunskap när det gäller körning, mycket förutfattade meningar.
tror nog att deras "ridhushästar" säkert skulle få spel över att vara ute .. för saker RÖR sig ju .. inte bara stela ridhusväggar.

till rebecka .. där jag kör har vi allmänhetens körning fredagskvällar efter 21 ... :( hur roligt är det egentligen, snacka om att man kommer i sista hand!

Känns trist att man ska komma i sista hand, klubben som har anläggningen har mycket ryttare som tävlar för dom i allt i stor sett...utom körning, synd att dom inte tar bättre hand om oss kuskar....annars hade dom kunnat skriva till oss på "tävlingslistan"!!

Ridhästarna har en tendens att bli lika rädda utomhus....
senas i onsdags var en ryttare i diket när en från stallet var ut och körde :) och det efter travslingan där dom vet att det körs ett gäng hästar på fm.....

När min stall tjej var och tränade hoppning med våran ponny så frågade jag för skoj skull om inte jag kunde ta med våran ardenner för att lattja lite. Gissa svaret. HAN KAN JU KNÄCKA BOMMARNA. HMMMMM

Haha...ja kallbloden ÄR farliga!!! Nu har vi faktiskt på vårat stall fått fasta träningstider i stort ridhus mellan 18-21 på söndagar! Tidigare fick vi ha mellan 9-12 samma dag men de här tiderna känns som lite bättre... Dessutom är i alla fall de i TS-styrelsen rätt positiva till körning där vår grenledare fått upp lite intresse hos dem. Dom har bestämt att körning får ske i ridhuset på allmän tid och är det någon annan häst som har problem med det får den gå någon annan stans. Men jag vet inte om alla surkärringar känner till den regeln. Och visst finns det några positiva bland ryttarna, de som kört lite själva! Men resten...uuuuusch. Jag blir så jävla less på dom! Det är väl för att vi inte har dyra halvblod att tävla med de flesta av oss som vi inte är lika duktiga eller bör få lika mycket utrymme att träna...

dra inte alla ryttare över samma kant,jag har både kallblod och halvblod.
ena kallblodet är inkört men vi kör inget med henne då det inte finns ngra vägar alls att köra på här.
men daltar inte med dom,dom rids ut över bäckar och broar utan att fega,inga skydd m.m
lindar dom aldrig om inte veterinären skulle råda det.

vi har ridhus och jag tränar dagligen både ute och inne.
folk hade gärna fått köra i ridhuset samtidigt som jag red,men då gäller såklart samma regler för dom.

Nej jag dra inte några kanter. Jag rider ju själv! Både halvblod och kallblod. Och jag sa också att det fanns endel på stallet som är helt okej med körningen men det är dom andra jag syftar på. Och faktiskt har jag bara hört ridfolk kommentera som jag citerade i början, inget körfolk har sagt det då jag dragit in vagnen i ridhuset eller kört in med den på ridbanan...

I vårat stall har körningen fått tilldelat en speciell tid. Då körs det som bara den i ridhuset, och vi ridfolk "håller oss undan".
Visst kan jag tänka mig att rida i ridhuset, trots att man kör där, största anledningen till att jag inte gör det är just risken att det kan hända nått.
Har haft några olyckliga tillmälen i ridhuset vid körningen, som tur är har man klarat sig med blotta förskräckelsen, men jag skulle inte vilja rida i ett ridhus vars en häst med vagn skenar runt....

Nej men olycksrisken men vilken häst som helst som skenar runt är ju stor. Vare sig det är en vagn efter eller ej. Men visst kan det blir lite värre med vagnen. Som tur är hör ju sken med vagn i ridhus till ovanligheterna (jag har aldrig vart med om det) så det kan ju inte vara det största problemet ryttarna har.

Måste bara berätta om en gång tidigare i våras då jag körde i ena ridhuset (vi har två :D ) så kom det in en ridlärare på ridskolan som bad mig byta ridhus för hon skulle träna dressyr där!!! Jag sa väl nåt som liknade "jaha" och fortsatte. ojojoj...

Ja endel människor är väl ruskigt negativ till körning men många gånger kan det handla om okunnighet i ämnet.
Jag kör själv min häst ,men skulle som sagt var undvika att ha flera hästar i ridhuset, dels blir hästar som inte är van vid vagn, X-tra uppspelta, vilket kan dra igång körhästen oxå.
Min häst tycker att det är lite skumt, när en annan häst drar vagn, trots att hon drar själv.....
Skulle nog inte komma och "köra ut" nån ur ridhuset, som redan är där, för att jag själv ska göra nått där. Då får jag anpassa min ridning efter den som var först där, vilket betyder, rida medans dom kör, eller helt enkelt göra nått annat, någon annanstans....

Det är väl så att det man inte vet så mycket om är man rädd för.... I våran klubb existerar knappt körning, i alla fall är det bara på uppvisningar man ser något ekipage. (Tyvärr, för jag vill verkligen lära mig!) I stället för att bli sur och spydig och ytterligare bidra till klyftan mellan körning och ridning finns det kanske andra sätt att minska den i stället? Och jag antar att många både rider och kör sina hästar.

Bättre att vänligt upplysa "surkärringarna" att körning är tillåten i ridhuset. Attityd gör mycket, om man blir avsnäst i ett sånt läge blir man ju förstås ännu mer irriterad på körekipage, och så gnäller man inför andra som genast också blir negativt inställda. Jag tror det är bättre att bita ihop, tänka "de förstår inte bättre", och på ett trevligt sätt bemöta tråkig inställning. Sen finns det ju de som man aldrig kan förändra eller göra något åt, men inte så många som man tror....

I vissa ridhus är det knappt man får bära fram två hinder. De är ju ivägen och de som inte hoppar, deras hästar blir faktiskt rädda!!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 157
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka