Lervälling!!! V a d är bäst att göra? - Sammanslagen tråd

Sv: Lervälling!!! V a d är bäst att göra? - Sammanslagen tråd

Det bästa är att gräva bort översta leran och lägga en markduk i "hålet" innan man fyller upp med bärlager.
Man bör ha en dränering ut ur "hålet" också.

Det som maskinerna nu har kört sönder, skulle nog ändå gått sönder när hästarna börjar att använda vindskyddet.
JAg har ett vindskydd på en liten tallbevuxen kulle av pinnmo, och där blev det också toklerigt.
JAg har laggt ner dräneringar och grusat, det var det enda att göra.

Sv: LERA!!!

Om man har stora hagar till hästarna så blir det inte alls lika lerigt, bara vid grinden. Vi har ganska leriga hagar oxå, vinterhagarna är ju inte jättestora, men det har aldrig blivit så att de sjunker ner mer än ngn centimeter. Har en häst som rör sig väldigt mycket ute och hennes hage blev lerigast och djupast av alla innan , har därför´gjort en ny hage till henne som ligger lite upphöjd, så att vattnet rinner av, fungerar bättre.
MVH /Erica

Sv: Re: LERA!!!

kristel skrev:
:eek: Usch :eek:, jag lever lyckligt förskonad från den typen av "hästfolk". Här finns bara såna konstiga typer som kastar ut sina djur tidigt på morgonen och tar in dem till kvällen. Tillråga på allt får dom mat 4 ggr dagen ;). :banana:

Nej usch!! Vilka djurplågare!! Låter ni dom gå tillsammans flera stycken i samma hage också?? :smirk: ;) :D :eek:

/ Lavinia

Sv: Lervälling!!! V a d är bäst att göra? - Sammanslagen tråd

Det blir grävning och dränering och hela köret, till våren....
Nu ska sanden/gruset köras ut o stampas ner i leran. Sedan får området vara inhägnat tills det det fryser ihop rejält.

Jag tror dock inte att hästarna hade orsakat samma skada, då det grävdes rejält
runt en jättesten, som sedan sprängdes. Sedan föstes massorna ihop lite halvdant bara. Det brukar bli lera på grund av hästarnas trampande i området höst o vår, men inte mer än decimeterdjup.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka