Re: LERA!!!
Det har ju varit några artiklar i bla Ridsport om just detta med upptrampat vid hagentréer m.m. Där fanns också ritning till en sk sandlåda. Dvs en ram av impregnerat virke som fylls med sand just vid själva hagöppningen.
TTE-system har någon sorts ihåliga dräneringsplattor som man fyller med sand/grus och som tydligen inte skall sjunka ner i leran.
Har tidigare haft gård på Uppsalaslättens lera och den var banne mig ännu "segare" än bördiga skåneleran.
Själv har jag därmed blivit "lerallergiker"
och valt att bli snudd på ruinerad efter att i olika omgångar grusat av 3 rejäla vinterhagar. Sålde t.o.m. en häst och köpte grus för pengarna. Det är en del år sedan nu, men jag njuter då lerperioden kommer. Fast nackdelen är all hagmockning, håller man inte undan blir det ju bara skit av alltihop.
Alla grushagarna kan jag sammanbinda så de fungerar både som mathagar (med hjälp av grindöppnartimer) samtidigt som det tack vare det blir lite skaplig sammanlagd yta för hästarna att gå på, under den tid de annars skulle trampa sönder vintergräshagen.
Nästa krafttag hos oss kommer att bli med
Paddex (hyttsten) så småningom. Det skall vi lägga som en stor solfjäder vid ingångarna från vintergräshagen till grushagarna. Så slipper vi att det blir så upptrampat i passagerna där också. Det skall bli intressant om materialet håller vad de lovar.
Det går ju inte att komma ifrån att det blir upptrampat/söndertrampat om man inte har rejält stora ytor att sprida ut hästarna på. Själva har vi begränsat med mark, föder hästarna bra på sommarbete men det blir då på bekostnad av att inte kunna ha mer än ett par ha sammanlagt för vinterbruk. Då får man lösa det på annat sätt, vilket vi tycker vi lyckats med när vi kan hämta in hästarna under värsta lerperioden i lågskor
Mycket inspiration har jag fått från Tyskland, där de på många ställen har fiffiga lösningar till fina lösdrifter med slingriga rundor för hästarna att gå trots små arealer.