Lervälling!!! V a d är bäst att göra? - Sammanslagen tråd

Re: LERA!!!

Tror du på fullaste allvar att någon vettig människa inte åtgärdar utan hellre låter hästarna vara inne ?
Jag vet ställen där man inte åtgärdar utan i stället låter hästarna simma runt i lera på dagarna. Och då så menar jag lera i HELA rasthagen utan en enda bit fast mark. Upplandsleran är inte att busa med den heller.

Hör hos trädgårds handlare eller liknade i fall de säljer träflis. Har en bonde som själv "gör" sitt träflis som vi köper av. Lycka till.

Jag vet ställen där man inte åtgärdar utan i stället låter hästarna simma runt i lera på dagarna.
Lerinpackning lär ju vara nyckeln till vacker hud ;) :rofl:.

Jag har alltid trott att man norr om Skåne i princip hade minusgrader till största delen av vinterperioden och därför inte hade lerproblem i samma utsträckning som här nere. Denna vintern har varit så grymt tråkig, plusgrader och regn nästan hela tide, jag hoppas att denna ynkliga lilla kyla vi har just nu, mellan-2 till -6, håller ett tag till. Me like kyla :bump: :bump: :bump: och jag har verkligen njutit dessa sista dagarna.

Svaret jag efterlyste var om hur man får bukt med lera kring extra utsatta områden, som tex precis utanför en stalldörr, kring öppningarna till en hage etc.
Hos er så borde det räcka med att schakta bort matjorden på ytan och fylla ut med bärlager i stället. Så har jag gjort på utsatta ställen och det har hållit i upp till 10 år, sedan så har jag bara behövt fylla på litet.

Vill man vara nogrann, så är det ju lämpligt att gräva ned dräneringar när man ändå är där och krafsar. Då så brukar det klara sig mycket länge. Min gårdsplan har klarat sig i 15 år nu, och jag behöver inte göra något åt den på mycket länge än.

Utdraget ur Djurskyddsmyndighetens hemsida berör ju inget direkt förbud mot att ha hästarna i leriga hagar
JO, skall vara hårdgjorda ytor om tramptrycket är hårt.

och om det är olagligt att ha sina hästar i leriga hagar så är jag uppriktigt förvånad över att inte fler hästägare som faktiskt har fått sona för sina brott.
De ställen som jag vet om har blivit ålaggda att åtgärda leran, de var anläggningar med ganska så stor verksamhet.

Det har ju varit några artiklar i bla Ridsport om just detta med upptrampat vid hagentréer m.m. Där fanns också ritning till en sk sandlåda. Dvs en ram av impregnerat virke som fylls med sand just vid själva hagöppningen.

TTE-system har någon sorts ihåliga dräneringsplattor som man fyller med sand/grus och som tydligen inte skall sjunka ner i leran.

Har tidigare haft gård på Uppsalaslättens lera och den var banne mig ännu "segare" än bördiga skåneleran.
Själv har jag därmed blivit "lerallergiker" :devil: och valt att bli snudd på ruinerad efter att i olika omgångar grusat av 3 rejäla vinterhagar. Sålde t.o.m. en häst och köpte grus för pengarna. Det är en del år sedan nu, men jag njuter då lerperioden kommer. Fast nackdelen är all hagmockning, håller man inte undan blir det ju bara skit av alltihop.
Alla grushagarna kan jag sammanbinda så de fungerar både som mathagar (med hjälp av grindöppnartimer) samtidigt som det tack vare det blir lite skaplig sammanlagd yta för hästarna att gå på, under den tid de annars skulle trampa sönder vintergräshagen.

Nästa krafttag hos oss kommer att bli med Paddex (hyttsten) så småningom. Det skall vi lägga som en stor solfjäder vid ingångarna från vintergräshagen till grushagarna. Så slipper vi att det blir så upptrampat i passagerna där också. Det skall bli intressant om materialet håller vad de lovar.

Det går ju inte att komma ifrån att det blir upptrampat/söndertrampat om man inte har rejält stora ytor att sprida ut hästarna på. Själva har vi begränsat med mark, föder hästarna bra på sommarbete men det blir då på bekostnad av att inte kunna ha mer än ett par ha sammanlagt för vinterbruk. Då får man lösa det på annat sätt, vilket vi tycker vi lyckats med när vi kan hämta in hästarna under värsta lerperioden i lågskor :D

Mycket inspiration har jag fått från Tyskland, där de på många ställen har fiffiga lösningar till fina lösdrifter med slingriga rundor för hästarna att gå trots små arealer.

Lervälling!!! V a d är bäst att göra?

Har i höst byggt ett enkelt vindskydd i vinterhagen och spåren efter traktorer och grävare (samt en sprängning av en jättesten) har satt sina djupa spår i den tidigare "tolererbara" leran.

Sedan har det ju bara regnat o regnat. Har stängslat in det värsta området (där man sjunker uppemot en halvmeter eller mer.... :eek: ) Dessutom kikade det fram en massa tegelsten, och skärvor av allehanda slag..... :mad: :crazy:

Vad är enklaste, bästa o billigaste lösningen på detta?
Ösa på sand? Jag har ingen aning! Snart kommer det att frysa ihop, nåt man ska passa på att göra innan? Eller ska man lägga på något efter sedan det kälat?

Sambon är jättesur, för att jag inte öste beröm över hans jobb (han har snickrat och lejt kompisar för grävning mm) utan bara muttrade över lervällingen och hur man ska lösa detta..... DET anser jag vara viktigt då det på området utanför vindskyddet endast finns en smal stig som hästarna över huvud taget kan gå på...

Hjälp!!

Sv: Lervälling!!! V a d är bäst att göra?

Hur stort är området som det är lervälling på då, där det är krisigast?
Såg på en ridklubb att de hade gjoren smart lösning på en "ruta" just innanför hagen
där man hämtar hästarna, det kanske skulle kunna vara ett alternativ om din lervälling
inte är allt för jätte stor? Gå in själv och kika på http://otr.just.nu

Försök att dra en vält över det hela.
Och så lägger du på bärlager avsett för grusvägar.
Och så välten igen.

Du, sådana här saker skall man göra tidigt på våren, så att marken har hela sommaren på sig att återhämta sig.

Tack för tipset! Krisområdet är större än en grindöppning men det kanske skulle kunna gå ändå!

Jo, det är nog det bästa att vänta till våren, men jag måste ju ordna något så fort det bara är möjligt.

Sv: Lervälling!!! V a d är bäst att göra? - Sammanslagen tråd

klart att det finns!

Vi har i princip ingen lera i våra hagar. Ca 2,5 ha vinterhage till åringarna (6st) och 3 ha +2ha till 8 resp 4 fölston.

Men det är klart... har man en liten plätt i storleken ridbana så blir det ju lerigt. Hästvärdigt, nja... :crazy:

I Kristianstad för övrigt

Sv: LERA!!!

Tja, det enda vettiga jag kommer på just nu är väl att flytta till Egypten, typ, för där finns det bara sand :idea: :confused: :angel:
*snilleblixt*

Sv: Re: LERA!!!

Här är det som lerigast vid grindöppningar så nu har vi helt enkelt gjort ännu en grindöppning.

Annars är inte mina hagar så leriga *Tack och lov* Men jag har sett stall häromkring som det är riktigt lerigt i. Allt regnande är boven i dramat och idag öser det ned ännu mer :(

Svaret är riktat till trådskrivaren:
Blev fel knapp.....

Något som ingen har nämt, men som är det allra viktigaste, det är DRÄNERING!! ;)

Vattnet måste ju ha någonstans att ta vägen, och leder man undan det med dränering så blir resutatet mycker bättre. Kombinerar man sedan med att grusa upp, så blir det riktigt bra!

Vi har dock inte lera, så jag vågar inte lova att det blir bra där... :crazy:

Den allra bästa lösningen för övrigt är att ha hagar stora nog, så att det inte blir upptrampat.

Och ja, jag vet att alla inte kan använda sig av den lösningen.... :(

Men upptrampat blir det ju ändå...vid grindöppning, runt vattenkaret, stallöppningen och hölådorna. Här i Halland har det regnat konstant i en vecka nu. Gissa hur kuligt det är runt ovan nämnda ställen? Resten av hagen är helt OK tack o lov, så dräneringen funkar som den ska för övrigt.

Akut-åtgärd för oss blir nog ändå att köpa ett stort lass sand och sprida ut i ett hyfsat tjockt lager innan det fryser på. Önskeåtgärd är hyttsten/Paddex, men för tilfället inte lösbart ekonomiskt. De vill ha 7000 + moms för 35-40 ton inkl frakt och det ska då räcka till ca 200 kvm med en tjocklek av ca 12 cm. Nu behöver vi iofs inte riktigt så mycket, men jag vet inte om man kan beställa mindre?

Jo givetvis blir det upptrampat i grinsdhål osv, men på en del inlägg lät det som det var gegga i hela hagen och det var därför jag började fundera på dräneringen.
Fast det beror ju på hur liten hage man har oxå....

I mitt grindhål blir det snart ett gruslass oxå, men jag har inte tagit in dom på nätterna än, så jag lider inte så utav det just nu.

Ett annat tips om man har stor hage är att man kan ha två gap, och växla mellan. Då kan man använda ett när det är geggigt, och ett när det är fruset, och slipper då kliva omkring i den knaggliga och frusna geggan, där fotbrytarrisken är stor! :)

Hur går det med grisarna förresten??

Häls. Embla

Gruslass nummer två är nu beställt.... frågan är hur bra det kommer att bli.
Hagen är fö väldränerad och har svag lutning från det eländiga området men det hjälper föga när hjulspåren efter maskinerna är djuuuuupa.... Ändå gjordes försök att släta ut men med risk för att bli sittande så det blev bara det allra värsta.
Katastrofområdet som är inhägnat är bara ca 5*5 meter, men desto djupare...
MÅSTE dock få området OK snarast, då det är alldeles i anslutning till vindskyddet som såsmåningom ska tjänstgöra som ligghall....

Bra idé med två grindar. Funkar dock inte för oss, men bra idé likväl.

Grisarna kommer på onsdag, dvs imorgon! Det har tagit lite tid att planera och göra vid med vägg och grind etc plus att vi fick göra vid till getterna och ta in dem tidigare än beräknat pga vädret. Men imorgon får jag hem nöffisarna! Har varit och tittat på dem, det är ju fyra pellar vi får hit. Ursöta!!! Speciellt den minsta, såklart.

Sv: Re: LERA!!!

Vad som är djup lera är ju verkligen en tolkningsfråga och det beror säkert på hur "hård" djurskyddsinspektören är.
Om hagar där hästarna står i lera till kotan skulle vara förbjudet skulle säkert minst en fjärdedel av alla stall i Sverige få stänga. Jag tycker det verkar vara mer regel än undantag att hästarna står i lera på hösten.
Skulle det inte ens vara tillåtet att ha lera vid öppningarna så skulle väl mer än hälften av alla stall få påpekning. Det är nog inte helt realistiskt att varje del i hagen ska vara lerfri. Hårdgjord mark innebär ju oftast att inget växer. Jag föredrar nog en hage där det blir lite lerigt vid ingången på senhösten, men att det kan beta i den tidigt höst och vår.

Och skulle man inte ens få ha lera vid in/utgång så borde det ju även vara förbjudet att rida i lera... det borde ju vara lika skadligt som att passera ett lerigt område på väg ut/in i hagen.

Man kan ju också undra över att taggtråd bara bör undvikas men att lera skall undvikas. Personligen tycker jag att taggtråd verkar mer skadligt än lera några månader per år.

Nej, jag tror inte man ska övertolka den där paragrafen, den är nog till för att hästar ska slippa gå i små lerhål till hagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka