Lervälling!!! V a d är bäst att göra? - Sammanslagen tråd

D

Dulcidine

LERA!!!

Nu blir jag snart galen på all lera vart jag än vänder mig. :mad:
Vid grindarna i hagarna kan jag väl acceptera (ganska oundvikligt om inte annat). Men utanför samtliga stalldörrar, kring parkeringen, till och från hagen etc, MÅSTE man verkligen stå ut med att slafsa runt i decimeterdjup lera eller finns det någon smart lösning på problemet?
Vet ett stall där de la träflis där det var som allra värst med leran, men hur väl det nu fungerade förtäljer inte historien.

NÅGON som har tips på hur man kan undvika att det blir så lerigt, eller i alla fall lindra det hela lite?

Re: LERA!!!

det är ju vattnet som gör det lerigt,
har du forsökt dra en stripa ut till kanten så att vattnet rinner bort?såg stallägaren göra så och det håller sig derför rätt bra.
pluss på parkeringen är det grus,och det gör det bra på parkeringen.

Om ni tycker att ni har mycket lera så kom hit!
Det finns inte en enda torr fläck i hagen utan det är ett par dm lera. Sen så har vi bara gräsmatta utanför stallet och till hagen och det är bara lervälling just nu!
Längtar tills jag får pengar så att jag kan anlägga grusplan istället för gräsmatta.
(har ingen spolspilta heller utan måste spola med slang så att det blir ännu mera lerigt!

Jag förstår precis vad du pratar om och jag börjar bli hysterisk på det nu!

Vi har träflis där det är som lerigast, fungerar jätte bra. Ett annat bra tips är att lägga ett tjockt lager med sand vid grinden till hagen där det kanske oftast är lerigt. Prova och se vad som är bäst för att just er lera ska försvinna. Lycka till

Till våren:
Täck med markduk och lägg på rejält med singel/fin makadam.
Vi har ett "bottenlöst hål" vid ena haggrinden och där har det försvunnit både en och två stövlar :o :devil:, så lera gillar vi INTE.
Sand och flis i all ära men gör man inget åt marken under kommer det tyvärr att geggas ihop relativt snart :(.

En akut desperat åtgärd jag gjort utanför min lösdrift (med in/utgång alldeles bredvid) var att rulla ut ett par storbalar med halm, just precis där det var som allra lerigast. Jag strör med halm även inne i själva lösdriften och intilliggande utrymme där det finns foderbord under tak, men just där utanför där jag rullade ut storbalarna över leran har blivit hästarnas favorittillhåll. Mjukt och skönt att ligga på istället för lerigt, och sysselsättning också. Jag mockar av de skithögar som produceras och strör med nytt vid behov, ev rullar ut fler storbal om det blivit för nedtrampat.
Som sagt, en desperat åtgärd. Jag fick veta eftersom detta är en naturhage så får man inte grusa den. Så detta var en mer temporär lösning. Det blir lite halm att mocka ur sedan när det börjar bli vår och hästarna byter hage, men just nu känns det helt ok.

hehe...
vi har nästan ingen lera alls... ;)
bara lite vid öppningen och vid en svacka i hagen och dit går inte hästarna...
annars e d rätt tort... :D

Till alla:
Detta är saxat från Djurskyddsmyndighetens hemsida:
Betesmarker och rasthagar ska utformas så att hästarna under normala förhållanden inte skadar sig. Taggtråd bör inte användas. Hårt belastade ytor ska vara hårdgjorda, dränerade eller naturligt ha motsvarande funktion så att hästarna slipper gå i djup lera. Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i hage.

Vilket betyder att det är olagligt att ha hästar klafsande runt i leriga hagar.

Men jag undrar om det då är bättre att hålla hästarna inne hela hösten/vintern här i bördiga :devil: Skåne...hummmm.
Hur ställer Djurskyddsmyndigheten till det? Vet du det Inte Ung?
Och vad är djup lera? Upp till kotan, hasen, knä eller bogen :confused: :confused:?

Men jag undrar om det då är bättre att hålla hästarna inne hela hösten/vintern här i bördiga Skåne...hummmm.
Det får du väl ringa till miljö och hälsa och fråga om.

Och vad är djup lera? Upp till kotan, hasen, knä eller bogen ?
Jag tror att det är kotan faktiskt.

Jag vet 2 fall där stall blivit ålaggda att ordna sina hagar. I båda fallen så var det lera till kotan. Det ena stallet fick lov att fixa sina rasthagar. De låg på leråker, helt jämförbart med Skåne, och där lades markduk och 20cm sand. Det måste man ju kunna göra i Skåne också? Det andra stallet hade en vallgata som blev upptrampad och kladdig. Där så lades det ut asfaltrester så att hela vallgatan blev hårdgjord. Det borde man väl också kunna göra i Skåne?

Man får väl asfaltera ett område och sedan lägga ut sand på det, eller något sådant?

Det där med markduk och fyllning kan du ju fråga Pooh om hur det går när man har en häst som gärna gräver och kraffsar. Tar inte många dagar för en häst att sabba en hel hage kan jag tala om. :angel:

Men jag undrar om det då är bättre att hålla hästarna inne hela hösten/vintern här i bördiga :devil: Skåne...hummmm.
Och vad är djup lera? Upp till kotan, hasen, knä eller bogen :confused: :confused:?

kan man inte tillgodose hästens behov av utevistelse i hagar med torrt underlag, utan istället väljer att ha hästen inne - då ska man banne mig inte ha häst. Det är min åsikt. Jag har stora hagmarker med kuperad terräng till mina hästar, och ja, vissa delar är hårdare belastade än andra, och jag har lera och lervälling i mina hagar med på dessa hårt belastade ytor. Men jag har iaf inställningen att saken måste åtgärdas på något sätt. Att lösa problemet genom att inte låta hästarna gå ut, låter så vansinnigt korkat att man nästan inte tror det är sant.

Jag håller med, markduk löser inte alla problem.

Markduk är ingen universallösning som många verkar tro. Det är egentligen bara på lera eller riktig sankmark som det behövs markduk. Oftast så är det bättre att använsa bara riktiga fyllnadsmassor och slopa markduken. En risk med markduk är att den kan täppas igen och då blir problemen bara större än de var innan.

DU, det var en allmän fundering.
Tror du på fullaste allvar att någon vettig människa inte åtgärdar utan hellre låter hästarna vara inne :mad:?
Tycker bara att det är jäkligt "lustigt" att det inte finns bestämmmelser för att hästar ska vara ute men om dom är det så får dom inte gå i lera :confused:...

DU, det var en allmän fundering.
Tror du på fullaste allvar att någon vettig människa inte åtgärdar utan hellre låter hästarna vara inne :mad:?
Tycker bara att det är jäkligt "lustigt" att det inte finns bestämmmelser för att hästar ska vara ute men om dom är det så får dom inte gå i lera :confused:...

Jo, jag tror mig faktiskt veta att det finns såna exempel på hästhållning. Tyvärr. Det finns hästar som står uppstallade som endast får vara ute den stund det tar att leda dem till ridhuset. Jag har faktiskt ett sånt exempel på hästhållning bara några kilometer från där jag bor. Där står det dyra fina hästar som inte får gå ut i hagarna för att de antingen är för leriga eller så är de för frusna och hårda för hästarna. De rids i ridhus och när de inte rids, skrittas de av i en skrittmaskin som står inomhus. Ägarna har knappast brist på vare sig mark eller medel för att åtgärda lösa hagar. De löser problemet genom att inte låta hästarna gå i hagarna, till det torkar upp.
Tyvärr, så finns sådan typ av hästhållning. Tragiskt nog. Och så länge det inte finns klara tydliga direktiv om att alla hästar SKALL ha utevistelse dagligen - istället för formuleringen BÖR som det står i djurskyddsförordningen idag, så kan man ha fina friska och välmående (?) individer i sina stall, som ingen kan anmärka på som de vore vanvårdade på något sätt som under viss årstid sällan kommer ut i hage, oavsett underlag i den...

:eek: Usch :eek:, jag lever lyckligt förskonad från den typen av "hästfolk". Här finns bara såna konstiga typer som kastar ut sina djur tidigt på morgonen och tar in dem till kvällen. Tillråga på allt får dom mat 4 ggr dagen ;). :banana:

Svaret jag efterlyste var om hur man får bukt med lera kring extra utsatta områden, som tex precis utanför en stalldörr, kring öppningarna till en hage etc.
Ser hela hagarna ut som det gör kring våra haggrindar, så kanske man skulle ta sig en funderare om det antingen är för många hästar på för liten yta eller för liten yta till för många hästar. :smirk:

Vi har alltså inga problem med söndersprungna hagar, däremot kring de extra utsatta områdena som just till och från hagen, kring grindarna, där vi parkerar bilarna samt utanför den dörr vi tar ut hästarna på väg till hagen.

Utdraget ur Djurskyddsmyndighetens hemsida berör ju inget direkt förbud mot att ha hästarna i leriga hagar (även om det i alla fall vissa fall kanske hade varit att önska).
Så vitt jag vet så är det ju mer eller mindre ofrånkomligt att det blir lerigt under stora delar av året (speciellt då som för oss som bor i skåne), och om det är olagligt att ha sina hästar i leriga hagar så är jag uppriktigt förvånad över att inte fler hästägare som faktiskt har fått sona för sina brott.

Har du möjligtvis något aning på vart man kan få tag i träflis om man nu inte har möjlighet att producera själv?

Vi har bekanta som försökte med sand, men de upplevde att sanden efter ett par månader "rann bort" (eller blandades ut, vad vet jag).

Markduk är ingen universallösning som många verkar tro.
Skönt att läsa, för jag har avstyrt min gräventreprenörs alla ideér om markdukar till höger och vänster. Jag gillar inte markduk, för jag tycker att jag mest har sett den just komma upp igen.

Jag har skaffat en gård med hållbar mark i stället. Och det skall ni veta, att det var inte lätt att hitta det i området mellan Uppsala och Stockholm. Men jag är nöjd med mitt val.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka