Grålly

Trådstartare
Har en nordsvensk, och en islandshäst, som går i en stor hage. Det är jättelerigt, har försökt kratta, och skyffla, men det går inte. Nu undrar jag, kan de fortsätta gå där tills den mesta snön smält bort, eller måste jag byta hage nu? Leran räcker ungefär upp till karleden, inte riktigt. Fortsätter de gå där, så kommer jag att tvätta karleder och hovar varje dag, och smörja med karledssalva, som till viss del skyddar karleden mot smuts. Svar från folk som VET, inte tror, Tack.
 
Sv: Lerigt..

nu vet jag ju inte exakt hur det ser ut i din hage men den här årstiden blir väl alla hagar JÄTTELERIGA?? så även om du byter hage är den väldigt snart söndertrampad och lika lerig den så jag hade nog låtit dem stå kvar annars pajar iaf jag sommarbetet.. och gör man rent och håller efter dem så är det ingen fara, det är ju inte dem känsligaste hästarna precis + att hur tror du dem haft det om dem varit vilda? ingen som hade smort dem då inte osv :)
 
Sv: Lerigt..

Jag har en kallblodstravare och en fjord/kallblodstravarkorsning, och dessa båda har gått i en vinterhage på ca 1 ha. När snön smälte undan blev det väldigt lerigt i en del av hagen, och det var just där de helst stod - med lera upp till knäna ibland:crazy:

Jag har inte en enda gång spolat eller smort karlederna på dem och de har inga som helst tendenser till mugg.
Skulle tro att dina hästar klarar situationen bra, de också.;)

Immer
 
Sv: Lerigt..

Jag har det likadant,ialla fall i den delen av hagen som de står och äter i. Jag får helt enkelt spola av benen och hovar ordentligt dagligen, jag sprayar mina hästars hovar med utspädd Jodopax dessutom (undertill) då de har/haft problem med hålrum.Tyvärr kan jag inget annat göra förrän till sommaren då den nya hagen är invigningsklar. Men vi ska försöka luska ut någon dräneringslösning för denna delen av hagen under sommaren,då det blir likadant varje höst/vinter/vår.Problemet är underlags valet då leran kryper ner uppifrån så fort man skrapar bort lerlagret ovanpå.:(
 
Sv: Lerigt..

Shettisar skrev:
Jag har det likadant,ialla fall i den delen av hagen som de står och äter i. Jag får helt enkelt spola av benen och hovar ordentligt dagligen, jag sprayar mina hästars hovar med utspädd Jodopax dessutom (undertill) då de har/haft problem med hålrum.Tyvärr kan jag inget annat göra förrän till sommaren då den nya hagen är invigningsklar. Men vi ska försöka luska ut någon dräneringslösning för denna delen av hagen under sommaren,då det blir likadant varje höst/vinter/vår.Problemet är underlags valet då leran kryper ner uppifrån så fort man skrapar bort lerlagret ovanpå.:(


Bytte hage ca 1½ vecka efter att jag frågade... Nu har det regnat hela igår, och det har blivit lerigt igen.. HATAR REEEEGN!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 840
Senast: Lilla vän
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Hästvård Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och...
Svar
9
· Visningar
1 283
Senast: Anemone
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 286
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp