Leriga hästar

Sv: Leriga hästar

Äger en riktig skitgris själv. ;) Ser han ut så där blir det till att plocka fram slagen och ta ett riktigt bad, och sen torka i solen. Pga att han rullar sig så mkt som han gör blir det tyvärr ofta utetäcke på. Man har inte tid med totalrenovering varje dag....
 
Sv: Leriga hästar

Jo men jag skrev hösten för då är det lera konstant i ca 3 månader här.. på våren är det lera i några veckor.
 
Sv: Leriga hästar

*KL*
Mina rullar sig inte:love: :bow:
Bara om täckena är för varma eller om det är mkt flyfäään.:banana:
 
Sv: Leriga hästar

Kardinal skrev:
ja torv brukar vara suveränt till det mesta.

Finns det inga fler smarta sätt? Eller står alla och ryktar i fem timmar?


fram m vattenslangen:devil: :devil: .....den kör jag med så länge det inte är för kallt asså...
men det blev raka spåret med min krake i lördags efter hagen, ha ha, han var inte glad men det funkar.
kör med täcke annars, mest för min skull, bara hals kvar då att borsta, spolar benen
 
Sv: Leriga hästar

Jag mötte samma syn i kväll. Vi har plöjt upp halva hagen för att så nytt =Gäggagägga monster!! Borstade som en vettvilling i evigheter och båda fuxarna ser mer "dovt dimgråa" ut. Att ta en fuktad svamp funkar ju på ytan men dom är ju fortfande lika dyngiga i botten, så jag frågar trådskaparen.... torv? vilken torv? trädgårdstorv som jag kan ha i grönsakslandet den dammar ju så in i....Å sen varför funkar det med att gnugga in mer "skit" (ont ska med ont förgås?) Ja jag känner att jag behöver hjälp för dom ser ut som svin. Tvätta vill man ju inte göra om man ska rida.
 
Sv: Leriga hästar

mariajonsson skrev:
Jag mötte samma syn i kväll. Vi har plöjt upp halva hagen för att så nytt =Gäggagägga monster!! Borstade som en vettvilling i evigheter och båda fuxarna ser mer "dovt dimgråa" ut. Att ta en fuktad svamp funkar ju på ytan men dom är ju fortfande lika dyngiga i botten, så jag frågar trådskaparen.... torv? vilken torv? trädgårdstorv som jag kan ha i grönsakslandet den dammar ju så in i....Å sen varför funkar det med att gnugga in mer "skit" (ont ska med ont förgås?) Ja jag känner att jag behöver hjälp för dom ser ut som svin. Tvätta vill man ju inte göra om man ska rida.

Jag tar torven som ligger i boxen, Ganska ny förstås, som inte är alldeles nerskitad.
Torvet är ju inte helt torrt utan binder dammet med sin fukt. Och när man borstar bort torven följer dammet med. De får jätte len hårrem av det. Men det fungerar förstås bara med ny, "fuktig" torv.
 
Sv: Leriga hästar

En fråga bara.. Lägger ni på täcke på era hästar för att de inte ska kunna skita ner sig? :crazy: Vi har inte ens täcke på våra tävlingshästar när det är varmt nog ute.. Ser de ut sådär så är det bara in i duschen eller rejäl rykt som gäller beroende på om det är tävling, träning eller kvällsskötseln. Det är ju naturligt att de rullar sig och de njuter av det.. Det gör mina iaf :D
 
Sv: Leriga hästar

ska tillägga att om de ser ut så så har jag mer än en gång ridit ut på grådaskiga hästar.. helt rena under utrustningen förstås men resten har knappast vart i utställningsskick :angel: sen har det blivit antingen dusch efteråt eller vanlig "after riiiid"-rykt och ut i hagen igen för att åter dyka i närmaste jordhåla :D
 
Sv: Leriga hästar

Tycker inet att det låter så smart att gnugag in torv på dem. Jag tar fram slangen och spolar av hästen istället. Det tar typ 5 minuter...
 
Sv: Leriga hästar

´jäklar vad den var skitig!.. det kan man verkligen kalla lerinpackning:P hehe... men det var bra jobbat av dig att bara ta en 45 minuter innan allt var klart!...

nåot tipps som man kan göra om man ska fotta sin ena häst och den ser ut som ett "lervrak" är att man rycktar väck all leran och sen efter det så tar man en trasa och fuktar den liten sen tar man några tag på pälsen med den fuktar ien och tar på nesta ställen.. sen gör man så med hela hästen, och sen så ser man inte dammet på hästen utan den ser hur blank och fin ut som helst! ( funkar dock inte på ljusa hästar) men på mörka så gör det de!:banana:
 
Sv: Leriga hästar

*knapplån*

Det var verkligen fin lerinpackning han skaffat sig ute i hagen :rofl:

Min skimmel tycker också om att se ut sådär, igår regnade det också och jag kände knappt igen honom när han kom springades mot mig i hagen.. nästan kolsvart såg han ut :devil:

Vill gärna också ha tips om hur man får rent en sådan häst, vilka borstar och av vilket matrial tycker ni är bäst?

Jag brukar stå och borsta tills all lera som går att få bort är borta, dammet är desto svårare.
Han rids inte iof så jag behöver inte oroa mig för att något ska vara kvar och lämna skavsår under sadlen eller liknande :)

Mvh
 
Sv: Leriga hästar

kl*

Detta med att duscha kan förstås vara bra, men vi har kallvatten och det är inte direkt snabbtorksväder här ännu, tyvärr. Däremot är det lerinpackningsväder så jag funderar på att skaffa en nakenhäst i plast istället.
 
Sv: Leriga hästar

Jag är ju en elak matte och brukar använda svettskrapa, i stål med taggar, till att skrapa bort ytlagret. (Ryktskrapa i plåt fungerar också) Sen borstar jag med vanlig borste och till sist ryktborsten. Fungerar bra på mina skimmlar... Om man blöter blir det mest bara smetigt, tycker jag, och ännu svårare att få bort.
 
Sv: Leriga hästar

Min nya har inte kommit på att man kan rulla sig ännu (tack och lov!). Men den förra, o jä*lar vad hon kunde se ut.. Jag använde helt enkelt skrapan till ryktborsten och drog bort skiten. Klart på en kvart Max. Sen var det bara att borsta en super dammig häst... ;)
 
Sv: Leriga hästar

Asg* villken härlig polle :D
En häst på ridskolan (min fd. sköt häst.) han är ett skimmel och för bara 4 år sedan var han så ren och prydlig ALLTID! och nu mera bruklar alla skämta om att det har kommit en ny häst till stallet, en grå.... assååå han är lite för mkt ibland han brukar lykas få in det så nära in på skapet och mellan frambennen och ja överallt, till och med mellan bakbennen..
suck* :D
 
Sv: Leriga hästar

Ousch, lerinpackning av värsta sorten :crazy: Det går aldrig väck.
Min häst rullar sig knappt så det är rätt skönt :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 002
Senast: Mickizz
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 583
Senast: lady_vip
·
Hästvård Att de rullar över huvud taget när de tappar pälsen, är svettiga, fulla med insekter och liknande, det förstår man ju, det kliar...
2
Svar
39
· Visningar
7 768
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp