Lerduveskytte, vad gäller?

Ciindy

Trådstartare
Bor ute i en by och promenerar runt med hundarna i skogen och för att ta mig dit behöver jag gå genom ett stort sandtag. I detta sandtag skjuter grannen lerduvor några gånger per år och lämnar alltid allt skräp på backen. Förra året fick veterinären plocka ut en skärva ur hundens tass efter att vi passerat igenom sandtaget då bitarna ibland är små och vassa och man inte ser dem.

Idag när jag gick förbi var hela sandtaget täckt av orangea skärvor i varierande storlek. Är det okej att lämna så även om det är egen mark? Vad gäller egentligen vid skytte av lerduvor, får det skjutas överallt?
Allvetande buke har säkert svar

Idag när jag gick förbi var hela sandtaget täckt av orangea skärvor i varierande storlek. Är det okej att lämna så även om det är egen mark? Vad gäller egentligen vid skytte av lerduvor, får det skjutas överallt?
Allvetande buke har säkert svar

Ja det är det och vid allt skytte gäller säkert kulfång och vad det innebär varierar beroende på vapen och kaliber så naturligtvis får inte skytte bedrivas överallt, men ett grustag är oftast väldigt lämpligt för lerduveskytte (och även för de flesta kulvapen beroende på hur grustaget är utformat) eftersom räckvidden på skeetammunition är tämligen begränsad.

Varför går man igenom ett sandtag där man vet att det skjuts lerduvor?

Förra året visste jag inte om det och då blev hunden skadad. Nu går jag i utkanten av sandtaget och inte där det skjuts och var de ligger flagor och delar, dessutom skjuts det kanske två - tre gånger per år så är ju inte speciellt ofta. Är nog bara jag som tycker det ser oerhört trist ut att se ut över naturen och den är full i orangea smådelar.

Förra året visste jag inte om det och då blev hunden skadad. Nu går jag i utkanten av sandtaget och inte där det skjuts och var de ligger flagor och delar, dessutom skjuts det kanske två - tre gånger per år så är ju inte speciellt ofta. Är nog bara jag som tycker det ser oerhört trist ut att se ut över naturen och den är full i orangea smådelar.
ja att det ser fult ut håller jag med om 100%, men det kanske inte är olagligt att skärvorna ligger kvar. Hur de ska tas upp är en fråga jag verkligen undrar om det går.

Skärvorna är miljöneutrala. och iom att de blandas med gruset så försvinner de så småningom.
Och övningsskytte på egen mark för ägaren och dem som jagar på marken är ok om, som sagt kulfånget är ok.

Som sagt, lerduvorna är gjorde av miljövänligt material som relativt snabbt återgår i naturen. Antingen skjuter de väldigt mycket de gånger de skjuter eller också så skjuter de oftare än vad du tror. Vi skjuter ett par gånger om året i vårat grustag och skärvorna efter duvorna försvinner väldigt fort. Ibland kan man hitta en gamal skärva men försöker man ta upp den som brukar den i princip falla sönder i pulver.
Det vi däremot är noga med är att alltid ta rätt på tomhylsor, de försvinner inte i naturen.

Vad bra att de bryts ned relativt fort, det visste jag inte. Men med tanke på namnet är det rätt logiskt :idea: Egentligen blev det bara droppen som fick glaset att rinna över då herr slarvpelle till markägare sprider sitt skräp lite överallt i skogarna. Gamla skogsmaskiner, trasiga bilar, bensindunkar m.m. sprids över skogen och när jag kom till det orangea sandtaget idag hade jag lust att banka huvudet i närmaste träd.:banghead: Men då får jag andas lugnt och blunda den närmaste tiden när jag går förbi.

Vad bra att de bryts ned relativt fort, det visste jag inte. Men med tanke på namnet är det rätt logiskt :idea: Egentligen blev det bara droppen som fick glaset att rinna över då herr slarvpelle till markägare sprider sitt skräp lite överallt i skogarna. Gamla skogsmaskiner, trasiga bilar, bensindunkar m.m. sprids över skogen och när jag kom till det orangea sandtaget idag hade jag lust att banka huvudet i närmaste träd.:banghead: Men då får jag andas lugnt och blunda den närmaste tiden när jag går förbi.
Man får inte skräpa ner i naturen, även om man råkar äga marken.

Ja man kan hitta väldigt mycket skräp och skit i skogen som "nån,," rår om. Men när det ska städas bort för att det är farligt för människor och djur då rår inte nån om det.

Gamla skogsmaskiner gör nog inget om de står där, förutsatt att de är tömda på bränsle och oljor.
Men jag har fått skäll otaliga gånger när vi skjuter i grustaget. Vi skjuter med både kula och hagel
Ena gången är det hästägare som är upprörda för de smäller, andra gången är det hundägare som har skotträdda hundar..
Och jag/vi brukar säga att det är väl bara att gå ngn annan stans om det är obehagligt.
Vi skjuter i stort sett varje helg från mitten på maj till mitten på september. Privat och bara vi som jagar på den aktuella marken.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 592
Senast: WildWilma
·
Äldre Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
27 959
Senast: Breaktown
·
Övr. Hund Gammal hund - blivit \'bjäbbig\'? Lilla blandisvovven (cavalier x papillon) blir 13 år i maj. Har sina krämpor och skavanker men inget...
Svar
4
· Visningar
2 749
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama