Lera + mugg vad gör man?!!! HJÄLP!

Agent Orange

Trådstartare
Jag har låtit de små skorvorna vara nu ett tag. Men igår fick jag för mig att tvätta rent muggen ordentligt... Idag när jag kom upp till stallet var benen tjocka som stockar! Misstänker att det är för att jag varit och pillat med muggen och att han sedan stått i lera och blivit inflammerad.... Lymfangit?

Vad gör man med muggen nu när det är konstant lerigt ute? Ska man tvätta eller inte? Vad har ni fär tips?

Vad är bäst att göra med lymfangiten? Han står med jodopaxomslag nu och har ingen feber, men är SUPERSVULLEN!

Hjälp mig någon!

Sv: Lera + mugg vad gör man?!!! HJÄLP!

följer tråden med stort intresse....

Hej
Min häst fick mugg på sommarbetet, har haft problem att bli av med det....
Tvättade dagligen med grönsåpa och smörjde in med salicylvaselin. Muggen försvann för att nu komma tillbaka igen.
Pratade med min veterinär som skrev ut en kräm (kommer inte ihåg vad den heter) som funkar super. Tidigare så använde jag fucidin (medicin till katt) men den finns inte längre. Men prova vaselinet, och vill du så kan jag kolla vad det som veterinären skrev ut hette, men det är receptbelagt.

Lycka till/B

Ja, jag vill gärna veta vad medicinen heter. Har en veterinär i stallet så då kanske jag kan be honom skriva ut.

Tack på förhand!

Socatil/Socatyl salva. Man rengör, lägger på den och låter torka. Den blir som ett torkat lager lera som både är sulfa i (läkande) och skyddar.

Sen när finns inte Fucidin Comp??
Jag fick det utskrivet för bara någon månad sedan.

vill du ha en huskur som funkat på mina hästar?? ta och pressa vitlök i olivolja låt dra lite sen lägger du oljan på bomull och lägger på det på muggen, sen lindar du med lindor och låter det sitta tills de trillar av sig självt, gärna många dagar...har funkat för mig..testa om du vill..ska givetvis inte behandlas på öppna sår!!

Socatyl har jag bara använt på stora och öppna sår, som skydd för flugor typ. Kan man ha det på mugg? Har en gammal tub liggandes, men den är gammal. Undrar om den går att använda....? Har hört att det är svårt att få socatyl utskrivet numera av någon konstig anledning....?

vill du ha en huskur som funkat på mina hästar?? ta och pressa vitlök i olivolja låt dra lite sen lägger du oljan på bomull och lägger på det på muggen, sen lindar du med lindor och låter det sitta tills de trillar av sig självt, gärna många dagar...har funkat för mig..testa om du vill..ska givetvis inte behandlas på öppna sår!!

Det svåra är väl (i mitt fall iaf) att det är så nedrans lerigt i min hage. Kommer inte att släppa dem i någon annan hage innan det fryser, då har jag till slut ingen olerig mark kvar. Därför vill iaf inte jag släppa ut med lindor, jag tänker mig att det blir ännu värre om lindorna blir blöta och leriga, då spelar det ju ingen roll om hästen byter plats i hagen och ställer sog på ett torrt ställe...

Flera råd!

Den enda gång min ena häst hade mugg använde vi socatyl med bra resultat.

Det finns ett mjällschampo för människor som funkar ganska bra att tvätta med.
Det är en tub, men den är ganska dryg. Sevorex heter den tror jag.

Sen fick jag ett recept från en tjej i stallet som faktiskt funkat.
Min häst har haft mugg hela hösten med med denna blandning är det nu nästan borta.

2 delar olja, 1 del vinäger.

vinäger för svampen och olja för att hålla det mjukt och smidigt.
tänk bara på att vinägern först kan svida lite :crazy:

Min andra häst fick också en svullnad , en stor svullnad, i samband med att muggen kom. ( vi har haft riiiiktigt äckliga hagar, hela stallet har i princip haft mugg:cry:, tur att man bor i norrbotten så allt är fruset nu )
Honom gjorde jag alsollösningsomslag på. efter två dagar var benen normalstora igen. (han hade på sig dom över nätterna)

sen fick han en salva för muggen, receptbelagd, celeston valerat hette den. cortison/penicillinsalva

Hoppas det blir bättre!
mugg är ett h-vete.

ta ut en veterinär nu! din häst behöver troligtvis antibiotika.
Hör med din veterinär om om du kan få köpa probiotica (pulver, magmedel), extra vitaminer och en speciell vegetabilisk olja, minns ej vad den heter Sun någonting. Det är allvarligt när hästens ben blir tjocka av muggen du riskerar att hästen får kroniska problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 171
Senast: cf234k
·
Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 057
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: clovergirl
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 527
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka