Lera i manen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vakanjaheta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 763
V

Vakanjaheta

Hejsan! I stallet jag "jobbar" så får hästarna stora, asså jättestora, lerklumpar i manen och jag har jättesvårt att få ut dom. Någon som vet ngt bra tips om hur man kan ta ut de UTAN att klippa av halva manen som dom som äger stallet brukar göra :)

Sv: Lera i manen!

använd ryktskrapa i mettal å "borsta" med den, smular efektift sömder leran, funkar även på kroppen å dammar inte så mycke! :)

Hejsan! I stallet jag "jobbar" så får hästarna stora, asså jättestora, lerklumpar i manen och jag har jättesvårt att få ut dom. Någon som vet ngt bra tips om hur man kan ta ut de UTAN att klippa av halva manen som dom som äger stallet brukar göra :)

En koskrapa göra susen. :bump:

När leran har torkat är det bara ta ryktskrapan och dra över hela hästen inkl manen. Sedan kan man borsta ut det sista med vanliga manborsten.
Fast det är tråkigt med denna leran...
När du väl är klar med hästen kan du gå o tvätta ditt eget ansikte och rykta av kläderna;)

Låta torka och sedan smula sönder det och avsluta det "rena" kalaset med att borsta bort med piggborste/ryktborste!

varmvatten och försök doppa manen i hinken :S kanske är svårare på "vanliga" hästar men funkar jätte bra på min isis :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
777
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare