leopard....

ancan

Trådstartare
finns det någon som har en häst efter honom där ute? Vill gärna veta mer om honom.

Sv: leopard....

Född 1975 Brun

E: Urbino-Irak. Exporterad till USA. Det är vad jag har i huvudet nu. Är det mer du vill veta?

egentligen ville jag veta lite mera om honom som fadershingst. Har hört att han stod på station uppåt skaraslätten, så en del avkommor finns åt det hållet.
Hade en Electrovalack här på tillridning förra året som hade honom som morfar, därför mitt intresse...
skulle vara skoj om någon med ett sto efter Leopard hörde av sig, så man får en hum om vad han lämnat efter sig...

Han stod några år vid Millomgården i Falköping vill minnas att han var lite av det skarpare slaget

Såg honom live på Flyingedagarna 1979, och det var en hingst med mkt hingst i sig. Ganska tuff av det jag såg. Var ju inte sååå lastgammal då heller och inget jag direkt var intresserad av ljust då. Har för mig att jag har ett foto på honom från den gången. Kan kolla och lägga ut om någon är intresserad.

Kan nog stämma bra att han stod på millomgården. Valacken jag hade hemma var väldigt kvick av sig i reaktionen, hoppade bra (lite Electro stuk :smirk: ) var nätt i typen, ganska lik Urbino faktiskt. Vore jätteskoj att få se den där bilden :rofl:

Här är den, ingen bra kvalite dock.

leopard590-2.jpg

Leopard leasades till USA inför betäckningssäsongen 1986, och 1988 såldes han dit.

I hingstkatalogen från 1988, den sista han var med i, hade han 11 stamboksförda döttrar och 12 diplomston. Två avkommor, Gepard och Easter Monday i msv hoppning. Dottern Pira gick etta på Elmia.

Där står också att Leopard själv hade placeringar i lätt hoppning.

Hans exteriöra utlåtande var; Lång, väl ansatt hals, djup bog, ngt kort manke. Väl sluten bål med stark överlinje. Harmoniskt benad. Lätta och regelbundna rörelser i så väl skritt som trav.

Jag betäckte mitt arabsto med honom, när han stod på Millomgården, kommer inte ihåg vilket år, men det var nån gång i början av 80-talet. Hon fick ett jättefint hingstföl, som såg verkligt lovande ut. Han fick tyvärr avlivas som 1-åring pga skada :cry:
Jag tyckte Leopard var jätteläcker, jag har kort på honom men inga digitala. Om jag lyckas hitta nåt kan jag ju scanna och lägga ut här.

Har jag faktiskt inte tänkt på, men nu när du säger det. Åtminstonde på denna bilden. Har för mig att han var väldigt ädel. Måste ta fram dom gamla hingst katalogerna och kolla in honom.

Har ett sto med Leopard som morfar.Hon är 17år nu,men beter sig ibland som om hon vore 3!Mkt bestämd madam som vet vad hon vill och vi har MBL många gånger.Det kan ju iofs bero på att hon har Drabant 3gånger i generna!!!
Rör sig mkt bra och hoppar kanon,dock inte så mkt tävlad.Ska ev betäckas igen i vår.

Jag har ett sto efter Leopard. Hon är 21 år och pigg som en mört. Ganska mkt egen vilja och är inte rädd för någonting.. Hon är liten och är korrekt byggd, högrest för att vara av de gamla. Mkt bra gång.

Hon har tävlat lättare klasser i hopp och dressyr.

Det verkar som avkommorna över lag blivit ganska små och smäckra...
Den vi hade här var det också, men han hoppade vigt som en katt, var snabb och kvick i rörelserna...mer än en gång "försvann han " mellen mina ben, jag satt där (som i en serie) i luften, sparkandes och undrade var fan hästen tog vägen :angel:

ja, ja trevlig var han iallafall. Men han hade Leopard som morfar...inte som pappa, men det verkar som om Leoperd förärvde sig starkt i sina avkommor...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 047
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp